Tuesday, April 5, 2011

Současnost a budoucnost rozšířené reality (Augmented reality)

Úvod

Článek se zabývá moderním trendem technologie rozšířené reality, která se v poslední době začíná dostávat k většinovému uživateli zejména prostřednictvím aplikací mobilních telefonů. Cílem je popsat současné možnosti rozšířené reality s výhledem do budoucnosti.

Co je to rozšířená realita?

Augmentovaná realita (AR, Rozšířená realita) je spojení reálného světa s digitální vrstvou (obsahem). Digitální vrstvu můžete prohlížet i ovládat.

V současnosti je nejčastějším provedením rozšířené reality zobrazení skutečného obrazu na displeji a jeho doplnění o počítačem dodané informace. To vše v reálném čase.

Díky AR můžete např. získat informace o nejbližší restauraci, kavárně, programu kina nebo bytu k prodeji či pronájmu.

Vývoj AR

Prvním použití AR bylo v armádě u pilotů stíhaček, kteří pomocí AR využívají navádění přes helmy, které obsahují speciální displeje s podporou AR.

O AR se mluví už delší dobu, ale teprve v poslední době s příchodem výkonných chytrých telefonů s velkým displejem, možnostmi snímání videa, rychlým připojením na internet s velkým pokrytím a jejich masovějším rozšířením mezi lidmi se ve větší míře začíná AR aplikovat v praxi v podobě aplikací pro mobilní telefony.

Obrázek 1 Hype cyklus rozvíjejících se technologií

Na obrázku č.1 je Hype cyklus rozvíjejících se technologií, který ilustruje srovnání AR s ostatními. AR je zde zařazeno do kategorie 5-10let pro adopci většinovými uživateli.

http://www.sprxmobile.com/wp-content/uploads/2009/04/ar-hype-cycle001001.jpg

Obrázek 2 Přehled technologií AR v Hype cyklu

Obrázek č.2 znázorňuje jednotlivé technologie AR v Hype cyklu. Můžeme zde pozorovat, že u GPS a kompasu spolu s 3D rozpoznáváním objektů narůstá očekávání(potenciál), jak by tyto technologie mohly být využity a že jejich přijetí uživateli bude trvat 1-3 nebo i více let.

Obrázek 3 Statistika vyhledávání AR na Googlu

Obrázek č.3 ukazuje rostoucí trend vyhledávání klíčového slova augmentovaná realita, což reflektuje narůstající zájem o tuto technologii.

Obrázek 4 Geografický přehled vyhledávání AR

Obrázek č.4 znázorňuje geografické rozložení vyhledávání klíčového slova augmentovaná realita a tedy zájmu o AR. Je zřejmé, že největší zájem je v Singapuru a Jižní Korei.

AR v ČR

Propagátoři v ČR však narážejí na problémy. České datové sítě se těm Japonským, kde jsou aplikace AR nejvíce používány, rozhodně nevyrovnají. Tím, jak je mobil s AR permanentně nasměrováván na různé souřadnice musí být aplikace neustále připojená k internetu. To je v ČR problém. 3G síť totiž není pokryta na 100%.

Trh mobilních aplikací a obchodní model

Uživatelé chytrých telefonů si v roce 2010 stáhli z on-line obchodů na 8,2 miliard aplikací v celkové hodnotě 5,2 miliard dolarů. V letošním roce dojde podle analytiků k meziročnímu nárůstu počtu stažených aplikací o 117 % na celkových 17,7 miliard.

Prvním obchodem s mobilními aplikacemi se v roce 2008 stal AppStore. Od jeho koncepce se ostatní výrobci inspirovali a postupně se tak zrodil Android Market, Nokia Ovi Store, RIM App World, Microsoft Marketplace a Samsung Apps, čímž se nastartoval moderní trend. Analytici zároveň dodávají, že by se v žádném případě nemělo jednat o módu, která brzy opadne.

Počet uživatelů platících za mobilní aplikace poroste nejen v závislosti na tom, zda pro ně budou přínosem (např. nabídnou lepší formu obsahu než webové rozhraní), ale také s rostoucí důvěrou v on-line platby. Počet stažených aplikací pro smartphony však podle analytiků zůstane přibližně na stejné úrovni a za růstem budou stát aplikace do tabletů.

Ačkoli se počet stažení volně dostupných aplikací rok od roku snižuje, v letošním roce jejich podíl ještě dosáhne 81 %. Od roku 2012 analytici očekávají oživení zdarma dostupných aplikací, které bude pokračovat do roku 2014.

