Friday, May 28, 2010

Vývoj sociálních sítí

Dnes sociálním sítím vládne Facebook (dále též FB), není ovšem jediný na trhu a ani nebyl prvním. Jak tedy vypadaly začátky sociálních sítí, jaký je současný stav a kam tato oblast směřuje? Na tyto otázky se bude snažit odpovědět následující článek.

Současné sociální sítě

Sociální sítě na webu můžeme ovšem chápat v různě širokém měřítku. Někdy jsou za ně pokládány již služby typu XChat.cz, líbímseti.cz nebo Lidé.cz. Nicméně žádná z těchto sítí by nesplňovala všechny požadavky na dnešní sociální sítě: IM, správa osobního profilu, skupinu přátel, nastavení statusu, možnost posílat zprávy a odkazy, či vkládat fotky a videa.

Friendster

Je považován za první pravou sociální síť v dnešním slova smyslu a takový vzor pro dnešní sociální sítě tzn. hlavně pro facebook, MySpace, LinkedIn atd. Je nyní nejvíce rozšířen v Asii. Služba vzniká v roce 2002 a má dnes více jak 90 mil. uživatelů, přesto byl později převálcován konkurenty. Jako důvody bývají uváděny: vznik tzv. „fakesterů“.

MySpace

Jeden z dalších gigantů, který se věnuje především multimediálnímu obsahu. Před nástupem FB měl více uživatelů než Friendster, má dnes více jak 130 mil uživatelů.

Facebook

Krále mezi sociálními sítěmi. Kdo nemá faceboook jako kdyby nebyl. Jednou z jeho největších předností je otevřené API. O jednotlivých uživatelích se můžeme dozvědět prakticky cokoliv od data narození, rodinné příslušníky, zájmy, koníčky přes informaci o práci (o škole), o tom kam se lidéchodí bavit. Největší boom přišel v roce 2008 a počet uživatelů neustále a dynamicky roste. Nyní je to několik set mil.

Příčiny úspěchu

·         V pravý čas

Nic se nepodaří tak dobře, jako když se objevíte v čas a na správném místě.

·         Neustále nabízení kamarádů

FB vám neustále nabízí další kamarády a pozvánky. (Mohli byste znát…, Uživatel XX má tolik společných přátel). Tento způsob je svým způsobem otravný, nicméně v konečném důsledku poměrně účinný.

·         Přidání fanouškovských stránek – like

Jedna z věcí, která byla vyčítána Friendstru, možnost vyjádřit svůj postoj k něčemu, resp. oblibit si něco (herce, zpěváka, web…)

·         Akademické prostředí

FB vznikl na Harvardu, tedy na velmi prestižní vysoké škole. Samotné vysokoškolské prostředí je plné mladých a inteligentních lidí, kteří jsou otevřeni novým technologiím a myslím si také, že zapůsobil i fakt, že další lidé viděli FB jako produkt právě z prestižní VŠ

·         Lokalizace do mnoha jazyků

FB je provozován v mnoha jazykových mutacích a mnoha zemích po celém světě. Jiné sociální sítě překládány nejsou nebo alespoň nebyly, v době kdy se k tomuto kroku odhodlal FB.

Dnes má FB již velmi silnou pozici na celosvětovém trhu a jakákoliv konkurence to bude mít velmi těžké se vedle něj prosadit. Přesto pro svoji velikost a i díky dnešním ziskům je FB silným lákadlem pro mnoho společností po celém světě. Jednou z největších výhod je dnešní rozšířenost FB (počet uživatelů). Dostat se na současnou úroveň počtu uživatelů bude pro konkurenci hodně těžké.

Na druhou stranu i na příkladu FB vidíme, že není nemožné dostat se do popředí světa internetu a to v poměrně krátké době. Musel by ovšem přijít nový a určitým způsobem revoluční typ služby, který by samotný FB posunul do ústraní. V následujících letech tedy očekávám nadvládu FB na poli sociálních sítí.

Google Buzz a Google Wave

Google Wave je projekt Googlu, který se snaží šlapat na paty FB a sjednotit mail, instant messaging, wiki a sociální sítě. Zatím je tato služba relativně v začátcích, nicméně ambice má vysoké. Zde je i zajímavé zapojení Google Docs a Spreadsheets.

Jeden z novějších přírůstků do rodiny sociálních webových služeb z dílny Googlu (Google Buzz) přišel na svět relativně bez velkých famfár. Existuje již její česká verze nazvaná Google Hlášky. Jedná se v podstatě o využití části soc. sítí funkcí a to využívání statusů, lze do nich též vložit odkazy na další služby – blogy, videa na youtube, fotky na Picassa.

LinkedIn, Xing, Naymz

Jedná se o kariérně a profesně orientované sociální síť. Lidé na něj dávají především informace o zaměstnání, či profesních zájmech, a proto je využíván personalisty a headhuntery po celém světě.

Budoucnost

Lidé neradi mění své zvyky a jsou rádi, když něco dobře znají a nechtějí moc změn ani ve světě internetu. To samotné dokládá i zakládání skupin typu Vraťte nám starý facebook, kdy se mírným způsobem změní uživatelské prostředí na této soc. síti, které i dle mého názoru zjednoduší orientaci, a přesto je to pro mnoho lidí nepříjemné. I to je důvod proč si myslím, že FB zůstane se svoji obrovskou základnou uživatelů na tomto poli dominantní. Jiné společnosti se sice můžou pokoušet o útoky na FB. V nejbližší době, ale mohou zaujmout pouze zabráním určité např. tematické skupiny uživatelů (např. právě profesně orientované sociální sítě), či jen malé skupiny „protestujících“ uživatelů. Ani samotný Google, ačkoliv má technologicky vyspělé produkty, to nebude mít na daném trhu jednoduché.

No comments:

Post a Comment