Krátká historie
V roce 2003 student Harvardské univerzity Mark Zuckerberg se rozhodl napsat aplikaci, která by umožnila uživatelům porovnávat fotografie studentek Harvardu a vybírat z nich ty přitažlivější (anglicky „hotter“). Za pomocí svých kamarádů Dustina Moskovitze a Chrise Hughese byl tento projekt pod názvem Facemash spuštěn dne 28. října 2003 a během několika hodin návštěvnost stránek činila cca 22000 zhlédnutí. Administrace Harvardu projekt rychle zastavila, avšak Zuckerberg v roce 2004 začal psát kód pro svůj nový projekt pod názvem thefacebook.com, který byl Facemash-em inspirován.
Šest dní po spuštění projektu Zuckerberg byl obviněn bratry Winklevossovými a Divyaem Narendrou z toho, že jim údajně Zuckerberg přislíbil pomoc na podobném projektu, ale místo toho rozjel svůj vlastní. O několik let později proběhlo finanční vyrovnání, kdy Zuckerberg zaplatil bratrům 65 mil. USD.
Původně byl TheFacebook dostupen pouze ze sítě Harvardu, později se postupně rozšiřoval mezí další univerzity v USA a od roku 2006 již každý uživatel starší 13 let se mohl stát uživatelem Facebooku (v roce 2004 předložka „The“ byla odstraněna a tehdy již společnost Facebook Inc zakoupila doménu facebook.com za 200000 USD).
Sociální síť
Sociální síť je sociální struktura, složena z tzv. „uzlů“ (angl. „nodes“, typicky to jsou lidé nebo organizace), které jsou vzájemně propojeny na základě určitých společných vazeb (např. přátelství, společné zájmy, náboženství apod.). Facebook je nejpopulárnější sociální síti na světě (avšak není největší, číslem jedna je Tencent QQ, který je populární v Číně – viz zdroje).
Proč je Facebook tak úspěšný
Facebook nebyla první sociální síti, která se kdy objevila na Internetu, takže nemůžeme říci, že „Facebook byl první na trhu, a proto je nejúspěšnější“ (např. MySpace měla v roce 2006 již 100 mil. uživatelů, kdežto Facebook „pouhých“ 12 mil.).
Proč tedy má Facebook takový úspěch a proč si mladá generace život bez „fejsbůku“ nedokáže pomalu ani představit? Odpověď na tuto otázku není jednoduchá, pokusím se ji níže rozebrat ze svého úhlu pohledu.
Začátky úspěchu Facebooku je potřeba hledat v době a místě jeho založení. V době, kdy mladý Zuckerberg založil Facebook, neexistovala žádná webová stránka, která by obsahovala sdružovala fotografie studentů a studentek Harvardu s nějakým základními informacemi o studentech samotných. A tady máme první, možná dokonce klíčový faktor úspěchu Facebooku – spojil totiž mezi sebou lidi, kteří se potkávali společně na chodbách a přednáškách, ale neměli možnost jen tak o sobě zjistit nějaké doplňující informace, případně se seznámit. Facebook tento problém vyřešil – najednou student, kterému se líbila nějaká dívka od vidění, měl možnost si ji najít na Facebooku, zjistit o co se zajímá, prohlédnout si fotky, přečíst si status typu „včerejší akce byla skvěla, díky že jste přišli“ – a najednou to nebyla neznámá osoba, kterou se bojíte oslovit, ale osoba, kterou požádáte o přátelství, napíšete zprávu „ahoj, ty se znáš s mým kamarádem XYZ? Taky jsem koukal, že chodíš na přednášky z biologie…“ – a komunikační proces může začít.
