Hudební vydavatelství vedou od
roku 1999, kdy byl spuštěn Napster, neúspěšnou válku s pirátskou
distribucí skladeb v mp3. Přestože byl samotný Napster po dvou letech
činnosti na příkaz soudu vypnut, odstartoval fenomén pirátského stahování mp3
skladeb, který funguje až doposud a vydavatelství na něj nenašly vhodnou
odpověď. Za dílčí úspěch můžeme považovat službu iTunes, které supluje klasické
kamenné obchody, ale celé prostředí hudební distribuce se zásadně mění.
Uživatelé už totiž nyní nechtějí vlastnit, ale používat. „URL is the new MP3“.
S růstem konektivity nepotřebujete mít všechny své skladby někde stažené,
ale stačí vám, pokud k nim budete mít přístup. Této změny se snaží využít
právě Spotify.
Co je Spotify?
Spotify je on-demand streaming
music player. Uživatel po registraci a stáhnutí desktopové aplikace získá
přístup k 19 milionům skladbám, které jsou v současnosti na Spotify
k dispozici (každý den údajně přibývá 20 tisíc skladeb). Skladby si může
třídit do playlistů, může hudbu jednoduše sdílet se svými přáteli, pouštět si
internetová rádia (daného autora, či žánr), podívat se, co poslouchá Mark
Zuckerberg (viz obrázek v prezentaci), vyhledávat nové umělce nebo si číst
biografii umělce.
Spotify byl založen v roce
2006 a po dvou letech vývoje byla v říjnu 2008 služba spuštěna ve Švédsku.
Vstup na americký trh přišel v červenci 2011 a posledním nejdůležitějším
milníkem je plná integrace s facebookem, která přišla v září 2011.
Neoficiální údaje z konce roku 2011 hovoří o počtu uživatelů přesahujícím
10 milionů, z nichž více než 25% zvolilo placenou variantu služby.
Aplikace na facebooku udává 16,3 milionu měsíčně aktivních uživatelů
(navštívili aplikaci alespoň jednou za 30 dní). Tvůrci Spotify uvádějí, že v Evropě
generují druhý nejvyšší roční příjem z digitální distribuce ve výši 150
milionů dolarů, hned po iTunes.
Obchodní model
Spotify je tzv. freemium služba.
Uživatelé si mohou zvolit mezi třemi typy předplatného. První je zcela zdarma a
po dobu 6 měsíců nejsou žádné limity v počtu přehrávaných skladeb.
Uživatelé musí pouze strpět v určitém intervalu reklamní vložky. Po
uplynutí prvních 6 měsíců má uživatel k dispozici 10 hodin přehrávání
skladeb měsíčně a jednu určitou skladbu si může pustit pouze 5x v měsíci.
Za 4.99 dolaru měsíčně se uživatelé zbaví limitů i reklam. Za 9.99 měsíčně
k tomu ještě získají přístup do spotify z mobilních aplikací a tzv.
offline mód, který znamená, že si můžete max. 3333 skladeb stáhnout do svého
iPodu či chytrého telefonu.
Limit 6 měsíců neomezeného členství zdarma je velice chytrým krokem. Sean Parker (který je
jedním z investorů Spotify) tento krok popisuje ve videu
doslova větou „We’ve got you by your balls“. Je to
podobné, jako když drogový dealer dává první dávku zdarma. Uživatelé si během 6
měsíců pracně vytvoří playlisty a poté je jim líto vynaloženou námahu jen tak
zahodit a zakoupí si měsíční členství, které jim zaručí přístup bez limitů.
Dalším zdrojem příjmů je prodej
reklamy, která se vyznačuje vysokou cíleností. V současnosti je totiž
možné se registrovat u Spotify pouze pomocí účtu na facebooku. Reklamu tak může
zadavatel cílit na skupiny uživatelů určené věkem, pohlavím, hudebním vkusem a
v určitou denní dobu.
Posledním zdrojem příjmů je
prodej skladeb v mp3, kde Spotify spolupracuje se 7digital.com. Jedna
skladba je k mání za 0.99 dolaru.
Co dělá Spotify dobře?
