Friday, May 14, 2010

Jak mobilní platformy lákají vývojáře

Vraťme se na úvod do minulosti, do dřevních dob komerčního softwaru. Jak se podařilo Microsoftu získat podíl na trhu v takovém rozsahu? Jednou z hlavních předností bylo zacílení na software respektive získání vývojářů software na stranu své platformy.


A proč si vývojáři zvolili investovat své úsilí právě do platformy Microsoft Windows? Už víme, že hlavním aspektem bylo, že ji Microsoft vyšel dřív. Otevřel jim API svého, poskytl dokumentaci i nástroje pro vývoj softwaru. Lze podobnou taktiku uplatnit dnes při prosazování platformy na poli mobilních telefonů?


Pro přesnější zacílení článku se budu soustředit na tři platformy, které podle mého názoru mají největší potenciál. A to nejrychleji rostoucí platformy Google Android a Apple iPhone a na druhé straně platforma, která v současné chvíli sice ještě na trhu neexistuje, ale vzhledem k tomu, co nabízí a kdo za ní stojí, se dá očekávat její velký růst. Tedy Windows Phone 7.


Nejnovější z těchto tří platform zvolila zajímavou taktiku pro získání vývojářů. Jako framework pro vývoj mobilních aplikací zvolila Silverlight, který se již dnes používá pro vývoj RIA. Vývojářům RIA tak umožní relativně snadný přechod k vývoji mobilních aplikací. Ti navíc k vývoji budou používat nejenom známý framework, ale rovněž známé vývojové prostředí, které Microsoft zdokonalil pro vývoj webových aplikací např. přidáním aplikace emulující telefon s WP7. Microsoft také v souladu s postupem při získávání vývojářů pro Windows připravil vývojářský web s dokumentací a příklady kódu.


Google Android si nepočíná o nic hůře. Jako programovací jazyk si zvolil javu, jako IDE vývojářům v javě důvěrně známý Eclipse, který taktéž uspůsobil vývoji pro mobilní telefony. Stejně jako Microsoft i Google spustil web pro vývojáře, na kterém kromě referenční i API dokumentace a příkladů kódu vystavil i výuková videa.


Apple, který se svou platformou iPhone přišel jako první, vývojářům nenabízí o nic méně něž jeho konkurenti. Web pro vývojáře je samozřejmostí. Jazyk, vývojářský framework i nástroje použil stejně jako Microsoft své již používáné rozšířené o možnosti pro vývoj mobilních aplikací.


Žádná ze tří platforem tedy péči o vývojáře nepodcenila. Každá platforma má jistě klady i zápory, ale jen marně hledám takový rozdíl, který by přinutil vývojáře přilnout se hromadně k jedné z nich. Výběr platformy popř. přechod z jedné na druhou pro vývojáře nebude tak náročný, aby ho ve výběru omezil.


Co může vývojáře přesvědčit, když všechny tři platformy může poměrně snadno začít využívat? Když opominu subjektivní citové preference, které nepochybně část vývojářů řídí, bude pravděpodobně motivem vývojáře možnost úspěchu na dané platformě. A zde už začíná být výběr zajímavější, neboť zde již může pozorný vývojář analyzovat rozdíly pomocí čísel.


Všechny tři platformy spojuje existence zcela reálného tržiště, kde vývojáři mohou nabízet své aplikace ke stažení. Apple zde hraje nejdéle, když svůj AppStore spustil v červnu 2008, Google ho následoval s Android Marketem v září stejného roku. A zcela odlišná je zde pozice Microsoftu, který svůj Marketplace spolu s platformou WP7 oficiálně vydá až na konci roku 2010.


První věcí, která může vývojáře přesvědčit, jsou vstupní podmínky pro jednotlivé tržnice. Ani zde se však tři konkurenti příliš neliší. Všechny tři tržnice vývojářům nabízejí 70% účast na zisku z aplikace. Microsoft Marketplace a Apple AppStore požadují pro registraci v tržnici $99, Android Market pouze $25.


