Tuesday, June 12, 2012

Jak se podařilo Microsoftu vytvořit trh pro Windows? Co byly klíčové faktory úspěchu?


Je tomu bezmála 27 let co světlo světa spatřila první verze Windows. Jelikož jde dnes o nejvíce rozšířený operační systém pro PC, je zajímavé si připomenout, jak se to Microsoftu podařilo?

Klíčové faktory úspěchu

Vize 


Bill Gates nosil v hlavě jasnou představu, jak dosáhnou úspěchu. Spočívala v tom, že chtěl, aby se jeho operační systém dostal do všech počítačů v každé domácnosti. Jeho vize „Počítače na každém psacím stole a v každé domácnosti, a to se softwarem od Microsoftu“ se stala již legendární. Gates věřil, že je správné vyvíjet software, zatímco ostatní viděli hlavní budoucnost v hardware. On však tušil, že tomu bude jinak.

Smlouva s IBM


Dalším klíčovým bodem úspěchu Microsoftu se stal podpis smlouvy IBM na dodávku operačního systému pro nové počítače IBM PC.
"Microsoft připraví operační systém pro osobní počítač IBM, a IBM bude Microsoftu platit podíl ve výši zhruba 60 dolarů z každého prodaného kusu, aniž by nárokovala vlastnická práva na dotyčný software"
Z historického hlediska je smlouva významná v tom, že Microsoft sice „vyvíjel“ OS pro IBM PC, ale na druhou stranu mu smlouva umožňovala možnost prodávat OS i potenciálním dalším zájemcům, protože držel veškerá vlastnická práva (IBM pouze kupoval licenci k OS). Microsoft tak a v okamžiku, kdy vznikly první IBM PC klony tak i tak učinil.
Microsoft podpisem smlouvy s IBM dosáhl naplnění své vize. Jeho operační systém MS-DOS  se v různých verzích v průběhu let postupně nacházel na 80% počítačů na celém světě.

Dravost Microsoftu


Microsoft se vždy vyznačoval perfektně zorganizovaným obchodem. Gates měl jasnou představu, že software bude samostatnou komoditou a musí se tedy aktivně propagovat. Naopak jeho konkurenti (WordPerfect, Lotus) měli pocit, že jejich software bude prodávat sám. Uvolnění velkých finančních prostředků do obchodu není samozřejmým rozhodnutím – je potřeba velké odvahy a důvěry ve svou vizi, že se vám peníze vrátí.
Na druhou stranu si Microsoft nikdy moc nelámal hlavu s možnou konkurencí. Snaha dotáhnout, předstihnou nebo eliminovat konkurenci, která byla v něčem napřed nebo přišla s něčím novým, byla tak veliká, že Microsoft v důsledku své snahy musel čelit několika žalobám (viz. např. soudní spory Microsoft x Digital research, Microsoft x Apple, Microsoft x Netscape atd.). Spory nechme stranou. Microsoft si však díky praktikám na hraně zákona nebo i za ní dokázal vyšlapat cestu k úspěchu.

Kancelářský balík z dílny Microsoftu


Dalším důležitým faktorem pro úspěch Windows byl vznik kancelářského balíku. Ten nesl název Office 3.0 a obsahoval aplikace Word 2.0, Excel 4.0, PowerPoint 3.0 a podporu pro email. Tento kancelářský balík se stal základem pro masové rozšíření Windows.

Vývoj aplikací pro OS Windows


Microsoft věděl, že pro získání co možná nejvyšší popularity bylo nutné, aby byl trh doslova zaplavený aplikacemi pro Windows. Bylo tedy potřebné umožnit firmám vyvíjející software, aby své produkty vyvíjely pro platformu Windows. Microsoft položil základní kámen v okamžiku, kdy dal vývojářům do rukou univerzální rozhraní, tzv. API. API dalo programátorům k dispozici sadu funkcí, díky kterým mohli snadněji tvořit grafické rozhraní. Zároveň dovolovalo v přiměřeném rozsahu kontrolovat hardware a abstrahovalo nainstalovaný produkt od hardwaru, díky čemuž vývojáři nemuseli vůbec řešit případné HW rozdíly. Druhým důležitým argumentem byla záruka kompatibility softwaru s jakoukoliv vyšší verzí Windows bez nutnosti rekompilace.

Podpora výrobci HW


Microsoftu se na svou stranu podařilo získat také výrobce hardwaru. Jedním z důvodu úspěchu Windows 95 byla výborná podpora HW. Výrobci pak začali svá HW zařízení optimalizovat pro Windows. Další zásadní krok spočíval v tom, že instalační CD s Windows se prodávalo dohromady s novými PC.

Slovo na závěr


V předchozím textu jsem uvedl několik klíčových faktorů, které stály za dominancí MS Windows. Z daleka to však není konečný výčet. Dále by zmínku stál neustálý pokrok a vývoj OS, to jak si nechali konkurenti ujet vlak nebo to proč samotní uživatelé neuvažují nebo nechtějí změnu. Doba se ale mění a trh s OS také. Microsoft o svůj „monopol“ na OS pro PC patrně v blízké budoucnosti nepřijde. Prodej PC a notebooků stagnuje nebo spíše klesá a nástup smartphonů a tabletů zastihl Microsoft nepřipravený. Na tomto poli dominují jiní hráči (Apple, Google). A přitom s ohledem na budoucnost by se zde potřeboval prosadit, protože pořád nemůže těžit ze své minulosti, z tržní dominance, ze starých produktových linií, které jsou jen oprašovaných novými verzemi.

No comments:

Post a Comment