Přestože, jak bylo zmíněno již
výše, je na trhu streamovaných hudebních služeb velká konkurence (Rdio,
Pandora, Grooveshark, Last.fm a další) jeví se budoucnost Spotify
nejzářivěji. A to hned z několika důvodů. Prvním z nich je fakt, že
všechna čtyři velká vydavatelství (EMI, Warner, Sony, Universal) mají ve Spotify
investorský podíl. Tím pádem je i v jejich zájmu, aby služba prosperovala
a dá se očekávat, že nebudou při vyjednávání o licenčních podmínkách tak nekompromisní.
Spotify jim platí určitou částku za každou přehranou skladbu. Druhým důvodem je
osoba Seana Parkera. Tvůrce Napsteru má odjakživa ambice uspět v hudebním
průmyslu, a proto se ve Spotify aktivně angažuje. Navíc do Spotify „přivedl“ i
Marka Zuckerberga a další investory z facebooku. Facebook + Spotify
vytvořily silnou dvojici a Mark Zuckerberg tímto tahem pokrývá další oblast
lidských aktivit na internetu tak, aby nakonec uživatel nebyl vůbec nucen
opouštět jeho službu.
Chytrým krokem tvůrců Spotify
bylo otevření služby pro vývojáře dalších aplikací. Uživatel si tak může svou
Spotify aplikaci obohatit aplikacemi TuneWiki (texty písniček), Pitchfork
(recenze desek), Songkick (upozorňuje na koncerty oblíbených interpretů) nebo dalšími
Spotify velice dobře zapracoval
sociální aspekt v podobě kolaborativních playlistů. To je opravdu velká
zbraň na lákání uživatelů, kteří si se svými přáteli chtějí tvořit, vyměňovat a
sdílet své seznamy skladeb.
Co dělá Spotify špatně?
Spotify by rozhodně měl vstoupit
na další trhy, v současnosti působí totiž pouze ve 12 zemích. Na poli
streamovaných hudebních služeb je poměrně velká konkurence a domnívám se, že
uživatelům se nechce příliš přecházet ke konkurenci, pokud už si na jednu
službu zvyknou. Podle společnosti Gartner poroste tento trh z 532 milionů
dolarů v roce 2011 na 2,2 miliardy dolarů v roce 2015. To ve velké
míře samozřejmě závisí na obchodním a právním oddělení Spotify, jak se jim bude
dařit vyjednávat s jednotlivými vydavatelstvími o vstupu na další trhy.
Spotify by dle mého měl také
nějakým způsobem ocenit aktivní a vlivné uživatele (přilákají přes své odkazy
nováčky) tím, že jim předplatné zlevní.
V diskuzích uživatelů byly
časté také požadavky na zavedení diskuzí u jednotlivých písní či alb, zvýšení
kvality streamu (v současnosti maximálně 320 kbps) a implementování webové
verze přehrávače pro uživatele, kteří si nechtějí či nemohou nainstalovat
desktopovou verzi přehrávače.
V neposlední řadě si Spotify
musí dát pozor na Apple, ten totiž jako akvizici získal službu Lala a je možné,
že v dohledné době integruje nějakou formu streamované hudby do iTunes.
Budoucnost
Budoucnost hudebního průmyslu a
digitální distribuce hudby rozhodně neleží v prodeji skladeb v mp3.
Ty si při troše snahy obstará každý zdarma. Budoucnost je v nabízení
nějaké dodatkové služby, která uživatelům přinese veškerý komfort při
poslouchání hudby a splní jim všechna jejich přání. Jsem přesvědčený, že za
takovou službu budou uživatelé ochotni platit. Pokud půjdeme ještě dál, můžeme
zcela opustit koncept předplatného a zaměřit se na model, ve kterém by veškeré
náklady byly kryty příjmem z reklam. Data o uživatelském chování jsou
velmi cenná a facebook by mohl brzo vytvořit kompletní obraz každého
z nás. Co posloucháme, co máme rádi, co děláme. Díky těmto datům nám poté
bude servírována velmi personalizovaná reklama na každém kroku. A my budeme ještě
rádi facebooku tyto data poskytovat za to, že budeme moct zdarma poslouchat
hudbu…
Prohlédnout si můžete také prezentaci, kterou jsem k tomuto tématu vytvořil a která je dostupná zde
Update: Dostala se ke mně zajímavá infografika o hudebních streamovacích službách. Dostupná zde
Update: Dostala se ke mně zajímavá infografika o hudebních streamovacích službách. Dostupná zde
No comments:
Post a Comment