Co jsou Facebook
kredity?
Facebook kredity jsou virtuální měnou, kterou lze platit za
virtuální zboží převážně v hrách na Facebooku či nově i za reklamu. Měna
je vázána na americký dolar v poměru 1:10 (za jeden dolar pořídíme 10
kreditů). Získat kredity je možné v menu Platby nebo koupit ve vybraných
obchodech jako dárkové poukázky (zatím zejména v USA v obchodech
Target, Walmart či Best Buy). Koncept kreditů se začal od svého vzniku
v květnu 2009 rozrůstat a 1. července 2011 se staly kredity jediným možným
platidlem za virtuální zboží ve všech hrách na Facebooku. Tato restrikce je
spojena s velkou nevůlí vývojářů her, kterým se nelíbila zejména velká 30%
provize Facebooku za každý utracený kredit uživatelem a omezení kontroly nad
svojí měnou. Největším vývojářem her na Facebooku je společnost Zynga, která je
tvůrcem her jako Mafia Wars, FarmVille, CityVille apod. Společnosti se
působením her na Facebooku téměř čtyřnásobily během jednoho roku tržby (z roku
2009 na 2010) a za rok 2011 se její objem
tržeb odhaduje na jednu miliardu dolarů. Když tedy v průběho roku 2010
Zynga kývla Facebooku na exkluzivní používání kreditů ve svých hrách, udělal
Facebook velký krok v prosazování svého konceptu.
Proč Facebook začal
prosazovat kredity?
Mark Zuckerberg při propagaci kreditů argumentoval, že zavedením
kreditů vydělají všechny zúčastněné strany – uživatelé, developeři her i
samotný Facebook. Pokud bude ve všech hrách možné platit stejnou předplacenou
měnou, zjednoduší se celý proces placení, ve kterém před zavedením kreditů
musel uživatel vždy znovu a znovu sáhnout po kreditní kartě. Zjednodušení
povede ke zvýšení poptávky a oblíbeností kreditů, což hraje do karet vývojářům
aplikací. V neposlední řadě na všem vydělá i Facebook, který téměř bez
práce shrábne 30 % tržeb. Výnosy z kreditů se proto staly po reklamě
dalším velkým zdrojem zisků. Používáním virtuální měny navíc může Facebook lépe
mapovat aktivity svých uživatelů.
V průběhu roku 2011 se využití kreditů rozšířilo
z prodeje virtuálního zboží v hrách i do ostatních aplikací a
oblastí. V březnu začal Facebook poskytovat za 30 kreditů (3 dolarů) film
Černý rytíř – to bylo poprvé, kdy mohly být kredity použity jinde než ve hrách.
Uživatel dále může naopak získávat kredity například za vzhlédnutí komerčních
videí.
Potenciál a omezení Facebook
kreditů
Ke konci roku 2011 měl Facebook přes 850 mil. uživatelů, kteří se
přihlásí alespoň jednou za měsíc. Necelých 500 mil. uživatelů se přihlašuje
denně a téměř stejný počet k němu má přístup přes mobilní telefon. Facebook
je lokalizován ve více než 70 jazycích. Ze zmíněné statistiky je přímo vidět
obrovský potenciál společnosti prosazovat nové věci. Pokud by se celý koncept
rozšířil, využitelnost kreditů by mohla široce přesáhnout původní záměr – tedy
sjednotit placení za hry. Téměř miliarda uživatelů by při zavedení kreditů offline
přímo do obchodů představovala obrovskou kupní sílu. Facebook kredity mají nyní
celou řadu omezení, které jím neumožňují stát se plnohodnotným platidlem. Jedná
se zejména o nemožnost přeposílání kreditů mezi uživateli či nedůvěra
v bezpečnost nákupů prostřednictvím sociálních sítí. Navíc předplacení
v případě Facebook kreditů nefunguje jako například v předplacených
benzínových kartách, protože i při koupení kreditů se uživatel nestává jejich
absolutním vlastníkem. V platebních podmínkách je přímo věta: „Když koupíte Facebook credits, nejste
jejich vlastníky. Získáváte omezené právo využít credits ve spojení s určitými
funkcemi Facebooku, nebo k nákupu virtuálních dárků.“
Budoucnost
V současné době si za kredity může uživatel koupit virtualní
zboží ve hrách, reklamy na Facebooku, může se za ně dívat na filmy nebo
jiná sponzorovaná videa. Bude si tedy možné v budoucnu za kredity (nyní
pouze virtuální měnu) koupit i skutečné zboží? Pokud by uživatelé začali více kredity používat a změnily
by se základní podmínky používání (převoditelnost, vlastnictví kreditů,
bezpečnost), otevřela by se Facebooku celá řad možností, kde svoje kredity
využít.
Myslím, že není úplně nereálná nebo utopická myšlenka, že jednoho
dne budeme moci v elektronických nebo kamenných obchodech kupovat zboží za
Facebook kredity nebo jejich obdobu. Moje představa je taková, že uživatel by
měl při koupi na výběr, zda si například nový notebook koupí za 20 000 Kč
nebo za Facebook kredity v ceně 19 000 Kč. V případě druhé
varianty by kupující musel použít svůj účet na Facebooku, kde by se koupě zboží
(včetně obchodu) objevila na jeho Zdi. Tento příspěvek by byl viditelný okruhu
přátel, což by znamenalo na jednu stranu velkou reklamu, na druhou stranu obrovský
zásah do soukromí uživatele. Aby nedocházelo k placení přes uživatelské
účty s nulovým nebo minimálním počtem přátel, sleva by mohla být
odstupňována podle toho, kolika přátelům bude příspěvek viditelný. Zmíněný
zásah do soukromí by nejspíš velkou část kupujích odradil, ale dostačující
motivace v podobě slev by určitou část mohla zlomit.
Popsaná myšlenka možné využitelnosti kreditů je pouze jedna
z variant vývoje. Je ale demonstrací, jakou sílu a potenciál Facebook
kredity mají. Jak už bylo naznačeno, aby se použitelnost kreditů dostala do
takové míry, aby fungovala jako obdoba plnohodnotných měn, musela by projít
celou řadou úprav. Dalším problémem by mohla být vázanost této „zatím“
virtuální měny na dolar. Při změně kurzu například konkrétně mezi korunou a
dolarem by se změnila i výhodnost koupit zboží přes Facebook kredity.
Zavěr
Je velmi pozoruhodné, jaký fenomén se stal z Facebooku během osmi
let své existence. Společnost vstupuje tento rok na burzu a nabídne akcie za 5
miliard dolarů. Pro srovnání když vstupoval na burzu Google, emise akcií dosahovala hodnoty
2 miliard dolarů. Pokud se ujme a rozšíří celý koncept Facebook kreditů a bude
možnost za ně nakupovat skutečné zboží, máme se na co těšit. Do té doby ale
musí kredity urazit velkou cestu ve vývoji, protože současné nastavení zmíněnou
expanzi neumožňuje.
No comments:
Post a Comment