Google roste. Apple roste ještě víc. Microsoft rozhodně neklesá a věřím, že byste ani jej nezařadili mezi neúspěšné firmy. Zároveň si tihle tři giganti světa počítačů a technologií začínají lézt čím dál víc do zelí. Čí strategie bude slavit největší úspěch?
Při pohledu na současné aktivity zmíněných společností lehko zjistíme, že konkurenční překryvy už jsou opravdu významné. Namátkou jmenujme mobilní telefony, operační systémy či internetové aplikace (vyhledávání, online sdílení dokumentů a další). A třecí plochy budou spíše přibývat než naopak. Zároveň je zajímavé, že každá z firem přišla z jiného prostředí a právě v něm zatím slaví největší úspěchy – u Googlu je to internetové vyhledávání, u Microsoftu operační systémy a software a nakonec u Applu prémiový hardware a multimediální zařízení.
Možná právě díky odlišnému původu volí každý z „velké trojky“ odlišnou strategii v oblasti, na kterou bych se v tomto článku rád zaměřil – nakládání s platformou u mobilních telefonů. Pojďme se podívat, jaký kdo zvolil přístup.
Windows Mobile
Mobilní operační systém od Microsoftu má bezesporu nejdelší historii, ale také nejhorší pověst. Je pomalý, tragický na ovládání (kdo nezažil peklo se stylusem, nepochopí) a vypadá, jako by se někdo pokusil vměstnat klasické Windows na displej mobilního zařízení. Co už ale většina lidí neví, je fakt, že Windows Mobile je systém s nebývale širokými možnostmi, obrovským množstvím aplikací (byť poslední dobou v porovnání s konkurencí mírně ztrácí dech) a tedy velkým potenciálem. K jeho naplnění ale chybí jasná vize, která by vedla ke zpřehlednění trhu s aplikacemi a lepší použitelnost systému.
Pojďme se nejprve podívat, jak je na tom Microsoft s prodejem (nebo spíše jeho zprostředkováním) u mobilních aplikací. Teprve od října 2009 existuje centralizované tržiště Windows Mobile Marketplace, ve kterém se ale od té doby nenastřádala ani tisícovka aplikací. Možná k tomu přispěly i vstupní podmínky, které po tvůrcích aplikací požadují paušální poplatek $100 ročně, dalších $100 za přidání aplikace a nakonec ještě $10 za každý lokální trh. Kromě toho inkasuje Microsoft 30 % z každé prodané aplikace. To vše vede k tomu, že vývojáři nevydělávají a Marketplace tudíž neroste. Z mého pohledu je s podivem, že Microsoft nezaintegruje do desktopových Windows aplikaci, která by stahování mobilních aplikací zprostředkovala, a tudíž přinesla přidanou hodnotu, za kterou budou ochotněji platit vývojáři i uživatelé.
Co je však asi ještě důležitější, je samotná distribuce systému Windows Mobile. Ten je již od počátků licencovaný výrobcům telefonů a vypadá to, že si Microsoft tuto strategii zachová i nadále. Cena licence není pro nejnovější verzi Windows Mobile 7 veřejná, ale odhady se pohybují mezi 5 - 20 dolary. Ať už je ale jakákoliv, je jasné, že výsledný roční potenciální příjem pro Microsoft není v rámci celého businessu této firmy významný a nepřekračuje 1 % (vycházím z odhadu příjmů ve výši $300 milionů, více viz již odkazovaný článek).
Naopak, licencování platformy – tedy operačního systému – může na trhu, kde je k dispozici zcela zdarma systém Android, Microsoftu zlomit vaz nebo ho přinejmenším připravit o značnou část (potenciálního) tržního podílu.
Apple iPhone
Apple u svého telefonu nijak neexperimentoval a zvolil svou klasickou strategii – vytvořit vlastní kus kvalitního a do jisté míry revolučního hardware s perfektním designem a uzavřeným systémem. K němu spustil prodej aplikací přes vlastní prostředí iTunes, což se ukázalo jako zlatý důl. Ne náhodou se tak z iPhonu během tří let stal nejvýnosnější artikl společnosti Apple s výnosy 5,6 miliardy dolarů jen za poslední čtvrtletí roku 2009 (za celý rok to bylo $15 miliard). A to i přes rostoucí konkurenci na trhu chytrých telefonů.
Pojďme se podívat na několik dalších čísel. Ta z loňského srpna ukazují, že v App Store se měsíčně prodají aplikace pro iPhone a iPod zhruba za $200 milionů. Při provizi 30 %, kterou si Apple strhává u každé prodané aplikace, lze tedy odhadovat, že inkasuje okolo 60 milionů dolarů každý měsíc a tento příjem bude podle všech předpokladů i nadále růst. A nezapomeňme, to jsou stále jen aplikace a nikoliv systém samotný – v případě Applu neoddělitelně spojený i s „železem“, o jehož prodejním úspěchu už jsem psal výše.
