Nástup sociálních sítí
od základů změnil komunikaci mezi firmami a zákazníky. Šíření
informací po internetu je snadné, rychlé a nic nestojí. Navíc se
mění poměr sil mezi korporacemi a veřejností. Nespokojení
zákazníci si už nestěžují jen kolegům a spolužákům. Místo
toho neschopnost firmy či neochotu jejích zaměstnanců bez váhání
rozmáznou na internetu. Jak sami uvidíte za krátkou chvilku,
rozčílený dav na nelze potlačit násilím. Kritika navíc může
ovlivnit rozhodování desítek, stovek i tisíců potenciálních
zákazníků. České firmy se proto musí naučit krizové
komunikaci. A poučit se mohou třeba z pěti odstrašujících
příkladů, které vám nyní ukážu.
Trattoria Laura
Začneme u nenápadné
pražské restaurace Trattoria Laura. Jistá zákaznice nebyla
spokojená s kvalitou jídla, a tak si stěžovala na Facebookové
stránce této restaurace. Zmínila pomalou obsluhu, levné suroviny,
rozvařené těstoviny, studené jídlo, vlas v hlavním chodu a
další nešvary. Místo toho, aby se majitelka podniku omluvila,
odpověděla ve velkém stylu:
Milá Kristo ze
Zdib,
již dlouho
jsem nezažila,tak drzou slečnu jako jste Vy a to překousnu
hodně-možná jsem měla smůlu?
Nicméně
slečnám ve Vašem věku vždy radím-najdi si chlapa!
s pozdravem
L.Křikavová
majitelka
Trattoria Laura
Jak asi tušíte, zaujala
tato neomalená reakce nejen odborníky na Public Relation a začala
se lavinovitě šířit na Facebooku i Twitteru. Postupně začali na
Facebooku Trattoria Laura přibývat další negativní komentáře,
a tak majitelka restaurace veškerou kritiku smazala. Tím však
pouze podpořila šíření informací a o celé kauze začaly psát
i odborné weblogy.
Tohle je mimochodem
ukázkový příklad efektu Barbry Streisandové, který v zásadě
říká, že jakýkoliv pokus o skrytí či odstranění informace
zaviní její masivnější rozšíření. Zmíněného efektu si
lidé všimli, když se herečka Barbra Streisand v roce 2003
pokoušela z internetu odstranit fotografie svého sídla. Fotografie
se mezi lidmi rozšířily ještě více, protože co je utajované,
musí být logicky zajímavé.
Zpátky ale k restauraci
Trattoria Laura. Majitelka zřejmě nestíhala mazat negativní
komentáře, a tak zablokovala „nežádoucí“ fanoušky stránky
a nakonec smazala i celou fanpage. V současné době již neexistují
ani webové stránky restaurace.
Pojďme si tedy
zrekapitulovat, co udělala Trattoria Laura špatně. Rozhodně
neměla majitelka odpovídat na kritiku osobními útoky a jizlivými
poznámkami. Další osudovou chybou se stalo mazání příspěvků
a blokování přístupu „nežádoucím“ fanouškům kvůli již
zmíněnému efektu Barbry Streisandové.
Celá kauza mimochodem
ovlivnila i vyhledávače. Pokud si totiž v současné době zadáte
do Googlu název restaurace, objeví se vám na prvních místech
články, které její chování na sociálních sítích kritizují.
A mě osobně by taková pověst rychle zkazila chuť na italskou
kuchyni.
IDIF
Institut digitální
fotografie si to na sociálních sítích pokazil teprve nedávno.
Jeden z jejich lektorů Petr Mára si na Facebookové stránce
stěžoval, že mu společnost dluží desítky tisíc. Obratem mu na
jeho zprávu odpovědělo hned několik lidí, kteří jej obvinili z
vytunelování IDIFu a vydírání.
Profily reagujících
uživatelů jsou však silně podezřelé. Nemají téměř žádné
přátele, nezveřejňují žádné informace a jedna uživatelka má
za profilovou fotografii snímek, který pravděpodobně pochází z
fotobanky, protože se objevuje i na zahraničním e-shopu se šperky.
Podle všech důkazů jsou tedy profily kritizující Petra Máru
falešné a založil je neznámý uživatel s cílem zdiskreditovat
„nežádoucí“ osobu.
Před podobnými
praktikami odborníci na sociální sítě varují. Mají však jednu
výhodu. Firma se totiž může snadno vymluvit, že profily vytvořil
a používá některý ze skalních fanoušků nebo brigádník,
který již ve společnosti nepracuje. Ani u IDIFu zřejmě nikdy
nezjistíme, kdo falešné profily založil a vydával se za
neexistující uživatele. Blogger Daniel Dočekal požádal o
vyjádření přímo institut digitální fotografie, který se od
falešných profilů nejprve distancoval a v doplňujícím vyjádření
dokonce uvedli, že celá akce je dílem jejich marketingového
oddělení. Jinými slovy tato firma říká, že využila tří
falešných účtů k tomu, aby zdiskreditovala svého lektora.
Provozní ředitelka firmy navíc ještě ve svém vyjádření
dodala, že celá akce byla velmi úspěšná.
