Wednesday, April 28, 2010

Prosadí se Apple iAd

Schyluje se k velkému boji mezi společnostmi Apple a Google na bitevním poli mobilní reklamy? Vše nasvědčuje tomu, že ano. Na to, jaké trumfy mají obě společnosti v rukávu a s jakými zbraněmi do boje vstupují, se podíváme později. Nejprve si ale představíme novinku z dílny Apple.

Apple iAd je velmi krátce řečeno reklamní platforma, která umožní vkládat reklamní bannery do aplikací v zařízeních, které poběží na operačním systému iPhone OS 4.0. Operační systém iPhone dnes využívají zařízení iPod Touch, iPhone a iPad. Tato reklamní platforma byla uvedena 8. dubna letošního roku při příležitosti představení developer preview operačního systému iPhone OS 4.0 a byla představena jako jedna ze sedmi hlavních novinek, které nový operační systém bude nabízet. Zřejmě nejočekávanější novinkou, kterou charismatický šéf společnosti Apple Steve Jobs představil, je multitasking. Doplnění multitaskingu mimo jiné svědčí o tom, že apple své produkty neustále vylepšuje a snaží se vyslyšet hlasy svých zákazníků.

Potenciál Applu

Už před dvěma lety, tedy v roce 2008 řekl ředitel společnosti Google Eric Schmidt, že společnost bude jednou na mobilních telefonech vydělávat více než na desktopech. Dnes svá slova jen potvrzuje a dodává, že kombinace mobilního telefonu, silného serveru a dostatečně rychlého mobilního připojení je něco, co možná nejvíc ovlivní život nás všech na nejbližších 20 let. Nebudu a ani se nechci přít s Ericem Schmidtem, že kombinace mobilní telefon (mobilní zařízení) a internet se stává fenoménem současnosti. Na druhé straně Google nemusí být jediný, kdo bude na mobilních telefonech vydělávat více než na desktopech, protože o své slovo se hlásí ještě společnost Apple.

Obchodní model Googlu je založen především na příjmu z reklamní činnosti, kdy příjmy z ostatních činností jsou asi 3% a tudíž skoro zanedbatelné. Google by určitě rád svou dominanci v reklamě z oblasti desktopů určitě velice rád převedl i na mobilní telefony, tomu se ale snaží, jak se zdá, zabránit společnost Apple, která si chce taky ukrojit kus z pomyslného koláče. A tento koláč by nemusel být vzhledem k postavení společnosti Apple na trhu s mobilními telefony zase tak malý.


Prodeje Applu

Platforma iAd je svázána s operačním systémem iPhone OS 4.0 a tudíž potenciálním trhem jsou všechna zařízení, která tento operační systém využívají. Od počátku prodeje bylo po celém světě do dubna letošního roku prodáno asi 50 milionů iPhonů a 35 milionů iPod Touch. Dalším zařízením, které využívá tento operační systém je iPad, a i když je v prodeji teprve krátce, tak hned prvním dnu prodeje ukázal svůj potenciál, protože se ho prodalo 300 000 kusů a 8. dubna již bylo prodaných 450 000 kusů tohoto zařízení.

Reklama se má zobrazovat v aplikacích, které si uživatelé stahují z Apple App Store. V současné době je zde umístěno přibližně 185 000 aplikací, a pokud je někdo skeptický k oblíbenosti těchto aplikací, tak vězte, že počet stažených aplikací je přes 4 miliardy.

Sečteno a podtrženo Apple by v budoucnosti mohl dodávat reklamu na zařízení, jejichž počet přesahuje 85 milionů. Tato čísla jsou samozřejmě celosvětová a teprve se uvidí, jak se bude dařit zavádění služeb, které jsou s platformou iAd spojeny, do jednolitých států.

