Mobilní reklama
- různorodost a odlišnost mobilních zařízení,
- možnost preciznějšího cílení reklamy,
- mobilita subjektů (větší flexibilita uživatelů),
- různé typy reklamních produktů.
Charakteristika trhu
- růstu penetrace mobilních zařízení a jejich oblíbenosti,
- růstu výdajů na mobilní reklamu (=více peněz),
- neexistence dominantní firmy,
- velký potenciál pro vývoj nových specifických forem propagace na „mladém“ trhu,
- rychlejší připojení (3G, WiFi).
Mobilní reklamní sítě (mobile ad networks)
Jako mobilní reklamní síť lze označovat firmy, které zprostředkovávají reklamu mezi zadavatelem reklamy (značka, osoba) a cílovou skupinou, prostřednictvím platformy (RIM, iPhone, Symbian, atd). Tyto sítě představují „hráče“ na trhu mobilní reklamy a každá z nich je specifická svými produkty a typy partnerů, které publikují dodávaný obsah. Ačkoli je trh mobilní reklamy velmi roztříštěný a nelze jednoznačně určit nějakou dominantní firmu, která by určovala směr vývoje, lze tyto sítě klasifikovat na základě jejich velikosti a zaměření. Reklamní sítě lze klasifikovat na:
- slepé sítě (Blind networks)
- prémiové slepé sítě (Premium blind networks)
- prémiové sítě (Premium networks)
Slepé sítě se vyznačují tím, že jsou největší do počtu partnerů publikujících reklamy. Takto rozsáhlé sítě mají celosvětový dosah a dokážou nabídnout reklamu podle zemí nebo obsahu za velmi přijatelné ceny. Ačkoli je nabídka partnerů obrovská, nelze zvolit konkrétní stránku kde inzerovat. Co se týče financí, jejich cenový model je obvykle založen na systému CPC (Cost-per-Click) a partner dostává kolem 55 až 60%. Přední představitelé těchto sítí jsou adModa, adultModa, adMob, BuzzCity a InMobi.
Druhá kategorie zůstává pozadu z hlediska přesného cílení reklamy, ale vyznačuje se větším podílem známějších partnerů, které jsou populárnější a tím pádem nabízejí lepší podmínky pro reklamu z hlediska návštěvnosti. V této kategorií najdeme firmy adModa, Quattro Wireless a MillenialMedia.
Kategorie prémiových sítí je jakousi VIP kategorií, kde se shromaždují největší a nejnavštěvovanější partneři, přičemž úroveň a možnosti cílení jsou největší. Obvykle se sjednává každá kampaň zvlášť s důrazem na péči a podporu inzerenta, což ovšem vede k větším cenám služeb oproti ostatním variantám. Do této kategorie patří Microsoft Mobile Advertising, Nokia Interactive Advertising, Advertising.com/AOL, YOC Group anebo Hands.
Strategie IT velikánů
Nyní se zaměřím na strategii výrobců mobilních telefonů a OS v oblasti mobilní reklamy.
Podíváme-li se na aktuální trh mobilní reklamy a na poslední akvizice jak ze strany Googlu, který koupil reklamní siť adBulk, tak ze strany Applu (siť Quattro Wireless), tak je vidět, že trh je opravdu tak zajímavý, jak ukazují různé výzkumy a čísla. Lze říci, že teprve teď vzroste konkurence a bude velký boj o tento rozvíjející se trh za podpory takových velikánů.
Každopádně, tyto dvě firmy nejsou jediné, které sází na strategii mobilní reklamy. Už v roce 2007, vstoupily na tento trh (také za pomoci akvizic) společnosti Nokia (Nokia Interactive Advertising) a Microsoft (MS Advertising).
Microsoft těží především z velkého rozsahu možností umístění reklamy ve vlastních produktech, které zahrnují např. mobilní vyhledávání (Bing.mobi), hry nebo vlastní mobilní platformu Windows Mobile. Dalším kandidátem pro reklamu by mohl být plánovaný Windows Marketplace pro svou mobilní platformu.
Nokia také těží z vlastní platformy, kterou nedávno doplnila o služby a aplikace pod názvem Ovi. Hlavně produkt jako je Ovi Maps (navigace zdarma) se může stát velkým lákadlem pro firmy, které by chtěli umístit svou reklamu na jejich mapách.
Z hlediska mobilního vyhledávání zůstává největší a nejznámější volbou Google Mobile Ads, který dokázal přenést svůj model na mobilní branži a podle mého názoru, akvizice adBulku má za cíl nejen získání ohromného množství partnerů a nových kanálů pro zatraktivnění svých reklamních produktů na mobilech, ale určitě bude mít za cíl napodobení model Apple iAd na svůj Android Market, který je stále více populární. Myslím, že úspěch bude záviset především na tom, jaká reklamní možnost bude výhodnější pro vývojáře z finančního hlediska.
Na poli aplikací, očekávám bitvu „app storů“ při snaze o přilákání co nejvíce vývojářů a reklam, především mezi Applem a Googlem. První je nováčkem na trhu reklamy vůbec a druhý má postavený business model na reklamě.
Zdroje
[1] http://mobithinking.com/mobile-ad-network-guide
[2] http://www.mobithinking.com/mobile-ad-network-guide/blind
[3] http://mobithinking.com/mobile-ad-network-guide/premiumblind
[4] http://mobithinking.com/mobile-ad-network-guide/premium
[6] http://advertising.microsoft.com/mobile-advertising
[7] http://www.mobilemarketer.com/cms/news/advertising/4867.html
[8] http://www.mobilemarketer.com/cms/lib/5077.pdf
[9] http://www.marketingcharts.com/television/online-video-ads-beat-regular-tv-ads-12655/
[10] http://www.marketingcharts.com/interactive/mobile-augmented-reality-poised-for-rapid-growth-12150/
[11] http://www.sfnblog.com/industry_trends/global%20mobile%20ad.jpg
Prezentace
Dodatek
Pomineme-li fakt, že dnešní implementace rozšířené reality v oblasti mobilního marketingu a reklamy představují nezralé kampaně a aplikace, očekávám, že vývoj nabídne následující možnosti:
A) Rozšířená realita bude zkombinována s kontextuálními daty na základě umístění uživatele, čímž vzniknou přesnější služby, které budou nabízeny v reálném čase. Vznikne i možnost spojení fyzických produktů (které např. nasnímáme) s daty, které budou poskytnuty nějakou službou do mobilního přístroje.
B) Vzniknou možnosti komparace produktů v reálném čase, podpora při rozhodování či technické asistence nebo "tutoriálů" přímo v mobilním zařízení.
C) S rozvojem různých platforem rozšířené reality, vznikne potenciál pro vývoj aplikací (a reklama v aplikacích), které budou propagovat různé produkty a obchody na základě kontextu.
Pro konkrétní ukázku možností konkrétního produktu, který uplatňuje rozšířenou realitu, přidávám následující video.
color1=0x234900&color2=0x4e9e00" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="430" height="310">
No comments:
Post a Comment