Business Intelligence je na poli korporátní scény fenoménem
posledních let. Firmy investují obrovské sumy peněz, aby měly své vlastní BI
řešení. Jaké jsou hranice Business Intelligence? Umí Business Intelligence
vytvářet business?
1. Jak vypadá Business Intelligence v současné době
„Business Intelligence (BI) je široká kategorie aplikací a
technologií pro sběr, ukládání,analýzu a poskytování dat za účelem pomoci
uživatelům dělat lepší podnikatelská rozhodnutí.
Softwarové
firmy mají tendenci označovat jakýkoliv jejich produkt přílepkem BI, protože
firmy dlouhodobě stále více do BI aplikace investují (viz. Obr. 2:
Změny v rozpočtu CIO oproti minulému roku
). Dle mého názoru pod značkou BI, by měla být skupina analytických aplikací sloužící
pro reporting, dashboarding a data mining. Ostatní podpůrné nástroje ETL, MDM, EAI,
DWH by měly být pod jinou souhrnnou skupinou (např. DWH).
Aplikace BI zahrnují funkcionalitu systémů pro podporu
rozhodování, dotazovacích a reportovacích systémů, OLAP systémů, statistické
analýzy, prognostických systémů a úloh dolování dat. Aplikace BI mohou být:
·
jak tzv. „mission-critical“ ( tedy zahrnuty do
klíčových a kritických systémů podniku), tak i podpůrné (pro podporu
specifických požadavků),
·
celopodnikové nebo lokální pro jednu divizi,
oddělení nebo projekt a
·
iniciovány centrálně nebo jednotlivě na základě
požadavků uživatelů”.
Po přečtení výše uvedené definice a prohlédnutí Obr.
1
zobrazujícího standardní architekturu Business Intelligence docházím k závěru,
že v dnešní době je BI značně širokým pojmem, pod kterým si lze představit
všelicos. Zároveň vnímám BI jako výhradně IT záležitost.
Obr. 2: Změny v rozpočtu CIO oproti minulému roku
2. 10 hlavních problémů současného Business Intelligence
1.
Dlouhá implementační doba nových business
požadavků
2.
Kalkulace pouze interních dat
3.
Nemobilnost
4.
Pod záštitou IT útvaru/divize
5.
Relativně nízké využití BI nástrojů zaměstnanci
firmy
6.
Snadnost použití - vysoké nároky na uživatele
7.
Strnulost, nízká míra inovace
8.
V malé míře vytváří nový business
9.
Výhradní většina BI architektur nefunguje real
time
10.
Vysoké pořizovací náklady a údržba
3. Nejvýznamnější faktory ovlivňující Business Intelligence v nejbližších letech
V minulosti byly vždy nejnovější technologie využívané
nejdříve v podnikání nebo vládou, v posledních letech převládá opačný trend,
kdy nejnovější technologie běžně používají domácnosti. Firmy kvůli své časté
strnulosti nedokážou jít s dobou, což může způsobit snížení konkurenceschopnosti.
Zároveň zaměstnanci mohou cítit značnou frustraci v práci, když vidí jak
těžkopádně a složitě jsou řešeny některé standardní úkony, které v pohodlí
domova řeší skrz služby na internetu nebo v mobilním zařízení.
3.1. Chytré telefony
Chytré telefony budou představovat bránu do světa podnikání.
Oproti notebookům a jiným přenosným zařízením, mobil má vždy každý u sebe, to
umožní mít přehled nad firmou vždy a všude. Zároveň to povede k vyššímu využití
BI a k značnému nárůstu aktivních uživatelů.
Samozřejmě budou vznikat nové aplikace přímo určené pro
mobilní telefony. V první fázi se bude jednat o aplikace vytvářející pouze
propojení na reálné aplikace v podniku, tzn. půjde o statické aplikace. V druhé
fázi se již budou nabízet plnohodnotné analytické nástroje umožňující provádět
specifické analýzy a splnit specializované úkoly.
