Tuesday, March 29, 2011

Nejúspěšnější business modely roku 2010 na webu

Abstrakt:

Článek se v první části zaobírá nejznámějšími obchodními modely na internetu, tím, jak se od sebe liší a co je pro ně společné. Tyto obchodní modely ukazují možnosti, jak lze financovat informatické služby založené na SaaS (Software jako služba). Druhá část se zaměřuje především na konkrétní příklady informatických služeb a jejich business modely. Jednotlivé obchodní modely jsou podrobně rozebrány.

Klíčová slova:

business model, obchodní model, SaaS, Software as a service, software jako služba, business modely roku 2010


Business modely

Business model (obchodní model) můžeme chápat jako způsob, pomocí kterého podnik dosahuje svého primárního cíle, tedy zisku. Podle pana prof. Rappy [1] nalezneme v současné době na internetu podniky, jejichž business modely bychom mohli rozdělit do několika základních skupin: Brokerage, Advertising, Infomediary, Merchant, Direct Manufacturer, Affiliate, Community, Subscription, Utility. Obchodní modely Software jako služby (SaaS) vycházejí z výše uvedených obchodních modelů.

1. Zdarma


Ačkoliv to může vypadat nelogicky, podnikatel poskytuje službu na internetu zcela zdarma. Primárním účelem tohoto modelu je především přilákat uživatele a donutit je, aby začali danou službu využívat. Uživatel si časem na danou službu zvykne a stane se tak pro něj obtížné přejít na jinou, podobnou konkurenční službu. U takovéhoto uživatele je vysoká pravděpodobnost, že za danou službu v budoucnu zaplatí.

2. Reklama

V dnešní době velice využívaný obchodní model. Výhodou do budoucna může být tzv. kontextová reklama, tedy reklama, která souvisí se zobrazovaným obsahem. Taková reklama je přínosnější, protože nabízí uživateli jistou přidanou hodnotu. Většina reklam je v dnešní době zobrazena buď jako PPC – pay per click (platba za proklik), CPT – cost pay thousand (cena za tisíc), nebo PPA – pay per action (platba za nějakou akci).

3. Platba za užívání


Tento model bychom mohli rozdělit do dvou kategorií – Subscription a Utility. V prvním obchodním modelu (Subscription) uživatel platí za zpřístupnění či používání služby jistý poplatek (týdenní, měsíční, roční atd.). Oproti tomu v druhém model (Utility) uživatel platí za množství využití dané služby (př. počet provedených transakcí). Velmi oblíbeným obchodním modelem v dnešní době je tzv. Freemium - základní verze služby je zákazníkovi poskytována zdarma a nadstandardní funkce jsou zpoplatněny.

4. Provize

Obchodní model založený na platbě provize. Uživatel prostřednictvím brány prodává své produkty či služby. Z nabízených služeb má poskytovatel jistý výnos.

5. Využití informací

Tento obchodní model je založen na využívání informací, které je možné získat z velkého množství dat (sociální sítě, komunitní fóra apod.). Je zde ovšem potřeba dát si pozor na to, jaké informace a jakým způsobem budou využity, proto, aby nebylo narušeno soukromí uživatelů.

Jednotlivé modely jsou níže rozebrány na konkrétních příkladech.

1) Grupon






Business model Gruponu využívají i české slevové servery jako je Slevomat, Zapakatel, Nebeslev, BonyBony a další klony.
Z čeho plynou Gruponu peníze? Od společností (často restaurace, fitness,...), které v rámci jednoho města (Praha, Brno) nabídnou svou službu nebo produkt s vysokou slevou (50-80%). Sleva je časově omezená (1 den) a pro její dosažení je nutné minimálního počtu kupujících (např. 20). Marže za akci se pohybují od 20 do 50%.

2) Haipy Kingdom


Haypi Kingdom je velice chytlavá hra – typu MMORPG (massively multiplayer online role-playing game) - pro chytré mobilní telefony s operačním systémem Ios nebo Android. Hráči budují království, hledají starobylé poklady vylepšují své vesnice a kupují a prodávají suroviny. Musí chtít se zlepšovat, vyvíjet a vítězit nad ostatními, proto si kupují extra vylepšení a suroviny za reálné peníze, které pak putují do kapes vývojářů.

3) Humble Bundle 2



Humble Bundle je kolekce třinácti nízkorozpočtových her (včetně českých zástupců Samorost 2 a Machinárium) vytvořených nezávislými studii v jednom velkém balení. Všechny hry jsou dostupné pro Windows, Linux i Mac. Zajímavé na tomto modelu je, že cenu za balíček si určuje kupující sám. Díky tomu vývojáři celkem vydělali již 1,825,862 dolarů. Přitom se průměrná cena balíčku pohybovala okolo 7,84 dolarů. Část výdělku je věnovaná na charitu a internetové neziskové organizace.

4) Patience Like Me



Business model této společnosti je založený na velké komunitě lidí a jejich lékařských informacích. Zdarma zaregistrovaní členové si vzájemně mohou vyměňovat zkušenosti o lékařích a svých nemocích. Veškerá sesbíraná data jsou pak prodána farmaceutickým společnostem. Myslíte si, že by to fungovalo v ČR? Podělte se o své názory v komentářích.

6) Quirky.com





Trochu složitější model zobrazuje člověka (myslitele), který přišel na zajímavý nápad, chtěl by ho zrealizovat a podělit se o něj s ostatními (tzn. něco na tom vydělat), ale nemá dostatek prostředků, aby to zvládnul sám. Za poplatek 10 dolarů může myšlenku zveřejnit na stránkách Quirky, kde se o něm dozví komunita designerů (dole), kteří mohou společně formovat a vyvíjet nový produkt. V případě že si ho v předprodeji (pre-sale) koupí dost zákazníků, jde do výroby (vpravo). Quirky tedy vydělává jak na lidech s nápadem, tak i na hotových výrobcích.



Literatura:

1. RAPPA, Michael. Business Models on the Web [online]. 2008. Dostupné z WWW:

2. Board of Innovation [online]. 2010. Dostupné z WWW: <http://www.boardofinnovation.com/2011/01/04/10-business-models-that-rocked-2010/>

3. BERG, Michal. Současné byznys modely na Internetu [online]. 2007. Dostupné z WWW:

4. HORSKÝ08: HORSKÝ, Karel. Faktory úspěšnosti přenosu obchodních modelů do prostředí českého internetu. 2008. Diplomová práce VŠE

5. The Long Tail, Terrific survey of free business models online, [online]. 2009. Dostupné z WWW: <http://www.longtail.com/the_long_tail/2009/03/terrific-survey-of-free-business-models-online.html>

No comments:

Post a Comment