Timeline od Facebooku je další nevyhnutelnou změnou z dílen
vývojářů Facebooku. Co vede Facebook k tomu, že tento nový vzhled profilu
zavádí?
Co je Timeline?
Timeline je nová koncepce uživatelských profilů, která má za
úkol mapovat příběh vašeho života a skládá ze tří částí:
- vašich příběhů (statusy, fotky, životní události)
- vašich aplikací (poslední aktivita v aplikacích: Netflix - film)
- a nového způsobu, jak se vyjádřit (odlišení profilu od ostatních).
Na první pohled se zdá být Timeline nepřehledný, ale má
koncepci. Na levé straně jsou vaše příběhy, na straně pravé jsou vaše aplikace.
Své statusy, fotky nebo události si můžete zvýraznit, což způsobí roztažení po
celé šíři.
Aplikace umožní vašim přátelům zjistit, jaký film jste
viděli přes Netflix, jakou trasu jste uběhli přes Nike+ nebo jaké písničky
posloucháte na Last.fm.
Hlavní otázkou je tedy proč jej zavádí a proč nyní.
Důvod 1: Stay fresh
Facebook věří, že k tomu, aby zůstal aktuální/inovativní a
reagoval na potřeby uživatelů a svého byznysu musí v pravidelných intervalech
měnit prožitek uživatele (user experience). Tedy i strukturu webu. Myšlenku,
kterou přináší Timeline nelze provést na stávajícím profilu.
Důvod 2: Konkurence
Facebook není jedinou sociální sítí na internetu a chce zůstat o krok před konkurencí. Když pominu Twitter, který jako přímou konkurenci Facebooku nepovažuji, Google+, který byl spuštěn 28. června 2011 a za 6 měsíců vyrostl na 90 mil. uživatelů, již hrozba je.
Důkazem toho, že se Facebook konkurence z Google bojí, je
fakt, že krátce po uvedení Google+ převzal jeho konkurenční výhody.
Mezi tyto výhody patří:
- Kruhy Google+ Facebook převzal a umožnil třídění uživatelů do skupin a nastavení jeho práv.
- Zavedl odběry uživatelů, které nemáme v přátelích.
- Zpřístupnil video hovory.
Facebook nechce, aby přišla jiná sociální sít, která by ho
připravila o uživatele, tak jako to on provedl sociální síti MySpace.
Timeline je konkurenční výhodou Facebooku, který z něj dělá
sociální HUB uživatele - platformu. Pokud uživatelé nebudou sdílet obsah na
Facebooku, budou sdílet jinde.
Důvod 3: Udržení partnerů
Důvod 4: Informace o
uživatelích
Důvod 5: Vstup na
burzu
Závěr
Čas potřebný k dosažení 50 mil. uživatelů jednotlivých sociálních sítí |
Důvod 3: Udržení partnerů
Facebookové aplikace a hry nejsou žádnou novinkou. S nynější
strukturou profilu však nemají aplikace takový dopad na uživatele jako s Timeline.
Motto zní: "Přidej si aplikace na svůj profil Timeline a dej tak světu
vědět, kdo ve skutečnosti jsi". Například rád poslouchám staré rockové
nahrávky, které se špatně shání, proto jsem si nainstaloval aplikaci
SoundCloud. Přihlásil jsem se k aplikaci přes svůj Facebookový účet a hledal a
poslouchal skladby. Na mojí Timeline udělala aplikace box, kde se zobrazuje, co
si přehrávám, a co si dávám do oblíbených. Facebook tím chce dokázat svým
partnerům, že on je ta pravá a jediná reálná sociální platforma a chce si je
tím udržet. Chtějí ukázat, že jejich platforma a ekosystém je stejně relevantní
jako Android, Windows nebo iOS. Navíc Facebook u té příležitosti představil
nový algoritmus Graph Rank, který řadí zájmy uživatelů podle důležitosti. Fakt,
že partnerství s ostatními firmami je pro Facebook důležité je to, že např.
Zynga generuje Facebooku 12% příjmů. Aplikace, které uživatel používá, dostaly
své místo v pravé části Timeline a nejen tam, ale i v tickeru a news feedu.
Právě promo, které uživatelé aplikací dělají mezi svými
přáteli, je k nezaplacení. Namátkou několik partnerů Facebooku:
- Zynga
- Foursquare
- Spotify
- Last.fm
- Netflix
- TripAdvisor
- Nike +
Ukázka aplikace SoundCloud a jeji stream informací na Facebooku |
Facebook o vás bude chtít vědět nové informace. Jednoduše
klikněte na svou Timeline a zobrazí se kontextová nabídka v pěti tematických
kapitolách, jimiž jsou Práce a vzdělání, Rodina a vztahy, Domov a bydlení,
Zdraví a relaxace a Cestování a zážitky. Tyto kapitoly se dělí na další
seznamy. U všech položek si můžete nastavit viditelnost.
Zde bych podotknul, že Facebook zabil dvě mouchy jednou
ranou. První věc je, že pokud lidé budou vyplňovat taková kvanta o sobě na
Facebook. bude to mít takový efekt, že na něm budou trávit více času -
upravováním svého profilu a stalkováním profilů svých přátel. Více času = více
zobrazené reklamy.
Druhou, mnohem důležitější věcí je právě reklama. Díky vyplnění
takového kvanta informací může Facebook zacílit relevantní reklamu ještě lépe,
než doposud. Každý ví, že více
relevantní reklama má více prokliků a více prokliků = více peněz pro Facebook.
Kontextová nabídka pro zadání nových informací o uživateli |
V tomto roce má vstoupit Facebook na veřejně obchodovatelnou
burzu a pravděpodobně dostane cenovku 100 miliard dolarů. Je nutné si uvědomit, co takovou cenu tvoří.
Facebookovým produktem je uživatel. Každý uživatel má ale jinou cenu. Cennější
jsou ti, kteří o sobě sdílejí více informací - jak pro Facebook, tak jeho
partnery i firmy, které si u něj kupují reklamu. Není náhoda, že Timeline
přišel nyní. Informace o jeho uživatelích zvyšují celkovou tržní cenu
Facebooku.
Závěr
Dalo by se říct, že každý bod souvisí s každým a dohromady
zapadají jako logický celek. Otázkou je, jaký bude další krok Facebooku? Jistě
se pokusí rozšířit svůj stávající ekosystém. Dírou, kde mu v současné době
utíkají peníze, je Facebook v mobilních aplikacích, protože zde není plocha pro
reklamy. Proslýchá se však, že se nechá inspirovat Twitterem a mezi příspěvky
uživatele vmíchá reklamu. Co by u Facebooku dávalo smysl, je operační systém
pro mobilní zařízení, o kterém se již spekuluje, ten by přispěl nejen k reklamě,
ale i dalšímu sběru informací. To je však na další diskuzi.
No comments:
Post a Comment