3.2. Integrace nových analytických nástrojů
Funkcionalita BI se bude v následujících letech stále
rozšiřovat. Dle Gartnera bude mít třetina implementovaných balíků v roce 2014 v
sobě zahrnutou podporu analýzy nestrukturovaných dat, text mining, datové
modelování, komplexní business pravidla a prediktivní analýzy. Přičemž tato
přidaná funkcionalita bude považována za standard. Integrace nových nástrojů
způsobí nárůst dat a zároveň se zvýší komplexnost kalkulací, proto bude brán
zřetel na rychlost zpracování dat a rekalkulaci modelů.
3.3. Cloud BI
Cloud v obecné rovině znamená naprostou revoluci v IT
odvětví, stejné dopady čekají na BI. Z výzkumu společnosti Gartner pouze 30%
respondentů používá nebo plánuje používat cloud BI a analytické nástroje v
následujícím roce. Dále předpovídá, že vynaložené výdaje v roce 2014 za BI
budou ze 40% tvořit platby poskytovatelům SAAS.
Díky mobilním platformám bude vyvíjen stále větší tlak na
přístup odkudkoliv (mimo podnik) přes jakékoliv rozhraní, z těchto důvodů bude
výhodnější mít uložená data a aplikace mimo podnik v Cloudu.
Myslím si, že BI SAAS využijí zejména malé a střední
společnosti, které doposud z finančních důvodů nechtěly investovat do vlastního
BI řešení. Velké společnosti se jistě v nejbližších letech nevzdají svých BI
řešení, přesto mohou dokupovat přes BI SAAS doprovodné služby (analytické
aplikace), za účelem snadné inovace svého in-house řešení. Poskytovatel BI SAAS
by neměl nabízet pouze aplikační služby, ale současně by měl nabízet informační
služby, u kterých vidím největší potenciál v získání si velkého zákazníka na
svoji stranu. Příkladem informační služby může být porovnání konkurence v rámci
odvětví v ČR a zahraničí, každá větší firma si analyzuje svoji konkurenci;
sbírá data z výročních zpráv, ze specializovaných portálů (ČSÚ, OECD, ČNB, aj.)
a následně si z těchto podkladů vytváří prezentace pro vedení.
3.4.
Nový rozměr v BI
Sociální sítě jsou "boomem" posledních let, kromě
obrovské základny aktivních uživatelů nabízejí nepřeberné množství velice
cenných informací, které samozřejmě společnosti lákají. Z těchto důvodů dojde k vytvoření nového rozhodovacího
prostředí složeného ze sociálních sítí, systémů na podporu spolupráce a BI
analytických nástrojů. Společnosti mohou již dnes analyzovat příspěvky
uživatelů, ve kterých se objevuje název společnosti, této analýze se říká
analýza sentimentu, příspěvky jsou členěny na pozitivní / neutrální /
negativní. Daleko větší potenciál vidím v možnosti propojení profilů sociálních
sítí se zákaznickou bázi dané společnosti. Poznání zákazníkových preferencí a
návyků znamená úspěšnější business.
4. Seznamte se s Global Business Intelligence
Pokusím se vnést vlastní pohled jakým směrem se může
Business Intelligence ubírat.
4.1. Významný podíl mimopodnikových dat
V dnešní době jsou dashboardy, reporty připravovány výhradně
na základě kalkulace vnitropodnikových dat, to si myslím, že se velmi brzy
výrazně změní. Dokonce si myslím, že vznikne nový koncept "Global
BI", kde kromě dnešních BI analytických aplikací, bude implementována
problematika Competitive Intelligence, sociální sítě, GIS, analýza hlasu
(telefonáty), makroekonomická a mikroekonomická data, případně i aktuální
politické, kulturní, či globální události.
Koncept GBI vidím jako stěžejní důvod pro přechod na BI
SAAS, protože integrace všech těchto dat in-house bude velice finančně náročná.