Apple a mobilní reklama

Apple má na rozdíl od Googlu velice široké portfolio svých produktů. Apple prodává počítače (38% příjmů v roce 2009), přehrávače hudby (22%), mobilní telefony (18%), hudební soubory (11%), software (7%), ale i filmy a aplikace. Do budoucna budou velké zisky plynout určitě i z prodeje elektronických knih. Posledním projektem, do kterého se Apple pouští, je mobilní reklama.

Někteří odborníci přirovnávají uvedení iAd k podobným událostem, jako bylo třeba uvedení iTunes, nebo zařízení iPod, iPhone nebo iPad. Apple představil prostřednictvím Steva Jobse mechanismus, jak ze stávajícího postavení na trhu vytěžit ještě více peněz a jak ještě více diverzifikovat portfolio svých produktů. Někoho by ale mohlo napadnout, co vlastně Apple ví o mobilní reklamě? Ještě do nedávna by odpověď mohla znít nic.

Jen velice málo lidí, kteří se nezabývají dopodrobna firmou Apple nebo reklamním průmyslem, zachytilo v lednu letošního roku zprávu, že společnost Apple koupila firmu Quattro Wireless. O částce se pouze spekuluje, ale měla by se pohybovat kolem 300 milionů dolarů. Právě firma Quattro je odpovědí na otázku, co Apple ví o mobilní reklamě, protože Apple nemusí vědět nic, ale firma Quattro je specialistou na mobilní reklamu s důrazem na chytré telefony.


Google a mobilní reklama

Google podnikl kroky ke vstupu do mobilní reklamy už loni v listopadu, kdy za 750 milionů dolarů koupil společnost AdMob, která je lídrem v tomto odvětví a která je mimochodem velice populární na telefonech iPhone. Spojení těchto dvou společností však zastavil americký antimonopolní úřad s tím, že by Google získal monopol v oblasti poskytování reklamy na mobilních zařízeních.

Paradoxně právě představení platformy iAd by mohlo přispět k tomu, že antimonopolní úřad schválí akvizici Googlu a AdMobu, protože Google už prokazatelně nebude jediným poskytovatelem mobilní reklamy. Na tomto trhu tedy vzniknou dva velice silní hráči a bude určitě velice zajímavé sledovat, kdo nakonec zvítězí. Google má určitě výhodu v tom, že jeho mobilní reklama nebude úzce provázána s žádným zařízením nebo operačním systémem. Na druhou stranu iAd by z této specializace mohl vytěžit maximum, protože bude vždy přesně vědět, na jakých zařízeních a s jakou technickou vybaveností se budou reklamy zobrazovat.

Apple iAd

Doménou společnosti Apple je design a důraz na user experience. Lidé se v případě Applu dělí na dva vyhraněné tábory, kdy jedni jejich výrobky zbožňují a druzí je považují jen za tupé a předražené hračky. Podle mě je obrovskou sílou Applu jejich důraz na maximální použitelnost s nabídnutím pouze omezeného množství funkcí. Raději méně funkcí, ale za to dotažených k dokonalosti.

A proto i v oblasti reklamy nelze očekávat nic jiného, než že bude kladen důraz na zážitek uživatele. Podle slov Steva Jobse se v reklamě objevují dva hlavní faktory. Prvním je důraz na interaktivitu a druhým je důraz na emoce, iAd se chce zaměřit na obojí zároveň. Navíc se chce vyvarovat podobných chyb, které každý den zažíváme u reklamy na webu, kdy ji většina z nás už ani nevnímá, nebo ji zlostně zavírá.

Steve Jobs jako Robin Hood

Představení iAd uvedl Steve Jobs slovy, že existují nějaké pokusy, jak do aplikací dát reklamu, ale vesměs stojí všechny za prd. Ceny placených aplikací v App Store se dnes pohybují v rozmezí 99 centů až 5 dolarů za aplikaci. Tyto ceny jsou v celku rozumné a zdají se být rozumné i pro Apple, který se stylizuje do pozice ochránce vývojářů, tím, že jim předkládá další způsob, jak mohou vývojáři za své aplikace získat peníze a tím pádem je i nadále nabízet za minimální poplatky nebo zadarmo.