S rostoucím počtem uživatelů poroste také množství inzerce. Ta v roce 2010 tvořila 16 % příjmů z mobilních aplikací, ale do roku 2014 očekávají analytici zvýšení této složky na téměř 1/3.

Trh AR

AR aplikace se staly novou možností pro současné výše zmíněné hráče na trhu, jak diverzifikovat své investice, inovovat stávající služby a poskytnout služby nové. AR ovlivnilo i trh mobilních telefonů např. tím, že stále více mobilů používá nejenom GPS, ale i kompas.

Závěry Juniper Research (2011)

  • U ročních příjmů z mobilních AR aplikací a služeb se očekává nárůst na 1,5 bilionu v roce 2015 z necelých 2 milionů dolarů v roce 2010
  • Očekává se, že aplikace s AR prvky budou v roce 2015 třetí nejprodávanější po lokačním vyhledávání a hrách
  • Vlády a regulátoři mobilního obsahu by měli revidovat stávající předpisy týkající se ochrany soukromí, urážky na cti a autorských práv, aby brali AR v úvahu.

Závěr Gartner (2009)

  • Augmented Reality is identified as one of the top ten most disruptive new technologies for 2008-2012 by Gartner Research and is expected to be used by more than 30% of the mobile workforce by 2014.

Pro jaké zákazníky je AR atraktivní?

Zájemci o AR nejsou jen teenageři či fanoušci sociálních sítí, kteří často využívají mobilní telefony, ale i komerční subjekty, které vyvíjejí mobilní AR aplikace a reklamní agentury, které v rozšířené realitě nalezly nový prostor pro reklamu a podporu prodeje prostřednictvím virtuálních slevových kupónů.

Využití AR

Wikitude World Browser

Kamera telefonu snímá obrázek, ten ihned zobrazuje a doplňuje jej o informace o tom, co na obrázku ve skutečnosti je.

Obrázek 5 Wikitude World Browser

Aplikace je ideální pomůckou pro turisty, kterým umožní se rychle zorientovat a získat informace o tom, co vidí. Wikitude samozřejmě nepracuje čistě s analýzou obrazu, pro poznání předmětu. Na obrázku je směrodatná poloha určená GPS a telefon má vestavěný elektronický kompas, takže ví, jakým směrem se díváte a teprve následně analyzuje obraz.

Samotná GPS stačí pro určení polohy, ale ne na to, aby telefon věděl, jakým směrem se díváte. AR urychlila implementaci elektronických kompasů do chytrých telefonů. Kombinace dat z GPS a elektronického kompasu bude jedním z největších impulsů ve výbavě chytrých telefonů pro příští roky.

Značky na vizitkách

Pomocí speciálních značek na vizitkách snímaných kamerou je možné zobrazit např. video nebo zvukový klip.

Móda

Na London Fashion Week byly značky podobné čárovým kódům natištěny na oblečení a při snímání webkamerou zobrazila divákům překvapení.

Marketing

Fungujícím marketingovým příkladem je mobilní AR aplikace od IKEA. Uživatel si stáhne aplikaci do mobilu, vybere produkt, který ho zajímá a namíří přes fotaparátem na mobilním telefonu do prostoru bytu, kde by mohl být výrobek umístěn. Na obrazovce mobilního telefonu následne uvidí obrázek pokoje i s novým nábytkem.

Hry

Příkladem AR aplikací využívajících webkameru je i hra Cannonballz. Ve hře se uživatel stává terčem útoku pirátské lodi a jeho cílem je uhýbat střelám z lodních děl (úhybné manévry zaznamenává webkamera). S možnostmi AR přes webkameru si nyní hraje i Symbio v aplikaci pro T-Mobile (přes webkameru se pohybujete po scéně koncertu).

Dále existuje propojení mobilní AR se službou Yelp (služba pro sociální sdílení recenzí na lokální podniky).

Sekai Camera

Sekai Camera je takzvaný AR Browser, neboli prohlížeč rozšířené reality, umožňující lidem vkládat kamkoliv do prostoru (na základě GPS a dalších lokačních technologií) jakýkoliv vzkaz, obrázek, fotku, video, či zvuk. Ty se následně, při pohledu přes telefon, vznášejí v prostoru jako obláčky na místě, kam byly svým autorem vloženy. Stojíte-li tedy na ulici, můžete sledovat, jaké informace lidé na okolních místech zanechali, a existuje také možnost tyto vzkazy komentovat či kontaktovat jejich autory. Součástí aplikace jsou i hry na bázi augmentované reality.

