Friday, March 9, 2012

Proč se neprosadil systém OS/2?


Představení systému OS/2

OS/2 je jedním z operačních systémů, jejichž vývoj byl započat v pozdních 80. letech. Počáteční práce odstartovaly již v roce 1985 a v roce 1987 byla představena první verze OS/2 1.0. Na první verzi operačního systému společně pracovaly IBM a Microsoft. První oficiální release běžel pouze v textovém režimu, což bylo vylepšeno v následující verzi 1.1, která vyšla o rok později a obsahovala první GUI. Grafické rozhraní bylo velmi podobné v té době paralelně vyvíjenému OS z dílny Microsoftu, jímž byl tehdejší Windows 2.1. V budoucích verzích bylo uživatelské rozhraní postupně vylepšováno a na svět přišel OS/2 v 1.2 a poté i 1.3.

Spolupráce na vývoji

V následujících odstavcích nastíním některé skutečnosti, jež vedly k tomu, že v současné době používáme Windows a ne OS/2. Je třeba zmínit, že již od počátku spolupráce mezi IBM a Microsoftem nepanovaly zcela ideální vztahy. Microsoft se mnohdy snažil zabrat zásluhy za vývoj pro sebe, což se například projevilo v prezentaci OS/2 z jeho strany pod názvem MS OS/2. IBM oproti tomu v názvu uvádělo značku svoji i tu Microsoftu. Další zajímavostí jsou odlišné přístupy k vývoji. Programátoři z IBM byli zvyklí na tvorbu podrobné dokumentace pro navrhované aplikace a jejich řádné testování, kdežto vývojáři z Microsoftu nedokázali pochopit, jak může někdo strávit tolik času s papírováním, místo toho aby psal nový kód.
Spolupráce Microsoftu a IBM začala vážněji skřípat na počátku 90. let, konkrétně v roce 1990 kdy na trhu s operačními systémy silně zabodoval kůň ze stáje Microsoftu. Windows 3.0 po svém uvedení získal miliony zákazníků a alternativu v podobě OS/2 1.3 překonal. Jedním z hlavních důvodů tohoto vítězství Microsoftu byl chytrý obchodní tah, kdy byl operační systém dodáván přímo s novými počítači. OS/2 byl oproti tomu dostupný pouze jako samostaný SW a chyběly mu předinstalované ovladače pro většinu dostupných HW perferií, které neměli IBM původ. Další příčinou úspěchu Windows byla tehdejší cena OS/2 jež byla vyšší než v případě Microsoft alternativy. Microsoft povzbuzený úspěchem se svým systémem se rozhodl opustit spolupráci s IBM na OS/2 a čistě se soustředit na vývoj svých Windows. 

Další z důvodů, které následovně vedly k ukončení spolupráce bylo i zaměření OS/2 1.x čistě na procesory Intel 80286 16bit, jež byly instalované v IBM počítačích PS/2. IBM u nich slíbila svým zákazníkům podporu OS/2, jež trvala až do roku 1992. Oproti tomu Microsoft měl v roce 1988 Windows 2.1, a ten podporoval již 32 bitový Intel 80386.

Skutečnost, jež je často spojována s OS/2 byla počáteční snaha obou společností vydělat na vývojářských nástrojích pro tento systém. Development kit stál okolo 3000 USD a pro tehdejší programátory, kteří si nebyli jistí budoucností systému, tato skutečnost zrovna nepřidala na jeho atraktivitě potenciálním vývoji aplikací. Microsoft se z této chyby poučil a svoje nástroje již dodával za nízké nebo dokonce nulové ceny.

Windows vs. OS/2

Po rozdělení vývoje Microsoft přišel s prvními Windows NT 3.1 (NT = New Technology), jež byly přetvořenou verzí kdysi společně plánovaného OS/2 v 3.0. Po rozdělení se Microsoft k OS/2 začal stavět, jako kdyby nikdy neexistoval. OS/2 přesto ve Windows NT přežíval až do verze 5.0 (Windows 2000) v podobě subsystémů. V roce 1992 vyšel OS/2 v 2.0, který již podporoval zmíněnou 32 bitovou architekturu u procesorů Intel 80386 a zároveň i starší 16 bitovou. Toto hybridní rozvržení u OS/2 vydrželo až po možná nezdravě dlouhou dobu. Jádro systému bylo napsáno v 16 bitovém Assembleru, kdežto další části a především hlavně správa paměti byla napsána v 32 bitovém C. Takovýto design nevadil v roce 1991, avšak v následujících letech bylo stále obtížnější napsat odpovídající ovladače pro 16 bit.