Ono to s tím ochranářstvím ze strany Applu vůči vývojářům nebude zase tak horké, jak by si Apple přál, aby si všichni mysleli. Ani společnost s jablíčkem ve znaku nebude zdaleka tratit na reklamě, která se v aplikacích objeví. 60% ze zisku z reklamy připadne výrobci aplikace, ale zbytek, to znamená 40%, si ponechá samotný Apple.

Zacílení reklamy

Architektura celého řešení bude taková, že Apple bude reklamu hostovat na svých serverech a zároveň prodávat. Tvůrcům aplikací je dáno k dispozici API, které je nově součástí iPhone OS 4.0, pomocí kterého zakomponují reklamní bannery do svých aplikací.

Tím, že se bude reklama do aplikací dodávat pomocí standardního API, určitě bude možnost využít i jiné funkce ze standardního API, které se v nové verzi hodně rozšířilo (1500 nových API). Vývojáři tak mají možnost přistupovat ke kalendáři, fotografiím, mapám, GPS, záznamy o hovorech a spousty dalším nativním funkcím telefonu. Otevření tolika dalších API otevírá ještě větší možnosti pro tvůrce aplikací, na druhou stranu by mohlo sloužit k daleko cílenější reklamě, která bude uživateli servírována pomocí platformy iAd.

Už dnes je jasné, že Apple se bude snažit cílit reklamu podle umístění uživatele, díky GPS přijímači v telefonu. Může se tak například stát, že půjdete v poledne po Václavském náměstí, otevřete si vaši oblíbenou aplikaci, ze které na vás vyskočí reklama na rychlé občerstvení McDonald’s, které se nachází hned za rohem. A to je jen začátek, kdy se pro zacílení reklamy použil pouze čas a vaše umístění. Představte si, jak bude reklama cílená, když budou mít vývojáři přístup k datům z vašeho kalendáře či z sms.

Jak to vše dopadne

Podle šéfa Applu Steve Jobse, se lidé chovají rozdílně na desktopu a jinak na mobilním zařízení. Na desktopu lidé vyhledávají, a proto může být účinná kontextová reklama. Na mobilních zařízeních lidé nevyhledávají, ale používají aplikace. Podle statistik Applu lidé stráví 30 minut denně používáním aplikací. Když by se každé tři minuty zobrazila reklama, znamenalo by to zobrazení 1 miliardy reklam za jediný den, na všech mobilních zařízeních od Applu.

Zdá se, že to má Apple všechno velice slušně rozehrané a bude velice zajímavé, jak do hry promluví Google. Ve prospěch Applu hovoří to, že tu byl první. Ve prospěch Googlu zase větší zkušenosti z oblasti reklamy.

Otázky na závěr

  • Zajímavé bude určitě i sledovat jestli se podaří Googlu proniknout na mobilní zařízení od Applu, nebo si Apple na svých zařízeních udrží monopol.
  • Třeba budou nakonec příjmy z reklamy pro vývojáře natolik zajímavé, že budou své aplikace nabízet zadarmo.
  • Nebo se může stát, že bude reklama v aplikacích natolik otravná, že ji uživatelé ve velkém odmítnou.
  • A co když bude koncept Apple iAd natolik úspěšný, že Apple uvolní svůj operační systém a budou ho moci využít i ostatní výrobci mobilních telefonů.
Zdroje

3 comments:

  1. Prezentace
    http://prezi.com/wc-spoldbhe4/prosadi-se-apple-iad/

    ReplyDelete
  2. Youtube - ukázka iAd:
    http://www.youtube.com/watch?v=KpR679kiyEY

    ReplyDelete
  3. If you are looking for a reputable contextual ad company, I suggest you take a look at ExoClick.

    ReplyDelete