Podle mého názoru si
Institut digitální fotografie svou pověst zbytečně poškodil.
Rozhodně nemělo dojít k vytvoření falešných profilů a
obviňování pana Máry. Zároveň bych IDIFu pro příště
doporučoval zvolit adekvátní odpověď a nevydávat osočování z
tunelování a vydírání za úspěšnou marketingovou akci.
iWorld
Zásadní selhání na
sociálních sítích předvedla také společnost iWorld, která se
zaměřuje na prodej iPadů, iPhonů a dalších Apple produktů.
Jednoho dne tato firma zveřejnila na Facebooku akci „Produkt dne“,
ve které nabízela externí disk WD My Passport Studio 1 GB za
zvýhodněnou cenu 6 990 Kč. Netrvalo dlouho a v komentářích se
objevilo první upozornění, že zboží je zhruba o dva tisíce
korun předražené. Následovaly další komentáře, které iWorld
otevřeně zkritizovaly. Jak už asi tušíte, následovala
podrážděná a arogantní odpověď. iWorld navíc odmítl uznat
chybu a opakovaně tvrdil, že cena je správná a nižší cena
prostě není možná.
Lidé si tak začali
celou diskusi přeposílat jako ukázku nevhodné komunikace na
sociálních sítích a pověst iWorldu se rozhodně nevylepšila.
Další odpovědi firmy navíc obsahovaly perly typu „Teď jste
odhalili naše praktiky ;-) Snažíme se vydělat na nájem, tak jsme
si vymysleli akci s předraženým diskem. A zítra předražíme
něco jiného.“ nebo „K tragické ukázce firemní
komunikace v sociálních sítích je zbytečné se v dnešní době
vyjadřovat. Útočit totiž umí naprosto každý, jelikož napsat
něco hanlivého někam na sociální síti je dnes zcela normální.“
Podle mého názoru neměl iWorld
reagovat takto podrážděným způsobem. Pokud neměli dostatek
zkušeností pro sofistikovanější odpověď, stačilo nechat celou
akci bez komentáře nebo ještě lépe uznat chybu a slevové akce v
budoucnosti připravovat pečlivěji.
Game Page
Podobně neuctivě jako v
předchozím případě reagoval na Facebooku i herní magazín Game
Page. Tvrdé a arogantní odpovědi následovaly poté, co jeden z
fanoušků nevybíravě zkritizoval nové vydání magazínu. Firmy
nesmí zapomínat, že i když fanoušci používají hrubá slova a
ostrou kritiku, neměly by jim oplácet stejnou mincí.
Game Page však reagoval
po svém – jizlivě a s typickým komentářem: „Pokud se vám to
nelíbí, tak nás nesledujte.“ Naštvané fanoušky Game Page
nešetřil ani v ostatních odpovědích. Místo diplomacie, empatie
a slušného chování obsahují slovní spojení typu „Laskavě se
podívejte“ nebo „Evidentně nemáte potuchu“, které fanoušci
nemají rádi.
Místo arogance měl Game
Page raději zvolit mírnější postup, vyslechnout si námitky a
rozhodně neodpovídat bez zamyšlením nad každým slovem.
Zákazníci a fanoušci na sociálních sítích totiž mají vždy
pravdu. A pokud náhodou ne, platí předchozí pravidlo.
Vodafone
Na závěr první části mé
prezentace jsem si nechal příklad, který sám o sobě není
ukázkou nevhodné komunikace na sociálních sítích. Místo toho
dokazuje, že Facebook, Twitter a další mají velký vliv i na
velké korporace.
V březnu 2012 český
operátor Vodafone oznámil, že mění podmínky pro uplatňování
FUP. Mobilní data již nebude jen zpomalovat, ale po překročení
limitu je rovnou zastaví. A pokud se budete chtít podívat na
internet, bude nutné si navýšení Fair User Policy draze zaplatit.
Na sociálních sítích
se proti tomuto kroku začaly bouřit stovky uživatelů. Na Facebook
stránce Vodafonu se objevily desítky kritických komentářů a
stejně to vypadalo i na Twitteru. Tento český operátor si
vysloužil označení „nepřátelská krvelačná saň“ a spoustu
dalších, méně slušných. Sociální sítě a rychlost šíření
informací po internetu zde sehrály velkou roli. Vodafone a zkratka
FUP se na českém Twitteru staly druhým a třetím nejpoužívanějším
hashtagem dne. Mnoho zákazníků navíc zcela logicky pohrozilo
přechodem k jinému operátorovi, i když by si výrazně nepolepšil
asi nikdo.
Jedinou přijatelnou
reakcí od Vodafonu bylo uznání chyby, zrušení plánovaných změn
a zachování stávajícího zpomalení mobilního internetu po
překročení FUP. Bývalý Oskar se naštěstí rozhodl správně, a
tak ještě ten samý den oznámil zrušení plánu na „absolutní
FUP“. Je možné, že Vodafone už od začátku chtěl českou
veřejnost pouze otestovat a nesmyslné vypínání mobilního
internetu ve skutečnosti neplánoval. Rozhodně mě však zaujalo,
jak silný hlas mají lidé na sociálních sítích.
