Wednesday, March 31, 2010

Poskytování počítačových her formou SaaS

Pro distribuci a hraní počítačových her platí od počátku tohoto odvětví v podstatě stejná pravidla. Pro to, abychom si mohli zahrát počítačovou hru, musíme učinit následující kroky:

  • Koupit si dostatečně výkonný hardware nebo herní konzoli
  • Koupit si samotnou počítačovou hru
  • Počítačovou hru nainstalovat (případně stáhnout pomocí specializované služby)

S nástupem moderních herních konzolí a digitální internetové distribuce se tento proces zrychlil a uživatelsky zjednodušil, ale stále platí, že si počítačovou hru musíme koupit a mít jí formou instalace nebo fyzického média přítomnou v našem počítači, případně herní konzoli.

Gaming on demand

Aplikace logiky SaaS na odvětví počítačových her by znamenala přesun celého výše popsaného procesu na stranu poskytovatele, který by zajistil veškerou aplikační logiku počítačové hry na svých serverech a poskytoval uživatelům možnost připojit se a hrát počítačové hry kdykoliv a na kterémkoliv koncovém zařízení. Ze strany uživatele jsou k poskytovateli přenášeny signály ze vstupních zařízení (klávesnice, myš, gamepad) a ze strany poskytovatele k uživateli putuje streamované video ve vysoké kvalitě.



Výše popsaný princip a jeho reálná aplikace byla poprvé představena společností OnLive v říjnu 2009 na Game Developers Conference v Šhanghaji. Pro tuto novou platformy pro hraní počítačových her se ujaly názvy Gaming on demand, popř. Game Streaming.

Výhody

Výhody na straně vývojářů počítačových her:

  • Odpadá nutnost multi-platformového vývoje a optimalizace

Výhody na straně distributorů počítačových her:

  • Zcela nový obchodní model prodeje počítačových her
  • Zcela nové marketingové možnosti
  • Větší počet potenciálních zákazníků

Výhody na straně koncového uživatele:

  • Není nutné kupovat drahý hardware
  • Platformová nezávislost
  • Okamžitá možnost hraní vybrané počítačové hry
  • Garantovaná kvalita počítačové hry
Nevýhody

Nevýhody na straně vývojářů počítačových her:

Nevýhody na straně distributorů počítačových her:

  • Náklady na hardwarovou infrastrukturu
  • Nezájem ze strany výrobců počítačových her

Nevýhody na straně koncového uživatele:

  • Problémy s konektivitou a příliš pomalá odezva mohou zcela znemožnit hraní
Reálné aplikace principů Gaming on demand

OnLive

OnLive byla první společností která oficiálně oznámila vývoj herní platformy založené na principu Games on demand. V současné době probíhá beta testování a podle posledních informací je datum spuštění verze pro PC a MAC v USA 17. Červen 2010. Společnost počítá s jednotnou měsíční sazbou 14.95 USD, za kterou bude mít uživatel neomezený přístup ke všem nabízeným herním titulům. Pro uživatelé bez osobního počítače společnost vyvijí mikrokonzoli pracující na stejném principu určenou pro připojení k TV. Díky partnerství s většinou nejdůležitějších producentů počítačových her (EA, Ubisoft, Edios, Take two, THQ) a náskoku před konkurencí má společnost OnLive velice dobrou startovní pozici.

Gaikai

Společnost Gaikai oznámila vývoj herní platformy založené na principu Games on demand krátce po společnosti OnLive. Na rozdíl od společnosti OnLive ale vyvijí pouze softwarové řešení, které bude licencovat dalším společnostem. V současné době se společnost připravuje na betatestování. Datum spuštění zatím není známo.

No comments:

Post a Comment