CRM systémy dnes zavádí stále více společností. Jsou klíčové pro udržení zákazníků a pomáhají k získání nových. Fakt, že si je může dovolit stále více i malých firem, potvrzuje rozvoj a dostupnost těchto řešení. Nejen že je na trhu mnoho cenově dostupných systémů klasické koncepce, ale velmi se rozjíždí trend dodávky CRM ve formě služby. V tomto příspěvku se pokusím představit CRM, dodávané pravě formou SaaS, a sepsat hlavní výhody a nevýhody této formy.
Jistě každý již slyšel o společnostech typu SAP, Siebel, Oracle, Microsoft. Bohužel si systémy těchto firem okamžitě spojíme jen s velkými institucemi, které si je mohou dovolit. Pro malé a středně velké podniky, bývají řešení těchto společností zapovězené právě kvůli ceně. To vše se ovšem změnilo s příchodem modelu SaaS. Nejen, že tento způsob zavedení začínají podporovat i tito velcí hráči, objevilo se i mnoho specialistů.
Dodavatelé SaaS CRM:
- Salesforce.com
- Průkopník a specialista na SaaS CRM.
- Force.com platforma pro cloud aplikace
- SugarCRM
- představitel open source
- NetSuite
- kromě CRM i finanční a e-commerce SW
- RightNow
- Cx Cloud platforma pro cloud aplikace
- Aplicor
- CRM a ERP
- ZOHO CRM
- veliké portfolio služeb
- kancelářský balík a další aplikace
- SAP
- ORACLE
- Siebel, Peoplesoft
- Microsoft
- Dynamix CRM
Tito poskytovatelé reagovali na trend SaaS a také již nabízejí své produkty formou služby. Lídrem na trhu se zdá být salesforce.com, už z důvodu, že skoro veškerá konkurence se s touto firmou srovnává a hlásí, co nabízí navrch nebo levněji.
Výhody SaaS modelu:
- rychlost nasazení, dostupnost odkudkoliv,
- není třeba dodatečný HW a jeho údržba,
- platíte jen za to, co opravdu dostáváte,
- nízké počáteční náklady,
- výborná a rychlá škálovatelnost,
- automatický update systému zdarma,
- malé TCO.
Mezi hlavní výhody platí bez diskuze rychlost nasazení software do firmy. Tím mám na mysli dobu od zadání poptávyk po CRM řešení, do začátku využívání systému zaměstnanci. V případě klasického projektu s úvodní analýzou, návrhem, implementací atd. se pohybujete vždy v řádu měsíců. Díky SaaS jste schopní službu využívat v řádu minut. Zní to přehnaně, ale je to mu tak, pokud jde o přístup k software. Samozřejmě i zde se vyskytuje nějaký proces customizace a většinou se na to najímá speciální firma, která s tímto má již zkušenosti.
Další velmi podstatnou výhodou je absence potřeby jakéhokoliv dodatečného HW na zprovoznění systému a hlavně zdrojů na jeho provoz a údržbu. S tím souvisí i nízké počáteční náklady, které se odvíjejí i od toho, že platíte pouze za to, co dostáváte. Kdykoliv můžete přikoupit účty pro nové uživatele, případně funkcionalitu. Systém plateb za služby je většinou formou měsíčního předplatného. Když využíváte služby z nějakého cloudu, tak taky máte veškeré updaty SW zdarma a nemusíte se o ně starat a plánovat výpadky. V dnešní "krizové" době také každý manažer slyší na nízké TCO, které se váže na SaaS oproti klasickému modelu.
Další velmi podstatnou výhodou je absence potřeby jakéhokoliv dodatečného HW na zprovoznění systému a hlavně zdrojů na jeho provoz a údržbu. S tím souvisí i nízké počáteční náklady, které se odvíjejí i od toho, že platíte pouze za to, co dostáváte. Kdykoliv můžete přikoupit účty pro nové uživatele, případně funkcionalitu. Systém plateb za služby je většinou formou měsíčního předplatného. Když využíváte služby z nějakého cloudu, tak taky máte veškeré updaty SW zdarma a nemusíte se o ně starat a plánovat výpadky. V dnešní "krizové" době také každý manažer slyší na nízké TCO, které se váže na SaaS oproti klasickému modelu.
Nevýhody SaaS modelu:
- vytěsnění citlivých dat,
- menší možnost customizace,
- menší podpora napojení na ostatní kritické aplikace,
- je těžké prosadit individuální SLA
Největší strach a často opakovaná nevýhoda modelu SaaS plyne z faktu, že data nemáme u sebe, ale u poskytovatele služby. Dle mého názoru je tento strach zbytečný a spíše z historických důvodů. Mluvíme samozřejmě o stabilních a ověřených poskytovatelích, kteří ji jakýkoli únik dat nemohou dovolit, protože by to pro ně znamenalo existenční problém. U SaaS modelu se táké potýkáme s menší možností customizace softwaru a tím, že využíváte službu z cloudu, tak bývá velmi těžké získat SLA nad standard poskytovaných služeb. Fakt který brání velkým firmám k přechodu z lokálních řešení na hostované je také ten, že zatím neexistuje možnosti integrace s ostatními systémy typu ERP atd. To se ovšem může změnit s postupným využíváním více a více aplikací z cloudu, kde je mnohem jednodušší je integrovat. Tyto služby nabízí zmiňovaní Salesforce.com a RigthNow.
CRM patří mezi nejčastěji poskytovaný software ve formě služby a to pravděpodobně z důvodu, že se jedná o software, který obsahuje best practices a má celkem zaběhnuté procesy, které vesměs firmy nemění a pouze si je lehce upraví k obrazu svému.
Závěrem bych dodal jen jednu otázku:"To SaaS or Not to SaaS?".
CRM patří mezi nejčastěji poskytovaný software ve formě služby a to pravděpodobně z důvodu, že se jedná o software, který obsahuje best practices a má celkem zaběhnuté procesy, které vesměs firmy nemění a pouze si je lehce upraví k obrazu svému.
No comments:
Post a Comment