Jednou z hlavních předností OS/2 byla jeho specifická pracovní plocha. Po zrušení spolupráce s Microsoftem se IBM rozhodlo, že uvede novou verzi 2.0 s uživatelským prostředím známým pod názvem Workplace Shell (WPS). To se mělo stát jasně distinktivním prvkem, díky němuž uživatel jasně rozliší Windows a OS/2. Snaha implementovat toto prostředí zpozdila vydání OS/2 v 2.0 o téměř jeden rok a IBM promarnila krátké okno příležitosti pro příchod nového 32 bitového systému. Když konečně OS/2 v 2.0 vyšel, rozhodně ještě nebyl stabilní systémem a co více - vyžadoval více operační paměti než již dostupný Windows NT 3.1. 


Na druhou stranu je však třeba zmínit, že WPS bylo na svoji dobu revoluční uživatelské prostředí, které bylo extrémně flexibilní a efektní.

V roce 1992 Microsoft dominoval většině trhu s OEM předinstalovanými systémy a IBM nemělo téměř žádnou šanci uplatnit svůj OS/2 na jiné než svoje počítače. OS/2 však slavil jisté úspěchy v Evropě, konkrétně v Německu, kde IBM spolupracovalo s Vobis, Escom a dalšími výrobci. Pro IBM se dále stal úspěšný také trh v Austrálii, kde je OS/2 populární až do dnes.
Dalším hřebíčkem do rakve OS/2 na poli operačních systémů byl projekt WPOS – Workplace OS. Šlo o vysoce ambiciózní projekt, někteří by možná řekli ambiciózní až příliš. Jeho cílem bylo vytvořit nový operační systém pro IBM počítače PowerPC. Měl za úkol zvýšit softwarovou portabilitu a snížit náklady na údržbu IBM softwaru. K dosažení tohoto cíle bylo využito mikrokernelového jádra, jež umožňovalo spuštění většiny tehdy dostupných operačních systémů. WPOS podporoval DOS, OS/2, Windows, OS/400 a AIX aplikace. Ambicióznost projektu spočívala ve snaze vytvořit velkou a zcela novou softwarovou platformu, jež měla fungovat na nové a řádně neotestované platformě hardwarové.  V porovnání s dále uvedenou verzí OS/2 Warp (v 3.0) byl WPOS mnohem modernější a neobsahoval řadu omezení uvedených ve WARPu. Zásadní chyba se stala při nasazování systému do nových počítačů PowerPC, kdy je odpovědná divize nestihla nasadit včas. Pro dodržení včasného nasazení byla dokonce snížená plánovaná funkcionalita a rozsah novinek uvedených ve WPOS. Bohužel ani to nepomohlo. IBM na tomto projektu utratila miliardy dolarů a zpětný přínos byl naprosto minimální. Toto selhání probíhalo stále na počátku 90. let, kdy měla IBM zcela reálnou šanci porazit Microsoft na trhu s operačními systémy. 

Již zmíněná verze OS/2 Warp (v 3.0) vyšla v roce 1994 a jeho reklamní kampaň byla postavena na Star Trekovém žargonu. Warp symbolizoval novější, vyspělejší a především rychlejší systém. Na oficiálním uvedení systému se podíleli i 2 kapitáni hvězdné federace, konkrétně Jean Luc Picard a Kathrin Janeway. Warp měl zabudovanou mnohem širší HW a multimediální podporu, stejně tak jako základní kancelářský balík a podporu internetu. 

Konec OS/2

Rok 1996 přinesl poslední verzi OS/2 pod křídly IBM. Vedení se po předchozích neúspěších rozhodlo s vývojem tohoto systému skoncovat. Warp 4 přinesl podporu Javy, softwaru na rozpoznávání lidského hlasu a IBM uvolnilo jak klasické tak serverové edice. Poslední update byl vydán v prosinci roku 2001 a podpora OS/2 od IBM byla ukončena k verzi Warp 4.52. OS/2 však žije dál. Nyní pod hlavičkou firmy Serenity Systems s názvem eComStation. Systém eComStation se v roce 2011 dočkal zatím poslední verze 2.1 GA. Systém je stále někde využíván, příkladem mohou být bankovní instituce na hranici prvního a třetího světa (Brazílie apod.) a samozřejmě zmíněná Austrálie. Kromě bankovního sektoru se přejmenovaný OS/2 ve větším využívá i v Kanadě (vlakové dráhy) a Novém Zélandě – síť čerpacích stanic Shell. 

Důvody neúspěchu

  • Špatná obchodní politika
  • Zpoplatněné vývojářské nástroje
  • Zpoždění uvedení verze 2.0 na trh díky Workplace Shell
  • Workplace OS – špatná komunikace ve společnosti, příliš ambiciózní projekt

No comments:

Post a Comment