Tuesday, May 25, 2010

Cílená reklama na sociálních sítích – konkrétně facebook

Facebook disponuje obrovskou základnou uživatelů (v květnu 2010 přes 400 miliónů), o kterých vlastní osobní údaje, díky čemuž lze reklamu cílit například podle pohlaví, věku, dosaženého vzdělání, oblasti a zejména i podle toho, co uživatel má rád, ve kterých skupinách se vyskytuje apod.

V USA lze reklamu cílit i přímo na města. Bohužel v současné době je Česká Republika brána jako celek, což by se ovšem mělo brzy změnit.

Tento způsob je ovšem placený a může se platit buďto za proklik, nebo zobrazení.

Reklamu lze vytvořit ale i jednoduše zadarmo pomocí různých stránek nebo zájmových skupin, ve kterých může reklama probíhat různými způsoby (například že každý tisící uživatel dostane tričko zdarma – společnost Bastard).

Tyto způsoby jsou na Facebooku velmi dobře propracované. Avšak zde vidím jeden nedostatek. A to, že propaguje značku, nikoliv výrobek. Když už budu dávat reklamu na výrobek, tak nemusí být cílená. Jistě, u nového CD kapely mohu reklamu zacílit na všechny, kteří onu kapelu poslouchají. Jak ale zacílit reklamu například na notebook, když nevím, jaké má uživatel přesné nároky?

Propojením sociální sítě s e-shopy by se tento nedostatek dal odstranit. Uživatel by při vybírání konkrétního produktu jednoduše zadal, které produkty se mu líbí. Tím by získal ucelený přehled o tom, mezi kterými produkty si vybírá. Reklama by následně mohla být cílená přímo na jeden z vybraných produktů (případně podobné varianty) a pokud si ho vybere, může dostat i slevu.

Nekalé praktiky

Současná podoba reklamy na facebooku je ovšem často i neetická. Uveďme si několik takových příkladů, se kterými jsem se v poslední době (cca jednom roce) setkal:

• Reklama na úvodní stránce stylem, že někdo, koho mám v přátelích, má rád nějaký produkt a používá ho. Po hlubším zkoumání ale člověk může snadno zjistit, že tento jedinec onen produkt používá a ani ho nemá rád.

• Podvodné aplikace, které po kliknutí rozešlou pozvánku (například „Uživatel XYZ se připojil na chat“ - uživatel pod dojmem, že ho tento uživatel někam zve, snadno podlehne dojmu, že tomu tak opravdu je) VŠEM mým „přátelům“, a které slouží pro sběr osobních údajů. Ty mohou být použity pro šíření spamu.

• Stránky a zájmové skupiny typu, že pokud pozvu opravdu VŠECHNY své „přátelé“, tak si po přidání části těchto lidí budu moci volit zobrazení úvodní stránky (není nad to, mít úvodní stránku v růžové barvě) nebo se snad vrátí i Elvis. Tento způsob může být snadno použitý pro masovou reklamu (po získání určitě hranice uživatelů se skupina přejmenuje a začne propagovat politické strany).

Shrnutí

Facebook je díky své velké základně uživatelů výborný nástroj pro reklamu. Ovšem obsahuje i jisté nedostatky. Pomocí jemnějších a přesnějších údajů (ať už cílení podle bydliště, nebo aktuálních „potřeb“) o potencionálním zákazníkovi mohu snadno reklamu zacílit podle potřeb. Avšak je důležité (pokud to ze strany inzerenta lze) se vyvarovat nekalých praktik už jenom z důvodu, že to snadno zanechá špatnou vizitku nejen u produktu, ale i značky. Nutno ovšem dodat, že proti nekalým praktikám tvůrci facebooku bojují.

Zdroje

http://www.n3b.cz/inzerce-na-facebooku-tvorba-reklamy/
http://www.n3b.cz/inzerce-na-facebooku-shrnuti/
http://www.facebook.com/advertising/
http://www.facebook.com/press/info.php?statistics

1 comment:

  1. Easily Increase Your ClickBank Traffic And Commissions

    Bannerizer made it easy for you to promote ClickBank products by banners, simply go to Bannerizer, and grab the banner codes for your picked ClickBank products or use the Universal ClickBank Banner Rotator to promote all of the ClickBank products.

    ReplyDelete