Od té doby se Googlu podařilo vytvořit poměrně úspěšné portfolio více jak 150 produktů. Slovo „poměrně“ znamená, že ne všechny její produkty se setkaly s takovou oblibou a rozšířením. Zatímco některé služby jako třeba Gmail se úspěšně prosadily, je tu velká řada služeb, které byly zcela ukončeny (např. Google Catalogs, Google Lively), jejichž vývoj byl ukončen (např. Google Videos, Google Directory, Google Knol, Google Answers) nebo se staly součástí jiných služeb (např. Google Buzz, Google Wave, Google Checkout, Google Coupons).
Díky velkým finančním ziskům si může Google dovolit kupovat společnosti, které z hlediska Google vlastní zajímavý projekt s vidinou velkého zisku. Z akvizic se Googlu podařilo prosadit úspěšně například Youtube, Adsense, Android nebo DocVerse. Můžeme usoudit, že Google získává hlavně z akvizic, ale to je docela běžná praxe mnoha společností. Jen v minulém roce bylo Googlem skoupeno téměř 50 společností a stejně tak se podle slov šéfa pro rozvoj společnosti Davida Laweeho chystá v akviziční činnosti pokračovat stejným tempem.
Bohužel ne vždy skončí akviziční činnost zdárnou spoluprácí. Od Googlu odešli například Dennis Crowley (projekt Dodgeball), dnes vlastní Foursquare se 7 miliony uživateli, nebo Evan Williams a Dick Costolo (prodali Googlu Blogger a FeedBurner), kteří provozují Twitter s 200 miliony uživatelů. Jako příklad neúspěšné akvizice lze uvést pokus o získání slevového serveru Groupon. Podle jednoho zdroje z Grouponu bylo důvodem donucení antimonopolního úřadu odmítnout 6 miliardovou nabídku Googlu, protože spojení Googlu s Grouponem by s sebou přineslo velké množství regulačních kontrol. Navíc Google v současnosti čelí hned dvěma antimonopolním vyšetřováním (jednomu v Evropě a druhému kvůli obchodu s ITA).
Konkurence?
Mezi hlavní konkurenty patří ti, kteří vytvářejí na webu online obsah. Jedním z nich je dozajista Facebook, který předběhl v minulém roce Google v počtu návštěvníků i v tržbách za reklamu. Příjmy Googlu produkují z 96% reklamy (AdWords, AdSense) a dlouho se spekulovalo o tom, že Google připravuje sociální síť Google+1, která by měla konkurovat Facebooku. Z Google+1 se nakonec vyklubal koncept Google Social Search a tlačítko +1 zobrazované u výsledků vyhledávání. Tlačítkem +1 můžete dát najevo, že se vám stránka líbí, a doví se o tom ten, s kým máte „sociální vazbu“, prozatím jen skrze Google (časem i na Twitteru a dalších). Tlačítko funguje zatím jenom ve vyhledávači google.com a k jeho aktivaci je potřeba provést hned několik úkonů, což zejména na počátku může odrazovat. Tato nová služba vyvolala rozporuplné názory, protože prvotní očekávání byla velká, avšak výsledek zatím nevyvolává velké nadšení. Google si od +1 slibuje relevantnější výsledky vyhledávání a určitě i získání dalších informací o tom, co kdo komu sděluje. Jak je již však u Google zvykem, má určitě dobře promyšleno, kam tím míří.
Čas na změny
V lednu společnost oznámila, že od dubna 2011 nahradí po 10 letech ve vedení Erica Schmidta jeden ze zakladatelů Google Lary Page, přičemž společnost se chce navrátit ke svým kořenům „startupové“ společnosti. Schmidt bude nadále pracovat v Google a soustředit se na oblasti externích vztahů, obchod, komunikaci s klienty a firmami, a nadále bude sloužit jako poradce pro Laryho a Sergeye. Sergey se bude jako spoluzakladatel věnovat strategickým projektům, zejména pak novým produktům.
