Je
tomu bezmála 27 let co světlo světa spatřila první verze Windows. Jelikož jde dnes
o nejvíce rozšířený operační systém pro PC, je zajímavé si připomenout, jak se
to Microsoftu podařilo?
Klíčové faktory úspěchu
Vize
Bill
Gates nosil v hlavě jasnou představu, jak dosáhnou úspěchu. Spočívala
v tom, že chtěl, aby se jeho operační systém dostal do všech počítačů
v každé domácnosti. Jeho vize „Počítače na každém psacím stole a
v každé domácnosti, a to se softwarem od Microsoftu“ se stala již
legendární. Gates věřil, že je správné vyvíjet software, zatímco ostatní viděli
hlavní budoucnost v hardware. On však tušil, že tomu bude jinak.
Smlouva s IBM
Dalším
klíčovým bodem úspěchu Microsoftu se stal podpis smlouvy IBM na dodávku
operačního systému pro nové počítače IBM PC.
"Microsoft
připraví operační systém pro osobní počítač IBM, a IBM bude Microsoftu platit
podíl ve výši zhruba 60 dolarů z každého prodaného kusu, aniž by nárokovala
vlastnická práva na dotyčný software"
Z historického
hlediska je smlouva významná v tom, že Microsoft sice „vyvíjel“ OS pro IBM
PC, ale na druhou stranu mu smlouva umožňovala možnost prodávat OS i
potenciálním dalším zájemcům, protože držel veškerá vlastnická práva (IBM pouze
kupoval licenci k OS). Microsoft tak a v okamžiku, kdy vznikly první
IBM PC klony tak i tak učinil.
Microsoft
podpisem smlouvy s IBM dosáhl naplnění své vize. Jeho operační systém MS-DOS se v různých verzích v průběhu let
postupně nacházel na 80% počítačů na
celém světě.
Dravost Microsoftu
Microsoft
se vždy vyznačoval perfektně zorganizovaným obchodem. Gates měl jasnou
představu, že software bude samostatnou komoditou a musí se tedy aktivně
propagovat. Naopak jeho konkurenti (WordPerfect, Lotus) měli pocit, že jejich
software bude prodávat sám. Uvolnění velkých finančních prostředků do obchodu
není samozřejmým rozhodnutím – je potřeba velké odvahy a důvěry ve svou vizi,
že se vám peníze vrátí.
Na
druhou stranu si Microsoft nikdy moc nelámal hlavu s možnou konkurencí.
Snaha dotáhnout, předstihnou nebo eliminovat konkurenci, která byla v něčem
napřed nebo přišla s něčím novým, byla tak veliká, že Microsoft v důsledku
své snahy musel čelit několika žalobám (viz. např. soudní spory Microsoft x
Digital research, Microsoft x Apple, Microsoft x Netscape atd.). Spory nechme
stranou. Microsoft si však díky praktikám na hraně zákona nebo i za ní dokázal
vyšlapat cestu k úspěchu.
Kancelářský balík z dílny Microsoftu
Dalším
důležitým faktorem pro úspěch Windows byl vznik kancelářského balíku. Ten nesl
název Office 3.0 a obsahoval aplikace Word 2.0, Excel 4.0, PowerPoint 3.0 a
podporu pro email. Tento kancelářský balík se stal základem pro masové
rozšíření Windows.
Vývoj aplikací pro OS Windows
Microsoft
věděl, že pro získání co možná nejvyšší popularity bylo nutné, aby byl trh
doslova zaplavený aplikacemi pro Windows. Bylo tedy potřebné umožnit firmám
vyvíjející software, aby své produkty vyvíjely pro platformu Windows. Microsoft
položil základní kámen v okamžiku, kdy dal vývojářům do rukou univerzální
rozhraní, tzv. API. API dalo programátorům k dispozici sadu funkcí, díky kterým
mohli snadněji tvořit grafické rozhraní. Zároveň dovolovalo v přiměřeném
rozsahu kontrolovat hardware a abstrahovalo nainstalovaný produkt od hardwaru,
díky čemuž vývojáři nemuseli vůbec řešit případné HW rozdíly. Druhým důležitým
argumentem byla záruka kompatibility softwaru s jakoukoliv vyšší verzí Windows
bez nutnosti rekompilace.
Podpora výrobci HW
Microsoftu
se na svou stranu podařilo získat také výrobce hardwaru. Jedním z důvodu úspěchu
Windows 95 byla výborná podpora HW. Výrobci pak začali svá HW zařízení
optimalizovat pro Windows. Další zásadní krok spočíval v tom, že instalační CD
s Windows se prodávalo dohromady s novými PC.
Slovo na závěr
V předchozím
textu jsem uvedl několik klíčových faktorů, které stály za dominancí MS
Windows. Z daleka to však není konečný výčet. Dále by zmínku stál neustálý
pokrok a vývoj OS, to jak si nechali konkurenti ujet vlak nebo to proč samotní
uživatelé neuvažují nebo nechtějí změnu. Doba se ale mění a trh s OS také.
Microsoft o svůj „monopol“ na OS pro PC patrně v blízké budoucnosti
nepřijde. Prodej PC a notebooků stagnuje nebo spíše klesá a nástup smartphonů a
tabletů zastihl Microsoft nepřipravený. Na tomto poli dominují jiní hráči
(Apple, Google). A přitom s ohledem na budoucnost by se zde potřeboval prosadit,
protože pořád nemůže těžit ze své minulosti, z tržní dominance, ze starých
produktových linií, které jsou jen oprašovaných novými verzemi.
Překontrolovat eToro, největší sociální investiční síť na světě, kde 1,000,000y klientů vydělávají kopírováním obchodních rozhodnutí našich nejlepších obchodníků.
ReplyDeletePřipojte se k úspěchu - Spojte se s více než 4 miliony investorů a obchodníků ze 170 zemí
Otevřené obchody na eToro - 227,651,647