Apple je v současnosti velice úspěšnou společností, která zaujímá velký podíl na trhu spotřební elektroniky a má velice propracovaný systém prodeje. K tomu však došlo až po roce 2000, kdy se Apple dostal z období finančních ztrát a úpadku. Než tedy vysvětlím, které kroky Apple učinil pro svůj znovunabytý úspěch ve světě spotřební elektroniky, pojďme se podívat do historie.
Společnosti Apple se v 70. letech podařilo zachytit nástup počítačové éry. Na počátku 80. let vytvořila počítač Apple II, který se stal prvním masově rozšířeným počítačem pro běžné uživatele. V té době byl Apple velice úspěšnou firmou, kterou ovšem o deset let později převálcoval Microsoft se svým operačním systémem Windows. Stalo se tak díky odchodu Steva Jobse ze společnosti, vysokým cenám produktů, dále díky velice neuspořádanému portfoliu těchto produktů a také díky špatným prodejním kanálům a nedostatečné marketingové podpoře. Apple se postupně ztrácel z trhu. Záchranou byl až návrat Steva Jobse v roce 1996.
Co tedy dokázalo Apple vytáhnout z červených čísel? Steve Jobs se rozhodl postavit znovuzrození firmy na několika pilířích. Jedním z nich je značka. Ačkoli Apple měl velice malý podíl na trhu, lidé si značku Apple pamatovali z dřívějších úspěšných let a byla významným aktivem společnosti. Steve Jobs proto podpořil Apple marketingově. Jeho prvním počinem byla velmi známá kampaň „myslete jinak“.
Apple také zastavil výrobu „klonů“. Což byly počítače jiných výrobců, kteří ale používali součásti a software od Apple.
Velice významným krokem byla změna portfolia produktů, které radikálně zjednodušil. Zastavil výrobu tiskáren, monitorů a kapesního počítače Newton a soustředil se pouze na to, co Apple uměl nejlépe- počítače. Ovšem počítače s výborným designem, skvěle technicky propracované pro náročný trh. Strukturu portfolia tehdy změnil na pouhé čtyři produkty. Dva přenosné počítače a dva stolní. Přičemž vždy jeden byl určen pro profesionály a druhý pro běžné spotřebitele. Jobs nechtěl podlehnout tlaku na snižování cen, aby se Apple počítače nestaly komoditou.
Velmi důležitým krokem byla také změna distribučních kanálů a systému prodeje. V polovině 90. let se produkty Apple prodávaly prostřednictvím katalogů se zásilkovým zbožím nebo ve velkých obchodech s elektronikou (něco jako dnešní Datart). Zaprášené Macy umístěné v zadních regálech nepřitahovaly pozornost a prodejci zákazníky směřovali spíše k počítačům s Windows. Koncem 90. let se pak Apple pokoušel Macy prodávat v „polo-prodejnách“ umístěných v rámci velkých obchodů CompUSA. Tato strategie přinesla dílčí úspěchy.
Po svém návratu však Jobs měl v hlavě zcela jiný obchodní model a to síť maloobchodních prodejen. V té době byly v USA populární především obchodní domy a počítačová firma Gateway své maloobchodní pobočky právě uzavírala. Jobs však na realizaci svého plánu najal nejlepšího specialistu na maloobchod a v roce 2001 otevřel první AppleStore. Koncept AppleStore počítal s umístěním obchodů v luxusních lokalitách a měl přinášet „nejlepší zážitek z nakupování“. Interiéry obchodů jsou vždy skvěle designově propracované, člověk si v nich připadá mezi stříbrnými produkty jako v budoucnosti. Jsou vždy přívětivé a kladen velký důraz na osobní zkušenost. Jsou zde k dispozici vždy všechny produkty k vyzkoušení. Přívětivý personál s čímkoli poradí, ale zákazník nemá pocit, že by byl tlačen do koupě. Do AppleStrore si dnes můžete zajít třeba jen brouzdat po internetu na nejnovějších modelech Mac. Úspěchy prodeje počítačů Mac souvisely se stoupajícími prodeji přehrávače iPod. Lidé si přišli do AppleStore koupit iPod a zároveň si zde vyzkoušely Mac. Prodejny Apple pořádají mnoho různých kurzů a přednášek zdarma. AppleStore neprodávají zboží, ale spíše životní styl.
V prodejnách je kladen důraz na péči o zákazníka. Společně s koupí nového přístroje Vám ho prodavači pomohou nastavit a naučí vás ho používat. Pro řešení různých problémů vznikla přepážka Genius Bar. V roce 2000 mohla trvat oprava počítače i několik týdnů, Apple se rozhodl, že ji přes Genius Bar bude uskutečňovat do několika dnů.
Prodejny Apple jsou neuvěřitelně ziskové a v současné době se z USA přesouvají čím dál více přes západní Evropu do východní a do celého světa. Zde uvedené, kroky, které Jobs udělal pro úspěch na spotřebitelském trhu, vynesli společnosti Apple miliardové zisky. Do budoucna budou produkty Apple pravděpodobně získávat čím dál tím větší podíl na trhu spotřební elektroniky a to především v Evropě, kam se nyní AppleStore rozšiřují.
Zdroj: Leander Kahney: Jak myslí Steave Jobs, Computer Press 2009
No comments:
Post a Comment