Úvod
Tento článek se zabývá Document Management systémy (DMS) jako Cloud pro synchronizaci s MS Office. Konkrétně to jsou Google Docs s add-on Google Cloud Connect, Windows Live SkyDrive a MS Sharepoint 2010 online. Jak už název článku napovídá, zaměření je na vliv add-on Google Cloud Connect na situaci na trhu s Cloud DMS systémy.
Vývoj na trhu DMS jako Cloud
Google Cloud Connect byl původně produkt firmy DocVerse, která byla v minulém roce koupena společností Google. Google Cloud Connect tak reaguje na možnost synchronizace MS Office s Cloud službami Windows Live případně s Sharepointem 2010 online. Pro zprovoznění synchronizace s Google Docs přes Google Cloud Connect stačí mít Google účet a MS Office.
Uživatelé MS Office 2003, 2007 a 2010 mohou díky add-on Google Cloud Connect ukládat, sdílet a synchronizovat své dokumenty vůči Google Docs úložišti jako Cloud. Zároveň mohou mít dokumenty zpřístupněny přes URL v rámci webové aplikace Google Docs k editaci online. Zatím je k dispozici jen podpora zmíněných verzí fungujících pod Windows nikoli pro Mac.
Byznys model společnosti Google
Google Cloud Connect je zdarma. Na první pohled nelogická věc, ale ve skutečnosti dobře promyšlená strategie stejně jako ostatní Google služby.
Pouhé 3% procenta tržeb z více jak 17 miliard dolarů vydělává totiž Google na licencování svého software. To ostatní je důsledkem chytrého obchodního modelu využívajícím příjmy např. z reklam prostřednictvím Google's Adwords, kdy zákazník platí za umístění své reklamy, kterou mu bude Google zobrazovat u svých služeb (Gmail, Google Search). Tato služba je dosti umocněna další službou Google's Adsense, což je služba, za kterou se sice Googlu neplatí, ale zvyšuje počet umístění reklam přes Google Adwords, takže ji považuji také za klíčovou při tvorbě příjmů.
Další způsob získání příjmů je přes tvorbu aplikací prostřednictvím Google App Engine.
K těmto službám generujícím příjmy se zákazník dostane přes služby, které Google poskytuje zdarma. Zpřístupnění SaaS zdarma využívá Google jako nástroj pro penetraci trhu.
Na níže uvedeném obrázku jsou údaje Googlu o vývoji příjmů a zisku v letech, procentuální zastoupení příjmů z reklamy, geografické rozložení příjmů, vývoj tržní hodnoty společnosti a proběhlé akvizice. Tyto údaje svědčí o vysoké úspěšnosti byznys modelu společnosti Google.
Obrázek 1 Úspěšnost byznys modelu společnosti Google (zdroj č.2)
Na jaké zákazníky zacílil Google Cloud Connect?
Podle průzkumu trhu firmy Forrester (informace z roku 2009) 92% IT manažerů podporuje Microsoft Office. Pouze 3,3% Google Apps, 2,6% Sun StarOffice a 1,9% IBM Lotus Symphony (viz graf níže).
Obrázek 2 Podíl na trhu kancelářského software
V kancelářských aplikacích má Microsoft tedy téměř monopolní postavení. Aby Google oslovil dost zákazníků zaměřuje se na uživatele MS Office a snaží se je produktem Google Cloud Connect převést na své cloudové DMS služby.
Konkuruje tak webovému úložišti SkyDrive a Sharepointu 2010 online od Microsoftu a zároveň se snaží přilákat zákazníky MS Office ke Google produktům včetně těch zpoplatněných a získat od nich peněžitou odměnu.
Google versus Microsoft
Google chce využít obrovskou zákaznickou základnu využívající MS Office a dostat ji přes své služby poskytované zadarmo ke svým placeným službám.
Microsoft a jeho Windows Live využívají stejný obchodní model jako Google - přilákat zákazníky na služby zadarmo k placeným službám.
Microsoft propaguje S+S (Software+Services) model místo čistého SaaS. S+S je vystaven na myšlence, že SaaS je více užitečný v součinnosti s lokálním softwarem. Tohoto přístupu a součinnosti využívá i Google Cloud Connect.