První faktor v sobě obsahuje ještě další podstatný rozdíl mezi Facebookem, MySpacem apod. stránkami a jinými komunitními servery, a tím rozdílem je: anonymita. Existuje velké množství online seznamek, chatů, blogů apod, které sice sdružují lidi se společnými zájmy, avšak tyto lidi se mezi sebou většinou neznají. Na takových stránkách lidé často nechtějí, aby ostatní o nich věděli nějaké informace, které jsou potenciálně citlivé. Na rozdíl od takových stránek Facebook byl přímo postaven na tom, že lidi se mezi sebou buď znají, nebo alespoň se potenciálně znají. Tady naopak uživatele často záměrně zveřejňují informace, které by jinak považovali za citlivé (např. fotografie z oslav, informace kde pracují, bydlí, kam chodí do školy atd.). Proč? Protože to nedělají pro cizí lidi, ale pro známé, kamarády a potenciální kamarády, se kterými chtějí být v kontaktu. Přece každý z nás má kamarády, který má kamarády, a ti kamarádi mají další známé a kamarády – tímhle způsobem se Facebook rozšířil mezi studenty univerzit v USA a rozšiřuje se dodneška po celém světě. Neboť který typ reklamy je lepší, než doporučení od dobrého kamaráda, který na rozdíl od televize nebo cizích lidí přece neporadí nic špatného?
Dalšími důležitým faktorem úspěchu je dle mého názoru snaha Facebooku dosáhnout toho, aby uživatele byli neustále online. Dosahuje toho bohatou škálou nabízených služeb, jako je již zmiňované sdílení fotografií, dále tady jsou k dispozici různé hry, kvízy a aplikace, aby se uživatel nenudil, pokud nikdo z kamarádů není online. Pokud někdo online je – je k dispozici chat nebo možnost hrát hry společně s ostatními hráči. Mimochodem, spousta her na Facebooku je postavena na principu interakce s jinými uživateli, což samozřejmě přispívá ke snaze Facebooku o udržení uživatelů online. Znám osobně několik uživatelů, kteří každé ráno vstávají a první věc, kterou udělají je, že si zapnou počítač a začnou hrát své oblíbené hry na Facebooku.
Přidejme nakonec technologickou vyspělost Facebooku a jednoduchý design stránek a výčet příčin, proč je Facebook úspěšný je hotov. Projekt je postaven primárně na Linuxu, Apache, MySQL a PHP, ale využívá i technologie, jako je např. AJAX. Facebook je neustále technologicky zdokonalován a vylepšován, avšak použitelnost zůstává pořád na velice dobré úrovni.
Závěr
Facebook se snaží uživatele mezi sebou propojit všemi možnými prostředky a dle mého názoru mu to daří docela dobře. Kdysi jsem též patřil mezi odpůrce Facebooku a ačkoliv i dnes odolávám hraní her, používáním aplikací a vyplňování kvízů, čas strávený mnou na Facebooku je rozhodně větší, než bych si někdy přál. Tady mě napadá analogie s mobilními telefony – byli lidi, kteří se jim zuby nehty bránili a dnes mají klidně i 2 mobily. Mobilům se podařilo integrovat do společnosti natolik dobře, že dnes již neznám nikoho, kdo by mobil neměl a dokázal by si život bez něj představit. Podaří se i podobný krok Facebooku? Je to odvážná myšlenka, ale počet aktivních uživatelů se nedá brát na lehkou váhu; našlápnuto k tomu tedy má Facebook dobře, čas ukáže, jak to nakonec doopravdy dopadne…
Zdroje:
http://en.wikipedia.org/wiki/Facebook
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_virtual_communities_with_more_than_100_million_users
http://en.wikipedia.org/wiki/Social_network
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Facebook#Facemash
http://en.wikipedia.org/wiki/Myspace
http://www.lupa.cz/clanky/socialni-site-to-neni-jenom-facebook/
http://www.facebook.com/press/info.php?timeline
http://chimprawk.blogspot.com/2006/05/facebooks-critical-success-factors.html
Film: The Social Network (USA, 2010, režisér David Fincher)
No comments:
Post a Comment