Tuesday, March 22, 2011

Jaká je strategie Google v oblasti multimédií (YouTube/Google Video, Picassa)

Google Video / Youtube

Vyhledávač Google kromě vyhledávání obsahu podporuje i vyhledávání videa. Vyhledávač najdeme logicky na adrese video.google.com. Zde můžeme najít jakékoliv video, které je šířené legálně na internetu, pomocí zadaných slov či hesel. Google však nebyl jediný portál, který podporoval vyhledávání videí. Známější a více uživateli používaný byl především portál YouTube a Google si to začal uvědomovat. V roce 2006 se tedy Google rozhodl pro akvizici videoserveru YoutTube a za 1,65 miliardy dolarů si jej koupil. K tomuto činu byla řada analytiků skeptická. V té době se zdála být cena za garážovou firmu, která nevydělala ani korunu, velmi přehnaná. O dva roky později však YouTube generoval obrat z prodeje reklamy ve výši 200 milionů dolarů. Nynější finanční výsledky nový majitel nezveřejnil, v poslední výroční zprávě pouze konstatoval, že YouTube přehraje týdně dvě miliardy videí doprovázených reklamním spotem. K tomu má navíc příjmy z on-line půjčovny filmů, která je zatím dostupná jen ve Spojených státech.

H.264 / WebM

Aby bylo možné přehrávat videa v prohlížečích, jsou zapotřebí kodeky. V současné době byly používané na trhu dva základní kodeky a to: H.264 od MPEG LA a Ogg Theora. Na H.264 fungují prohlížeče Safari, Chrome, IE a na Ogg Theora Opera a Firefox. Google se však rozhodl pro riskantní tah a vytvořil svůj vlastní kodek WebM VP8, který podporuje otevřené webové principy. Tento formát Google uvolnil již v květnu roku 2010. Zapříčinilo tomu především to, že už nechtěl platit za licenci od H.264. K tomu se MPEG 4 postavil odstraněním licenčních poplatků při používání kodeku H.264 do roku 2015 a následně doživotně. Stále však platí poplatky pro tvůrce (dekodérů a enkodérů) a distributory. To je důvodem, proč „otevřené“ prohlížeče H.264 stále odmítají. Jednak se to neslučuje s jejich principy a navíc by museli platit ročně okolo 5–10 milionů dolarů. Google, zdá se, by taky rád vyškrtl tuto položku ze svého účetnictví. Nicméně platit bude i nadále kvůli YouTube. Otázkou je, jestli jde Googlu opravdu o zviditelnění WebM a VP8, nebo jen znovu tlačí na MPEG LA. Chrome si podle StatCounteru vydobyl na síti velmi solidní pozici, s téměř 15% podílem na trhu se pomalu tlačí na stagnující Firefox a klesající Internet Explorer. Chrome po tomto zákroku bude lehce degradován na úroveň Chromia. V rámci HTML5 bude podporovat VP8 (WebM) a Ogg Theora.

Distributoři/producenti, vývojáři i uživatelé si musí sami zvolit, jestli chtějí video otevřené, nebo ne. Podporu v prohlížečích má (s doplňkem i pro IE), jenže jádro pudla tkví v distributorech. H.264 je všude a nějaký mirroring veškerého obsahu do dalšího formátu by stál dvojnásobek výpočetního času a kapacity. Google takto dvojitě kóduje na YouTube, který je sice hegemonem v internetovém videu, ale na paty mu bude šlapat Facebook Video, Vimeo a služby dalších mediálních společností. Ty o otevřeném a DRM-free formátu nechtějí ani slyšet.


Problém je ještě jeden. H.264 je široce podporován v hardwaru. Všechny nové grafické čipy jej umí akcelerovat, většina smartphonů, foťáků a kamer do něj natáčí a fanoušci HD videa si na něj také zvykli díky bezvadné implementaci v enkodéru x264. Přijaly jej také internetová média, DVB televize, Blu-ray a spousta dalších. Distributoři zřejmě nebudou chtít podporovat více formátů a na VP8 nepřejdou, protože jej nebudou podporovat mobily, tablety ani další spotřební elektronika. Alespoň v dohledné době. Navíc není formát WebM kvalitativně srovnatelný s formátem H.264. Není také zcela zřejmé, zda nevyužívá některý z patentů, které vlastní H.264 a Google se netváří, že by ručil za právní problémy s využitím tohoto formátu.

Další zvláštností je, že v Chrome zůstane Flash, který sám používá H.264 jako interní kodek. Bude to jediné pojítko mezi Chrome a H.264. Google však tento fakt nemusí vůbec řešit, jelikož si Flash dekódování vyřeší sám a Google je z obliga a nemusí platit za poplatky.

Dalším možným scénářem by mohlo být využívání interních dekodérů v systémech (W7, Mac OS X je mají). Stejným způsobem například IE využije VP8. Tuto cestu by však Google musel otevřít.

Google TV

http://www.youtube.com/watch?v=diTpeYoqAhc

Google nabízí jako novinku propojení světa internetu se světem televize pomocí nově představené platformy Google TV. Tvoří ji tři technologie. Operační systém Android, webový prohlížeč Google Chrome a plugin Adobe Flash. Dále se Google spojil s velkými hráči jako je Sony (dodavatel televizí a set-top-boxů), Logitech (set-top-boxy), Intel (HW řešení přístrojů) a američané mohou těžit ze satelitní platformy Dish Network.