Google Android
Google jako jediný, a chtělo by se říci v duchu své dlouhodobé strategie, uvolnil svůj operační systém zcela zdarma a v otevřené podobě. Byl to krok do jisté míry nečekaný a přitom stále chytrý.
Místo, aby Google vstoupil do boje s Microsoftem na poli klasických operačních systémů, kde by to měl proti Windows 7 opravdu těžké, pustil se do vývoje odlehčené platformy, která však plní většinu požadavků dnešních uživatelů – umožňuje pracovat s internetem a online aplikacemi (z nichž mnoho je právě z dílny Google), psát texty a poznámky, sledovat YouTube apod. A co víc vlastně budeme v budoucnu potřebovat? Kromě toho je Android uživatelsky přívětivý, obsahuje mnoho moderních funkcí (rozeznávání hlasu, copy & paste a další) a není tedy divu, že po něm sahá stále více výrobců mobilních telefonů.
Ne vše se ale Googlu podařilo. Podobně jako Windows Marketplace, ani Android Market nebyl zpočátku dobře navržený, což zabrzdilo vývoj aplikací a jejich rozšiřování. V současné době jich je k dispozici ke stažení přes 20 000, což rozhodně není málo, ale 150 000 aplikací v App Store to zatím nemůže konkurovat. A to platí i o kvalitě. I tak ale Google se stejnou provizí jako ostatní (tedy 30 %) bude svoje příjmy z prodeje aplikací zvyšovat a bezplatná platforma k tomu významnou měrou přispěje.
Jak vás ale asi napadne, aplikace nejsou pro Google hlavním zdrojem příjmů. Je to přeci firma, která umí nejlépe na světě nejen prohledávat internet, ale především prodávat reklamu ve vyhledávání. Už dnes se pohybují odhady budoucích příjmů Google pro rok 2011 z mobilní reklamy a reklamy v mobilním vyhledávání v rozmezí $2 až $5 miliard ročně a lze určitě předpokládat, že tato křivka do budoucna ještě strmě poroste.
Která strategie je nejvýhodnější?
Na základě výše uvedených údajů je snadné říci, kdo v mobilním světě vsází na špatnou kartu. Je to Microsoft, který se stále drží modelu licencování operačního systému a svou politikou tak brzdí všechny strany – výrobce telefonů, jejich zákazníky a nakonec i vývojáře aplikací. Tato strategie není zas tak překvapivá – vždyť Microsoft je především výrobce software a operačních systémů – ale jsem pevně přesvědčený o tom, že v mobilním světě nemůže obstát. Čím dříve si to Microsoft uvědomí, tím větší má šanci udržet si alespoň část trhu pro sebe.
Pro bitvu o celkové vítězství nám tedy zbývají Google a Apple, a tedy zcela otevřená platforma proti uzavřené. Na základě čísel lze jen těžko říci, kdo nakonec vyhraje, protože obě strategie a z nich plynoucí zdroje příjmů se diametrálně liší. Osobně bych si ale vsadil na Android, a to i přesto, že sám telefonuji z iPhonu. A důvody? Vidím jich několik:
- K maximalizaci příjmů vede více rozličných modelů monetizace, ale hlavním faktorem rozhodujícím o celkové sumě bude i do budoucna tržní podíl. A tady iPhone i přes svou vzrůstající oblibu může jen těžko konkurovat všem tradičním výrobcům mobilních zařízení, kterým se Android jakožto kvalitní a otevřený systém nabízí zdarma k dispozici. I když se iPhone v posledních letech stal jakousi výkladní skříní chytrých telefonů, ne vždy bude tento konkrétní kus hardware a software vyhovovat všem, a právě v tom vidím hlavní příležitost pro Android.
- Google už opakovaně prokázal, že jeho silnou stránkou je monetizace návštěvnosti, takže i v tomto ohledu je pro něj tržní podíl stěžejní. Čím více uživatelů, tím více mobilních reklam a tím více hledajících návštěvníků, klikajících na placenou reklamu.
- Stejně jako Apple může i Google získávat dodatečné příjmy z provize při prodeji aplikací.
Domnívám se tedy, že je výhodnější otevřít platformu, protože tato strategie vede dlouhodobě k vyššímu tržnímu podílu. Vyšší tržní podíl pak znamená více uživatelů, ze kterých lze vhodnými způsoby monetizace získat více peněz.
No comments:
Post a Comment