I pro poskytovatele BI SAAS půjde o obrovské investice, proto si myslím, že
tento koncept budou moci nabídnout pouze 3-4 nejvýznamnější hráči na poli BI.
Zároveň se změní pohled na vytváření business, protože
analytické možnosti narostou do nevídaných rozměrů a budou ovlivňovat všechny
činnosti, které později učiníme.
4.2. Podoba dashboardů
Podoba dashboardů nebude obsahovat pouze "kokpit"
auta se všemi interními budíky, ale bude obsahovat i výhled z auta na své
okolí, konkurenty. Dojde k integraci hrozeb a příležitostí do dashboardu.
Navíc dojde k významnému zjednodušení dashboardů, z ohledem
na intuitivní použití. Velký význam bude brán na grafickou stránku.
4.3. Umělá inteligence
Budoucí BI (GBI) by nemělo mít pouze podobu interpretace
firemních dat, ale mělo by umět na základě podnikových dat a externích dat
zpracovávat doporučení, respektive mělo by v omezeném měřítku myslet:
·
Podle nastavených kritérií by mělo doporučovat
investice,
·
upozorňovat na tahy konkurence a ohodnotit jak
jsou nebezpečné/významné pro vlastní business,
·
po propojení firemních dat s sociálními sítěmi, může
probíhat přesná segmentace, sdružování zákazníků,
·
nabízet služby zákazníkovi ve správný moment,
kdy je potřebuje.
4.4. Personalizované BI
Budoucnost BI vidím také v daleko vyšším využití
zaměstnanci, kdy celé BI se stane personalizovanou službou nabízející
informace, které zaměstnanec opravdu potřebuje.
4.5. Real time zpracování dat
Real time zpracování dat umožní identifikovat a
minimalizovat podvodná jednání, mít neustálý přehled nad business, sledovat a
ovlivňovat chování zákazníků.
5. Závěr
Dle mého názoru Business Intelligence, tak jak ho známe
dnes, má ještě všechno před s sebou. Konečně se vyvine do nástroje, jenž dokáže
vytvářet nový business a výrazně zdokonalovat stávající. V nejbližších letech
koncept BI výrazně ovlivní masivní nástup chytrých telefonů a s tím spojený
trend cloudu. Budoucnost bude patřit konsolidaci interní datové základny s
nejrůznějšími externími daty, globálnímu pohledu na společnost, personalizaci a
real time zpracování dat. Do jaké míry komerční sféra přijme výše uvedené
trendy uvidíme v následujících letech. Každopádně vhodné využití těchto
technologií bude znamenat obrovskou konkurenční výhodu.
6. Zdroje
http://spotfireblog.tibco.com/?p=4779
http://tdwi.org/Articles/2011/11/09/FEATURE-Five-Emerging-Trends-in-Business-Intelligence-and-Analytics.aspx?Page=2
http://www.slideshare.net/HorizonWatching/analytics-a-horizonwatching-2012-trends-report
http://www.slideshare.net/aparvind/cognos-presentation-gartner-bi
https://www.experiencesaphana.com/community/try
http://timoelliott.com/blog/2011/09/affecto-corporate-iq-oslo.html
http://www.enterpriseappstoday.com/business-intelligence/gartners-2012-magic-quadrant-do-business-intelligence-vendors-lack-vision.html
http://timoelliott.com/blog/2010/07/presentation-the-future-of-business-intelligence.html
http://softwarestrategiesblog.com/2011/08/13/saas-based-analytics-and-business-intelligence-market-update-august-2011/
Některé problémy se samy vyřešily. Třeba dlouhá doba implementace a nechuť s BI pracovat jsou negativa řízení projektů pomocí waterfall přístupu, ale když se BI implementuje agilně, tak první výsledky mohou být už za tři týdny a koncový uživatel dostane přesně to co potřebuje.
ReplyDeleteIBM má teď Watsona, což je umělá inteligence, která byla v tomto článku předvídána. Watson sice ještě neběhá v ostrém provozu, ale i tak je to posun.