Přímo na obrazovce během vysílání bude možné listovat videi z různých internetových zdrojů (YouTube či archivy televizních stanic). Nechybí integrace dalších služeb Google, například fotoalba Picasa. Twitter a Facebook jsou samozřejmostí. A také přístup na plnohodnotný internet.

Výhodou oproti jiným televizorům podporující internet je především otevřená platforma. Bude tedy možné vytvářet aplikace postavená na OS Android. Každý uživatel si tak vytvoří vlastní podobu nabídky. Updaty operačního systému, prohlížeče či flashového pluginu budou automatické a uživatel se o ně nebude muset starat. Jednou zcela novou aplikací je automatické překládání podtitulků do různých světových jazyků s využitím Google překladače. Google TV bude možné zapojit i do stávající televize zakoupením si externích set-top-boxů, který se připojí k internetu.

Co na to stanice?

Stanice jsou právem opatrné a kvůli síle Google se bojí o poklesy příjmů. Z živého televizního vysílání kápne z reklam více peněz než z online médií. Pokud by Google nabízel veškerý online obsah a k tomu umožnil přehrávat třeba i neoficiální živé vysílání, velcí hráči na trhu by mohli přijít o miliony a miliardy. U minoritní služby se to dá přehlédnout, u Googlu s masivní kampaní nikoliv. Google zatím vyjednává s mediálními kolosy (Fox, NBC, ABC a CBS), zatím však bez úspěchu. Google by musel odkoupit reklamní prostory v tamních stanicích a ještě jim nabídnout podíl ze zisku. V sázce je však tolik miliard, že jimi nedisponuje ani Google, a navíc i ten chce na TV vydělávat. Pokud se Google nedohodne, mohly by stanice začít blokovat online obsah, klidně i speciálně pro Google.

Větší šanci na úspěch má prodej videa přes YouTube. Tato online distribuce je optimální řešení, jelikož je možné prodat obsah při nízkých nákladech. Prodej videa na vyžádání už Google (YouTube) testuje od začátku roku 2010, v dubnu byl v USA spuštěn veřejný provoz půjčovny. Na stránkách youtube.com/store jsou dostupné filmy menších filmových studií. Kromě toho najdete na stránce youtube.com/movies celovečeráky v bezplatné podobě.

Picasa

Picasa je freewarový počítačový program pro správu, katalogizaci, úpravu a předvádění obrázků, především digitálních fotografií. Program si roku 2004 koupila společnost Google. Program podporuje:

  • automatická katalogizace vybraných složek pevného disku
  • mnoho možností, jak nahrávat, spravovat, popisovat a třídit fotky
  • rychlé a výkonné vyhledávání
  • snadná editace, vylepšení fotek nebo přidávání efektů
  • základní operace pro exportování, alba, tisk nebo zálohy
  • nahrávání do webových alb
  • objedávání tisku fotografií
  • vytváření koláží
  • odesílání e-mailem

Kromě toho, že je Google Picasa Web Album výborné internetové album, lze je využít i jako skvělé a bezpečné úložiště, či archiv pro digitální fotografie. Zdarma získáte sice jen 1 GB místa, nicméně již za 5 $ ročně (asi 25 Kč) si můžete kapacitu úložiště navýšit na sympatických 20 GB. Pomocí Google účtů se mohou uživatelé pozvat do svých galerií a komentovat obrázky a fotografie. Dále je možné přes program Picasa publikovat obrázky do twitteru, bloggeru apod.

Google Docs a přehrávač videí

Webově orientovaná kancelářská sada Google Docs se dočkala dalšího sympatického vylepšení, které tentokrát souvisí s úložištěm souborů. Jak známo, již delší dobu lze Google Docs použít k přechovávání až 1 GB téměř libovolných souborů včetně třeba videí. Novinkou je možnost nahraná videa v úložišti přehrát přímo ve webovém prohlížeči díky novému přehrávači videa. Uživatelé si tak uskladněná videa mohou prohlížet, aniž by si je museli stahovat na pevný disk.

Závěr

Občas mi příjde, že má Google klapky na očích a myslí si, že když je tak obrovský, může si diktovat pravidla. Myslím si, že se přepočítal při souboji s nejpoužívanějším a nejkvalitnějším kodekem od MPEG LA H.264. Celý trh se nebude přizpůsobovat Googlu, navíc by to pro všechny bylo další zbytečnou přítěží a odstup od kvalitnějšího k horšímu.

Google TV je jistě velmi dobrý inovativní nápad, který oceňuji, ovšem je tu velká hrozba toho, že se Google nedomluví se stanicemi a velkou část online vysílání bude mít Google TV zablokovanou. Bohužel svět ještě není připraven na tak rychlou inovativní myšlenku a bude ještě trvat než stanice s Googlem vymyslí kompromis, který by nějak prosadil reklamu v online vysílání.

V oblasti multimedií už Googlu chybí jen hudební server. Říká se, že už se na něčem pracuje. Tak se nechme překvapit…

Zdroje

Chip, článek Bye, Bye, Flash, Pavel Salvet, 21.01.2011

No comments:

Post a Comment