Jaké má Facebook možnosti prodávat reklamu mimo svoji síť?
Facebook, facebook, facebook... S blížící se veřejnou emisí akcií, stanovenou zřejmě na 18. května, jakoby se svět v současnosti točil výhradně kolem Facebook Inc. Nekonečné reakce a ohlasy však nemají zdaleka pouze pozitivní charakter, naopak se objevuje čím dál více názorů, plynoucích velmi často z pohledu na poměr zisku a očekávané tržní kapitalizace dané firmy, že kolem Facebooku se nafukuje tržní bublina, ne nepodobná té miléniové, a že je pouze otázkou času, kdy přijde tvrdé vystřízlivění. Je rozhodně pravdou, že očekávaná kapitalizace na úrovni stonásobku čistého zisku [1], musí být z hlediska životaschopnosti podpořena vysokými očekáváními do budoucna, která pokud nebudou naplněna zřejmě k určitému rozčarování povedou. Facebook má však stále mnoho cest jak na růstu zisků pracovat a jednou z nich je bezpochyby prodej reklamy, na které je business model Facebooku z více jak 85% postaven, mimo svou primární domovskou stránku.Že je prodej reklamy mimo core síť dobrým businessem, potvrzuje obchodování Google, který k tomu využívá svou síť partnerských webů AdSense a Doubleclick Ad Exchange, která mu do kasy ročně přináší více jak čtvrtinu jeho zisků. Facebook by v tomto prostoru dokonce neměl až tak trnitou cestu, jeho stopa se zřejmě na nemalém počtu těchto webů již nachází a to v podobě různých “social plugins,” jak facebook nazývá možnost zobrazovat obsah z Facebooku na webech třetích stran. Zejména tzv. “Like box” může, po přidání určitého reklamního elementu, být od AdSense bloku teoreticky vzdálen již opravdu málo. Což například právě pro zmiňovaný Google není zrovna příjemná zpráva, změna na internetu je totiž většinou otázkou takřka jednoho kliknutí a Facebook se v současné době tváři o dost více “sexy.” Své zákazníky by si tedy bezpochyby našel.
Další možností je využití mobilní aplikace Facebooku. Využití této varianty představil Facebook na konci února na Facebook Marketing Conference [2]. U této varianty je počítáno s tzv. sponzorovanými odkazy, které jsou známe již z dřívějška například u Twitteru. Tato varianta není bohužel zrovna pokroková a prostor u mobilní aplikace zůstává stále ještě zřejmě nevyužit. Že tento prostor inteligentně využít bude zřejmě nutné ukazují především čísla o mobilních přístupech do sítě Facebook [3], za duben mělo Facebook “mobilně” navštívit 160 milionů uživatelů, kteří měli učinit celkem 1.1 miliardy návštěv, což jsou čísla bezpochyby ohromující. Co je na nich ještě zajímavější je tempo jejich růstu, které např. jen oproti předchozímu měsíci vykazuje obrovské zrychlení viz. [3] a jinak tomu zřejmě nebude ani v následujících obdobích. Sociální sítě si tedy do každodenní reality nachází cestu právě přes mobilní zařízení, na což se Facebook bude muset zřejmě důkladně zaměřit.
Vizionářštějším přístupem by v tomto směru bylo vytvoření samostatného mobilního operačního systému po vzoru Google, pomineme-li že ho Google koupil, což však může být také cesta. Facebooku by se pak otevřela, pro nemalou skupinu svých uživatelů, možnost představovat model internetu (a i mobilní komunikace) v malém. Byl by tak schopen pojmout většinu času tráveného uživateli online i “mobilně online” do sebe, což i dnes již celkem úspěšně dělá, možnosti situace s operačním systémem by však byly podstatně barevnější (jak ukazuje příklad Androidu, ze kterého sice Google primárně velké příjmy nemá, neboť se jedná o open source řešení, ale z hlediska možností jeho dosahu je pro něj velmi důležitou entitou). V součtu by to pro Facebook představovalo další možnosti jak dělat svůj business, tedy prodávat reklamu.
[1] http://www.forbes.com/sites/ericsavitz/2012/02/06/think-different-the-company-growing-faster-than-facebook/
[2] http://www.facebook.com/business/fmc/guides/premium?campaign_id=250393211715997&creative=premium
[3] https://developers.facebook.com/blog/post/2012/05/01/growth-and-mobile-apps/
No comments:
Post a Comment