Důvody, proč Google mění šéfa, najdeme hned dva. Prvním je usměrnění spolupráce uvnitř společnosti. V současnosti jsou týmy Google jsou rozloženy po celém světě a disponují poměrně velkou autonomií a volností, která se Googlu nevyplácí (viz spousta nezdařených pokusů jako Google Buzz nebo Google Wave). Z tohoto důvodu se teď snaží Google dát chaosu řád a začít plánovat vývoj produktů s ohledem na strategické cíle společnosti, na ostatní projekty Googlu a s ohledem na životnost a užitnost produktu z pohledu zákazníka.
Druhým důvodem, neméně důležitým, je loajalita zaměstnanců. Google zaměstnává v současnosti 24 400 lidí a je stále perspektivní a vyhledávanou společností. I přes kritiky některých zaměstnanců, že Google už není, co býval, a rostoucí vliv Facebooku jakožto „potenciálně stále ještě v mnoha oblastech nevyužité“ konkurence, má Google dobře promyšleno, jak si své zaměstnance udržet a jak získat nové chytré mozky. Více jak 20 0000 zaměstnancům zvýšila společnost na konci minulého roku platy o 10% a rozdala bonusy ve výši 1 tisíce dolarů. Kromě toho také rozjela Technology Incubator, který má umožnit malým podnikům rozjet svoje projekty s finanční a mentorskou podporou Googlu.
Google vždy o krok napřed
Když se podíváme do října roku 2009, kdy Eric Schmidt promluvil v Orlandu na Gartner Symposion/ITxpo o budoucnosti webu, můžeme usoudit, že Google je buď vždy o krok napřed nebo udává tempo a směr vývoje. Schmidt například uvedl, že v budoucnu širokopásmový internet umožní překonat distribuční rozdíly, obsah internetu se bude více orientovat na video, bude možno přecházet hladce z jedné aplikace do druhé a bude možné hodnotit významnost informací v reálném čase.
Dlouho jsme nečekali. Jak bude vypadat budoucnost internetu a služeb obecně zobrazuje třeba Google Instant, který prezentuje výsledky vyhledávání v reálném čase. Toto vyhledávání se chová intuitivně a předvídá, kam uživatel dotazem směřuje. Když k tomu připočteme i informace, které Google o uživatelích doposud nasbíral, může to znamenat, že v budoucnu informace už nebudeme muset vyhledávat, ale vyhledá je za nás Google a poté nám je sám nabídne. A takové informace budou zaměřené na konkrétní osobu. S tím souvisí i velký potenciál zvýšit příjmy z reklam, které budou rychle a lépe cíleny.
V minulém roce Google představil notebook s operačním systémem Chrome, který se maximálně snaží zjednodušit a zrychlit práci s aplikacemi – rychlý start notebooku, veškerá interakce uživatele s notebookem se odehrává ve webovém prohlížeči, aplikace jsou uloženy v cloudu (Chrome Web Store), transparentní bezpečnost, synchronizace všech nastavení (skrze Google účet), práce i v offline režimu. Aby toho nebylo málo, Google v rámci rozsáhlého testování rozdává notebooky Google CR-48 po celém světě. Podle vyjádření Erica Schmidta se na notebooky s Chrome OS můžeme těšit v polovině tohoto roku, dostupné budou na noteboocích Acer a Samsung.
Google Notebook CR-48, zdroj: mydigitallife.com
Prohlížeč Google Chrome a na něj navazující operační systém Chrome je ukázka toho, kudy bude směrovat vývoj internetu – veškeré služby pro uživatele budou dostupné v cloudu. Neboť taková je strategie Googlu. Z tohoto důvodu byla spuštěna podpora Google Apps pro trh s podniky a Google Groups pro týmovou spolupráci.