Aplikace Sekai Camera patří k nejúspěšnějším na východní polokouli. Získala cenu od společnosti Apple za nejlepší aplikaci pro iPhone na japonském trhu a umístila se mezi TOP 10 aplikacemi v celé Asii.

Když se podíváte kolem sebe kamerou mobilu uvidíte vzkazy lidí, co tu byly před vámi, informace o okolních obchodech nebo fotografie lidí, co se nechali zvěčnit ve virtuální realitě.

Na pozadí aplikace běží reklamní systém, který umožňuje do jakéhokoliv místa vložit jakýkoliv vzkaz nebo jakýkoliv 3D létající objekt. V Tokiu před restauracemi létají virtuálně vouchery, které když chytíte aplikací AR, tak můžete mít např. určitou slevu.

Layar Reality Browser

Layar Reality Browser je mobilní aplikace, která ukazuje, co je kolem vás tím, že zobrazuje v reálném čase digitální informace (vrstvy).
Vrstvy mohou poskytovat služby, jako je hledání bankomatů, domy na prodej a restaurací, včetně hostů. Vrstvy mohou také poskytnout zkušenosti s interaktivitou, 3D objekty, zvuky pro hry a prohlídky s průvodcem.
Existuje mnoho vrstev na výběr, například Architecture 3D, Foursquare, Google local search, Twitter, Wikipedia, Yelp, Gowalla a Yellowpages. Existují stovky vrstev, mezinárodní i místní, placené i zdarma.

Layer je možné integrovat s Facebook Places. Sociální sít se tedy propojila přes navigaci s AR, což by mohlo být dalším impulsem k většímu využití AR.

Pomocí AR prohlížeče Layar můžete hledat nejbližší podniky a přímo v telefonu vidíte i recenze a hodnocení daných podniků od široké komunity uživatelů Yelpu.

AR browser Layar, dílo holandské agentury SPRXMobile, umí do digitální vrstvy dávat nejenom 2D data, ale i 3D objekty. To vytváří nové možnosti pro všechny druhy mobilních AR her. Layar sice nebude první, kdo se pokusí tento segment ovládnout, ale díky předchozím úspěchům má pravděpodobně největší šance.

Budoucnost AR

Budoucnost v AR by mohla patřit AR brýlím, které budou zobrazovat dodatečné virtuální informace asociované k objektům reálného světa. Tyto brýle by se mohly stát masovým médiem, které umožní větší personalizaci služeb zákazníkům. Jejich propojením se socílními sítěmi by mohlo být možné poskytovat bohatší informace o prostředí, v kterém se bude člověk nacházet.

Možná, že reklama přes AR jednou nahradí všudypřítomné plakáty a billboardy. I papírové průvodce ve městech možná nahradí popisky v AR. Informace o památkách si pak přečtete všude v okolním prostoru.

Závěr

AR bylo ještě před nekolika lety považováno za sci-fi, ale nyní schopnost technologie přidat digitální informace do našeho skutečného života i prostřednictvím mobilních technologií se chystá změnit způsob, jakým žijeme a pracujeme. AR ovlivňuje hlavně trh mobilních aplikací a mobilů. O AR je velký zájem zejména v Japonsku a Jižní Korei. Zájem o AR, ale celosvětově narůstá. AR se propojuje se sociálními sítěmi a umožňuje větší personalizaci obsahu. Výzkumy předpovídají velké navýšení prodeje mobilních aplikací na bázi AR. Vizionáři předpovídají AR velkou budocnost prostřednictvím AR brýlí ve spojení se sociálními sítěmi.

Zdroje:

1. http://channelworld.cz/software/gartner-tablety-vyrazne-podpori-trh-mobilnich-aplikaci-3533

2. http://www.lupa.cz/clanky/rozsirena-realita-augmented-reality/

3. http://www.tyinternety.cz/sluzby/augmented-reality-browser-layar-pridal-podporu-pro-3d-objekty-220

4. http://computer-vision-talks.com/2011/02/future-of-the-augmented-reality/

5. http://www.marketwire.com/press-release/Mobile-Augmented-Reality-Generate-14-Billion-Downloads-2015-as-Major-Brands-Mobile-Developers-1402544.htm

No comments:

Post a Comment