Tuesday, March 22, 2011

Proč se neprosadil Apple Macintosh oproti PC s MS Windows

Společnost APPLE je v současné době jedna z nejznámějších firem zabývající se informačními a komunikačními technologiemi. Pro mladší ročníky vstoupil APPLE do popředí jejich zájmů teprve v posledních několika letech svými výrobky, které byly použitou technologií o krok napřed před konkurencí. Pravdou ovšem je, že APPLE se v minulosti dost významně podílel i na rozvoji a rozmachu osobních počítačů pro běžné použití, které byly označovány jako MAC. Tyto první MAC počítače ale byly od července 1984 tvrdě válcovány konkurenčními IBM Compatible. V tomto článku se pokusím zaměřit na fakta, která vedla APPLE k postupnému zmenšování podílu na trhu osobních počítačů.

Počátky vývoje

S vývojem osobního počítače začal APPLE již koncem 70.let. Po počítačích s označením APPLE 1, APPLE 2, APPLE 3 a LISA byl v roce 1984 představen nový osobní počítač APPLE Macintosh. Tento model byl později přejmenován na Macintosh 128k a je také označován jako originální Macintosh. Počítač byl dodávaný s 9“ monitorem béžové barvy, s klávesnicí a s jednotlačítkovou myší. Prodejní cena byla po úpravě stanovena na 2495 Dolarů. Zajímavostí bylo, že oproti dnešním klávesnicím nebyla součástí standardní dodávky numerická klávesnice a ani kurzorové šipky. Numerická klávesnice se ovšem dala dokoupit a k počítači připojit. Na výslovné přání Jobse nebyl počítač dodáván s ventilátorem. To umožňovalo zcela tichý chod, ale za rizika přehřívání. Díky vzhledu disketové mechaniky byl počítač často přezdíván jako ,,béžový toustovač“.

Samozřejmě, že vývoj nového osobního počítače s označením Macintosh byl velmi nákladný. Zatím prosperující firmu Aplle držela v ziscích zejména prodejnost jejich strojů Apple 2, Apple 3 i Lisa. Po velmi dobře provedené kampani s názvem ,,Děti nemohou čekat“ se Stevu Jobsovi podařilo prosadit Aplle 2 ve školách. I přes masivní nákupy těchto strojů do školních učeben byly ovšem na přání právě Jobse, jakožto vedoucího týmu pracujícího na vývoji Macintoshe, odstaveny na ,,vedlejší kolej“. Jobs zkrátka vsadil vše na jednu kartu. Důvod k tomu měl-> Macintosh Office. Vize tohoto celku spočívala ve složení z několika různých komponent, které měly být použity jako výkonný kancelářský počítač. Tah to byl dobrý, protože v té době na trhu dominoval IBM PC s omezeným použitím oproti Macintosh office, ale bohužel v roce 1984 některé z potřebných komponent ještě neexistovaly. Tudíž Macintosh Office jakožto kancelářský balík fungoval, ale nikoliv v takovém rozsahu jaký byl původně avizován. Velký náskok oproti IBM PC přivedlo uvedení Aldus Pagemakeru a tiskárny LaserWriter v roce 1985. Jako první v IT umožnil každému domácí DTP neboli desktop publishing.

S uvedením Macintoshe na trh a po odvysílání známé reklamy během Super poháru byly prodeje v květnu 1984 okolo 70000Ks. V červenci stejného roku ovšem prodeje Macintoshe začaly rapidně klesat. Reakce Steava Jobse byla taková, že jde pouze o letní výpadek způsobený dovolenými a že se není potřeba ničeho obávat. A to byl možná jeden z důvodů proč Macintosh začal ztrácet víc a víc.

GUI

Další problémy nastaly již při vývoji Macintoshe. Jednak neshody Steava Jobse s tehdejším vývojářem Ruskinem, který v podstatě vytvořil celý koncept Macintoshe. I od něj vznikl název počítače podle jeho oblíbeného druhu jablka Maclntosh. Ruskin nakonec z Applu odešel a vývoj počítače byl podřízen pouze přáním Jobse. Dále pak vize kompletně grafického uživatelského rozhraní, kterou Jobs okoukal u Xerox Parcu. Aplikace totiž musely být přepisovány z textového rozhraní do grafického což bylo dost náročné. Proto se také našlo jen málo programátorů, kteří u toho vydrželi. Tím pádem nebylo pro Macintosh k dispozici příliš mnoho aplikací.

Nová strategie

Jednou z reakcí na stále klesající prodeje Macintoshe byla nová marketingová strategie. Potenciální zákazníci si mohli Maca půjčit na 24hod a po té ho vrátit dealerovi. Tato kampaň nazvaná "Test drive a Macintosh" ovšem neměla valný úspěch. Sice bylo zapůjčeno celkem asi 200 000 zákazníkům, kteří ale často vraceli Maca v dost špatném stavu. Tím byly dost rozčarováni samotní dealeři i vedení Applu. Nakonec museli cenu jednoho Macintoshe zvýšit z 1995 na 2495 Dolarů, aby na této akci tolik netratili.

Koncem 80 let se ještě Apple dokázal znovu probrat a to tím, že k Macintoshi nabídl laserovou tiskárnu a kvalitní software jako například Adobe Photoshop. Tímto krokem nabídl svým zákazníkům kvalitní počítač na zpracování grafiky. I přes počáteční problémy s nedostatkem výkonu se nakonec Macintosh udržel. V této době konkurenční operační systémy Macintosh nijak nepřevyšovaly.

Apple zaspal dobu

Jedním z chybných kroků Applu bylo nejspíš také to, že když počátkem 90. Let vydal Microsoft svůj Windows 3, tak Apple na to nereagoval nějakými výraznými změnami. Pouze vydal několik levnějších Maců a některé počítače jen přejmenoval. Na trhu tak pro zákazníky vznikl zmatek a Apple se opět neprodával. Windows 3 byl navíc pro zákazníky snadno ovladatelný a cenově dostupný. Cenou tedy Apple nemohl Microsoftu konkurovat. Apple totiž razil stále stejnou strategii a to prodávat špičkové stroje, ale za příliš vysokou cenu. Logickou odpovědí konkurence pak bylo prodávat levněji a tím postupně sytit trh právě svými výrobky.

Shrnutí

Jako hlavní příčiny neúspěchu bych viděl toto:

-přílišná sázka na jednu kartu (Apple Macintosh)

-nereflektování potřeb trhu

-nepružná reakce na výsledky prodejů

-špatný marketing

-přílišné spoléhání na jednoho člověka (Steve Jobs)

-dlouhodobě vysoká cena produktů

Zdroje

http://aktuality.firstnet.cz/historie/Macintosh-128k/

http://forum.zive.cz/viewtopic.php?f=957&t=1091305

http://theprodesigner.com/the-original-mac-vs-pc-ad/

http://switch2mac.blog.zive.cz/2010/12/vizionaruv-prozatimni-konec-cast-1/


No comments:

Post a Comment