Google si již před časem uvědomil, že v budoucnu vzroste míra užívání chytrých telefonů, proto investoval do Androidu a vynasnažil se o jeho masové rozšíření. Jak sám Schmidt v únoru tohoto roku oznámil na Mobile World Congress, Google staví mobilní zařízení na první místo. Na kongresu uvedl, že stávající verze Androidu Gingerbread pro telefony a Honeycomb pro tablety (šušká se, že i Google TV) budou sjednoceny v Ice Cream. Výsledkem má být jedna platforma, jež umožňuje jednodušší aktualizace apod.
Android Ice Cream (nejedná se o oficiální logo), zdroj: maggadget.com
Závěrem…
Všechny tyto úžasné služby souvisí samozřejmě s tím, jak moc budeme ochotni společnosti Google svěřovat o sobě informace. Ovšem takovými informacemi už Google prakticky disponuje.
Jako běžný uživatel internetu a vyhledávače Google i jeho dalších služeb pochybuji o tom, že by někdo, kdo využívá služby Googlu, nedobrovolně poskytoval o sobě informace. Pokud totiž někdo chce využívat služby Googlu, ať už je to vyhledávání nebo Google Docs, pak již vlastně informace poskytuje - tím jak služby využívá. A odměnou mu bude, že například za půl roku nebo za měsíc Google tyto služby rozšíří, aniž by po někom chtěl dodatečně peníze. Nevzpomínám si, že by někdo jiný nabídl do této doby takový sortiment různých nástrojů pro práci s PC a internetem zdarma. Díky tomu je Google úspěšný. Pokud pominu kauzy úniku čísel platebních karet a jiných citlivých údajů, pak nevidím důvod, proč bychom měli bojkotovat technologický pokrok, který přináší tolik výhod.
Zdroje:
http://www.devicemag.com/2011/04/04/google-android-ice-cream-honeycomb-gingerbread-google-tv-too-rolled-into-one/
http://www.tyinternety.cz/udalosti/o-budoucnosti-vyhledavani-promluvil-sef-googlu-1479
http://www.itwriting.com/blog/2254-googles-strategy-unveiled-a-little-bit-of-everything-you-do.html
http://www.guardian.co.uk/technology/blog/2011/feb/16/google-eric-schmidt-mobile-world-congress-speech
http://www.gaj-it.com/16255/google-apps-marketplace-is-open-for-business-the-future-of-cloud-computing/
http://www.upvery.com/51079-aarkstore-enterprise-google-s-strategy-in-cloud-computing-chrome-as-your-next-os.html
http://www.networkworld.com/news/2010/010610-google-rivals.html
http://www.itwriting.com/blog/4037-the-future-of-google-apps-social-features-high-performance-spreadsheets-working-offline.html/comment-page-1#comment-485316
http://www.readwriteweb.com/archives/google_web_in_five_years.php
http://www.root.cz/clanky/google-necekane-predstavil-prvni-chrome-os-notebook-a-web-store/
http://pcworld.cz/novinky/doporucte-svuj-oblibeny-web-s-google-1-20053
http://www.lupa.cz/clanky/google-1-je-socialni-tlacitko-vedouci-do-neznama/
http://www.zive.cz/clanky/facebook-je-dnes-googlem-vcerejska/sc-3-a-155203/default.aspx
http://www.zive.cz/bleskovky/padesat-vloni-padesat-letos-strategii-googlu-jsou-nakupy-spolecnosti/sc-4-a-156138/default.aspx
http://www.businesslive.co.za/incoming/2011/03/22/google-looks-to-cape-for-tech-innovation
http://www.lupa.cz/clanky/google-se-raduje-z-neuspechu-20-duvodu-2/
http://www.lupa.cz/clanky/google-instant-vyhledavani-v-realnem-case/
http://www.onlinemarketing-trends.com/2011/04/larry-page-to-takeover-from-eric.html
http://www.lupa.cz/clanky/proc-larry-page-nahrazuje-erica-schmidta-v-cele-google/
http://buzzintechnology.com/2011/01/larry-page-to-replace-eric-schmidt-as-google-ceo/
http://www.businessinsider.com/why-groupon-said-no-to-google-2010-12
No comments:
Post a Comment