Propojování konkurenčních technologií
S produktem Google Cloud Connect narůstá konkurenční soutěživost, která by mohla akcelerovat nové možnosti a vývoj lepších služeb pro zákazníka. Uživatelé MS Office teď už totiž nejsou nuceni pro synchronizaci využívat cloud od Microsoftu a mohou přejít na Google Docs.
Další službou, kterou Google integruje do konkurenčního produktu je Google Search, který je součástí služeb Google Desktop, v MS Outlook. Google sice vylepšuje konkurenční aplikaci MS Outlook, ale za cenu toho, že si uživatel nainstaluje Google Desktop, tedy i spoustu ostatních služeb od Googlu.
Trend propojování konkurenčních technologií je projevem soutěživosti a boje o zákazníka. Zároveň je důležitý v tom, že narušuje technologickou závislost (technology stack) a tím vytváří větší možnost volby pro zákazníka a tlak na ceny směrem dolů v důsledku větší konkurence na trhu.
Budoucnost DMS jako SaaS
V současnosti se využívá DMS SaaS dosti v synchronizaci s lokální aplikací. DMS SaaS služby se však neustále zdokonalují a přibližují klasickým aplikacím. Ještě nedávno v nich nebylo např. možné použít drag & drop, editaci nebo pravé tlačítko myši. V budoucnosti budou pravděpodobně DMS jako SaaS více využívány a poskytovat více možností.
Srovnání produktů DMS jako SaaS
SkyDrive spolupracuje přímo s Office narozdíl od nutnosti samostatného add-on Google Cloud Connect u Google Docs. SkyDrive zachovává kompletní formátování dokumentů při práci v desktopové aplikaci i ve webové verzi, což je oblast, kde aplikace Google Docs není příliš silná. Na druhou stranu Google Docs nabízí systém revizí i podporu starších verzí MS Office.
Další způsob, jak spolupracovat nad dokumenty online je Sharepoint 2010 online, který je však placený a v současnosti už je dokonce multi-tenant, jedná se tedy o plnohodnotný SaaS. Sharepoint 2010 online má stejnou funkcionalitu jako jeho on-premise řešení. Nabízí tedy funkce jako uzamčení dokumentu, majoritní i minoritní verzování, vestavěná workflow i workflow na míru, stránky, knihovny pro opakované vkládání dokumentů se stejnými metadaty, content types pro definování metadat, správu záznamů, wiki, blogy, Content organizer pro automatické třídění dokumentů na základě metadat. Výhodou je i integrace s Exchange online nebo podpora mobilních zařízení. Sharepoint 2010 online není jen DMS systém. Je to platforma aspirující na to být portálové řešení. Jedná se tedy o mnohem více než jen sdílení a verzování dokumentů.
Závěr:
Google Cloud Connect je sice velmi jednoduchý produkt, může však v konečném důsledku odlákat spoustu nenáročných zákazníků SkyDrive nebo dokonce Sharepointu 2010 online od Microsoftu, protože narušuje donedávna uzavřenou možnost synchronizace téměř monopolního MS Office.
Pro běžné uživatele postačuje Google Docs či SkyDrive. Pro firmu, která očekává více funkcí než jen sdílení dokumentů a verzování je potom vhodnější Sharepoint 2010 online, který je však, narozdíl od těch dříve zmíněných, placený systémem pay as you go za cenu $5.25 za měsíc.
Google vytváří služby, které vylepšují funkčnost produktů Microsoftu proto, aby přilákal zákazníky Microsoftu ke svým službám. Využívá k tomu osvědčený byznys model, který Googlu umožnil takovou evoluci, jaké jsme dnes svědky.
Zdroje:
http://www.readwriteweb.com/cloud/2010/05/is-sharepoint-2010-cloud-ready.php
http://www.webanalyticsworld.net/2007/04/how-google-makes-money.html
http://www.lupa.cz/zpravicky/google-cloud-connect-for-microsoft-office/
http://nb.vse.cz/~raskao/2009-01-14_obchodni_modely_saas.pdf
http://www.hbs.edu/research/facpubs/workingpapers/papers2/0001/01-002.pdf
http://www.microsoft.com/online/sharepoint-online.aspx
If you are looking for a reputable contextual ad network, I recommend you take a look at Clicksor.
ReplyDelete