Wednesday, April 14, 2010

Strategie Googlu v segmentu reklamy

Na začátku si položme otázku: Z čeho vlastně Google žije? Co je hlavním zdrojem jeho příjmů? Dle poslední výsledovky za rok 2009 tvoří 97% příjmu příjmu reklama (viz dále) a pouze 3% tzv. "Licencing a Other revenues". Do této skupiny patří Google Apps pro firmy, prodej specializovaných nástrojů (Urchin), vyhledávacích technologií pro firemní intranety atd.

Jaké reklamní systémy Google provozuje?

Neznámějším systémem je bezpochyby Google AdWords, který zobrazuje reklamy ve výsledcích hledání Googlu. Zobrazuje se nad a napravo od přirozených (neplacených) výsledků hledání.


Velice důležitý je také Google AdSense zobrazující se v tzv. obsahové síti. Tu tvoří majitelé webů, kteří si na své stránky umístili reklamu AdSense. Za to dostávají od Google provizi ze zisku z této reklamy.


Další formy reklamy

Google ale nenabízí reklamu pouze na internetu. V rozhraní AdWords lze zakoupit např. reklamu v některých amerických tištěných denících (Google Printed Ads), na kabelových televizích (TV Ads) a dokonce i v rádiu (Audio Ads).

V poslední době Google stále více experimentuje s reklamou na Youtube (Youtube Video Ads). Začínají se objevovat dokonce první reklamy v počítačových hrách (In-Game Advertising). Zatím pouze v těch internetových, ale za pár let se možná budete procházet v GTA po městě a na na billboardech bude umístěna reklama na produkty z reálného světa.

Co v seznamu zatím chybí?

Google se zatím teprve připravuje na vstup na trh mobilní reklamy. Zde se mu otevírá úplně nový prostor s mnohem lepšími možnostmi zacílení reklamy. Jedná se především o cílení geografické, protože velké množství dnešních mobilních telefonů umí zjistit svou polohu (přes GPS nebo pomocí vysílačů GSM signálu).

Rozvoj reklamy v tomto sektoru velmi dobře popisuje citát Ethana Lyona: "Mobile search and location based services will allow small local retailers and service providers to reach consumers like never before".

Reklamní nástroje Googlu

Své reklamí produkty Google podporuje celou řadou zajímavých nástrojů. Nejznámějších je Google Analytics. Ten umožňuje inzerentům jednoduše vyhodnocovat návštěvnost a obchodní výkonnost svých webů získanou (nejen) z placených kampaní.

Google AdPlaner složí mediálním agenturám k takzvanému mediálnímu plánování. Nástroj DisplayAd Builder zase pomáhá rychle a jednoduše vytvářet grafické reklamní bannery, určené pro Google Adsense.

Co o nás Google ví?

Aby mohl Google cílit svou reklamu co nejlépe, musí o svých uživatelích/návštěvnících vědět co nejvíce informací. Dnes již ví:
  • Co potřebujeme nyní (z hledání, Gmailu),
  • naše pravidelné návyky (historie vyhledávání),
  • kam chodíme, jezdíme (mapy, Google Latitude).
V blízké budoucnosti Google nabídne svůj operační systém Chrome OS, takže může nahlížet do všeho, co děláme na počítači. V mobilních telefonech budeme používat Google Android. V USA již dokonce existuje služba Google Health, která představuje jakousi internetovou zdravotní kartu. Připravuje se i Google TV.

Následky?

Google o nás v budoucnu bude vědět stále více informací. Uživatelé jsou stále "otupělejší" a nevadí jim, že své osobní údaje zadávají téměř kamkoliv.

Výsledkem bude zacílenější reklama, což může být prospěšné nejen pro Google i pro běžné lidi. Není nic horšího, než být otravován nezacílenou reklamou.

Zároveň bude Google stále více dominovat trhu s internetovou reklamou. Každý svůj nový produkt (např. jako v případě Google Chrome) dokáže velmi jednoduše zpropagovat ve své obrovské reklamní síti.


1 comment:

  1. If you are looking for a reputable contextual ad network, I suggest you take a peek at Clicksor.

    ReplyDelete