Zajímavější však již je, jaké jsou vstupní podmínky pro aplikace. Zatímco Microsoft a Apple pustí na své tržiště pouze aplikace, které schválí na základě svých podmínek, které jsou navíc poměrně přísné. Google žádnou takovou selekci nedělá. Ovšem napřílad v roce 2009 Google z Andriod Market odstranil 1% všech aplikací.


Android jako jediná z těchto tří platforem nabízí i možnost distribuovat aplikace jinak než přes Android Market.


Ještě zajímavější může být pro vývojáře srovnání možností jak si pomocí mobilní aplikace vydělat. Kromě prodeje aplikace totiž Apple ve svém Appstoru nabízí ještě možnost plateb v rámci aplikace. Android tuto možnost nenabízí. U Windows Phone 7 se o ní spekuluje, ale oficiální informaci jsem nenašel.


Google a Apple plánuje v rámci své platformy nabídnout možnost reklamy v aplikacích. Google pomocí svého rozšířeného systému AdSense. Apple s účasní 60% na zisku ze zobrazované reklamy. Oba systémy jsou zatím pouze ohlášené, proto z nich nemohu uvést nějaká reálná čísla.


Apple navíc svým vývojářům poskytuje zatím unikátní možnost prodávat aplikace na tržišti pro další silně rozšířené zařízení. Konkrétně pro iPod touch, který v tuto chvíli tvoří téměř polovinu příjmů vývojářů. A pochopitelně zde roste další velké odbytiště v podobě iPadu.


O stejném rozšíření možnosti distribuce se můžeme bavit u Androidu, který je distribuován jako open source a proto také existují další zařízení, na které lze mobilní aplikace prodávat. Žádná z nich ale zatím nezískala významější podíl na trhu.


Od Microsoftu se dá v budoucnosti čekat, že podobnou možnost zavede pro svůj hudební přehrávač Zune. Nicméně i rozsah přehrávačů Zune je oproti iPodům značně omezený.


Zde - tedy ve velikosti tržiště - již můžeme spatřit skutečný rozdíl mezi platformami. Podívejme se nyní ještě na objem tržišť a na to, jak tato velikost může vývojáře ovlivnit.




AppStore

Android Market

Počet aplikací

160 000

27 000

Měsíční růst

13 000

3 000

Počet stažení

3 miliardy

400 milionů

Měsíční zisk

280 milionů

5 milionů



Z tabulky můžeme vidět, že přestože v současnosti roste Android Market relativně rychleji, AppStore má proti němu obrovský náskok. Jako jeden z důkazů převahy AppStoru poslouží i vyjádření společnosti Gameloft, která vydává hry pro obě platformy, že její zisky z AppStore jsou 400%.


Je tedy patrné, že případný úspěch v AppStoru znamená větší bohatství. Je to však rozhodující faktor? V tržnicích Googlu a zatím neexistující tržnici Microsoftu může vývojář zažít úspěch jaako pionýr zlatokop tak, jako tomu bylo na začátku existence AppStoru. Naopak pro úspěch v AppStoru se nyní musí vývojář soustředit nejen na aplikaci samotnou, ale se stejnou váhou i na marketing.


V současné době tedy nevidím možnost pro monopolizaci jedné s platform. Apple očividně doposud okouzlil nejvíce vývojářů a drží v rukou hodně trumfů do budoucna. Nicméně jak Microsoft tak Android má poměrně slušný potenciál se rozšířit a tak se stát pro vývojáře zajímavějším.


A pro jakou platformu byste programovali vy?

1 comment:

  1. Easily Increase Your ClickBank Banner Traffic And Commissions

    Bannerizer made it easy for you to promote ClickBank products using banners, simply visit Bannerizer, and get the banner codes for your picked ClickBank products or use the Universal ClickBank Banner Rotator Tool to promote all of the available ClickBank products.

    ReplyDelete