Jak se vyhnout průšvihům na sociálních sítích?
O Facebook, Twitter a
další sociální sítě se nesmí starat nikdo s horkou hlavou, kdo
má tendence kritizující fanoušky napadat a zesměšňovat. Mnohem
lepší je svěřit jejich správu empatickému odborníkovi, který
ví, že zákazník má vždy pravdu. Nezapomínejte, že i když se
po vás začne vozit věčně nespokojený „stěžovač“, jste
stále na očích ostatním. A lidé rozhodně nechtějí nakupovat u
firmy, která na své zákazníky křičí.
Do komunikace na
sociálních sítí nepatří ani zpochybňování hodnověrnosti
protivníka jako předvedl IDIF. Místo toho je třeba zjistit, proč
je dotyčný nespokojený. Většinu naštvaných lidí totiž vztek
opustí, když pochopí, že se jejich problém snažíte vyřešit.
Rozhodně nedoporučuji problémy bagatelizovat, zametat pod stůl
nebo dokonce mazat nežádoucí komentáře. Nezapomínejte, že
efekt Streisandové funguje spolehlivě a je téměř nemožné
ututlat něco, co se již objevilo na sociálních sítích. Krize a
problémy zkrátka přitahují pozornost.
Copywriter a tiskový
mluvčí Tomáš Grombíř ve svém článku o krizové komunikaci
radí: „Když si začnete vymýšlet nejapné historky,
vymlouvat se, svádět vinu na vyšší moc, máte spolehlivě
zaděláno na průšvih a kolotoč se roztáčí – všechny totiž
baví, jak se ztrapňujete, a jsou zvědaví, kam až to může
dojít. Jakmile je dav seznámen se situací, zklidní se. Prostě
vysvětlujte, vysvětlujte, vysvětlujte. Nevymýšlejte si báchorky,
obyčejná pravda je nejlepší. Přiznání pochybení není prohra
ani selhání, nýbrž výraz pokory a zodpovědnosti.“
Nejlepší je tedy
veřejně přiznat chybu a vysvětlit, co se stalo. Taková reakce
není nijak zábavná ani zajímavá, a proto celá kauza po nějaké
době utichne bez většího zájmu veřejnosti. Zároveň by firmy
měly říci, jak zajistí, aby se chyba nebo selhání do
budoucnosti neopakovaly. Rychle nabídnuté řešení a případně i
satisfakce pro zúčastněné vyvolává důvěru a může firmě
získat pár bodů k dobru.
Nezapomínejte, že krize
je příležitost, díky které se o společnosti může dozvědět
spoustu nových zákazníků. Stačí zvolit férový a otevřený
přístup. Abych byl konkrétní, můžete to udělat jako brněnská
restaurace Hansen, která přímo ukázkově zareagovala na kritiku
nepovedeného vepřového karé. Jednoduše se omluvila, vysvětlila
příčinu krize a nabídla satisfakci neboli ochutnávku zdarma.
Pokud je pro firmy něco
takového příliš složité, stačí se řídit desaterem firemní
komunikace na sociálních sítích. Odpověď na kritiku by měla
obsahovat slova: „Děkujeme“ za upozornění a zpětnou vazbu,
„Omlouváme se“ za potíže či komplikace, „Napravíme to“,
„Je nám to líto“ a v případě, kdy si uživatel s něčím
neví rady, také „Pomůžeme vám“. V reakcích na kritiku by
naopak rozhodně neměly zaznít fráze typu:
- Nedokážete si představit, co je za tím práce / Nerozumíte tomu / Nechápete to
- To jsou lži a pomluvy neúspěšné konkurence
- Pokud nepřestanete s očerňovací kampaní, zvážíme právní kroky
- Je nám jasné, odkud vítr fouká / co tím sledujete
- A co jste udělali vy?
Konflikty se zkrátka
musí řešit s citem. A pokud jsou i tahle pravidla pro správce
firemních profilů příliš složitá, je nejmoudřejší mlčet.
Shrnuto a podtrženo je při komunikaci na sociálních sítích
důležitá transparentnost, slušnost, úcta a respekt. Naopak
rovnou zapomeňte na lži, skrývání, potlačování, zlehčování
a sebestřednost.
Nakonec bych všem firmám
doporučil monitorovat sociální sítě, aby mohly reagovat i na
kritiku mimo jejich Facebook stránky a Twitter účty. Osobně
používám pro monitoring na Twitteru on-line službu klaboseni.cz.
S Facebookem příliš často nepracuji, ale kolegům se osvědčil
Ataxo Social Insider nebo ZoomSphere. A to je i poslední rada z mé
prezentace a teď už se těším na vaše dotazy a komentáře.
Určitě velice zajímavý článek, díky mockrát. Nedávno mě neminulo založení s.r.o. a musím uznat, že právě prezentace na sociálních sítích je něco, na čem určitě musím ještě zapracovat. Bohužel jsem ale trochu starší ročník a těmto věcem tolik nerozumím, takže by pro mě bylo ideální, kdyby se mi o to staral někdo, kdo se v tomto pohybuje více než já.
ReplyDelete