Tuesday, February 22, 2011

App Store - obchodní model


Verze 0.9, ještě vylepším formátování, nějak se mi to rozesypalo.

Úvod
App Store je obchod s mobilními aplikacemi americké společnosti Apple Inc. pro jejich vlastní mobilní systém iOS, který používají jejich zařízení iPhone, iPad, iPod touch. App Store běží přímo na těchto zařízeních nebo na počítači s Windows/Mac OS jako součástí iTunes s následnou synchronizací se zařízeními (aplikace samotné na počítači spouštět nejdou (versus nový Mac App Store)).

App Store byl spuštěn 11. července 2008 zároveň s uvedením iPhone 3G a zcela změnil trh mobilních telefonů a je jedním z hlavních důvodů úspěchu iOS (předtím iPhone OS) zařízení.

App Store a Steve Jobs prosluli heslem „There’s an app for that.“ – už první mobily měly integrované funkce jako kalkulačka nebo kalendář, každou funkci si lze představit jako aplikaci: první iPhone měl jen ty běžné, s 3G ale nastala revoluce. Výrobci mobilů, kteří v té době také nabízeli možnosti rozšíření funkcionalit mobilů různými způsoby (Java, Symbian aplikace apod.) dostaly lekci strategie a marketingu od Applu.
 

Aktuální čísla App Store
K dispozici je 350 000 aplikací (únor 2011), které byly staženy již 10 miliarda krát (leden 2011). V roce 2010 App Store ovládl 83% (2009 93%) trhu s 130% meziročním růstem tržeb na 1,8 miliard dolarů. Nokia Ovi Store a Google Android Market zaznamenaly 7x-8x násobný růst, ale pouze na 100 milionů dolarů.
 

Vývoj pro App Store
iPhone SDK, nyní iOS SDK, byl po oznámení v říjnu 2007 vypuštěn v březnu 2008. Používá variantu kernelu Mac OS X a soubor vývojářských nástrojů Xcode.

Obsahuje tyto části: (možná jich je už víc, údaj z 2008)
Cocoa Touch - Multi-touch events, Multi-touch controls, Acceleromter, View Hierarchy, Localization, Alerts, Web View, People Picker, Image Picker, Camera
Media - Core Audio, OpenAL, Audio Mixing, Audio Recording, Video Playback, JPG, PNG, TIFF, PDS Quartz, Core Animation, Embedded OpenGL
Core Services - Collections, Address Book, Networking, File access, SQLite, Core Location, Net Services Threading, Preferences, URL utilities
Core OS - OS X Kernel, BSD TCP/IP, Sockets, Power Management, Keychain, Certificates, File System, Lib System, Security, Bonjour
iOS Simulator


iOS oficiálně nepodporuje Java, .NET ani Flash.

SDK je ke stažení zadarmo, ale k vydání softwaru je nutné se zapsat do iPhone Developer Programu, přes který pak lze získat podepsaný klíč nutný k uploadu aplikace na App Store  ke schválení (není nutné u jailbreaknutých pochopitelně). Členství stojí 99 dolarů za rok.

Pro firemní prostředí za 299 dolarů lze vyvíjet privátní aplikace a vydávat je mimo App Store.

Uživatelské rozhraní

Přívětivost a jednoduchost používání je produktům Applu vlastní, proto i App Store je snad bychom řekli i radost používat. Ťukání a šoupání obstarává veškerý pohyb v nabídkách, které jsou rozdělené do pěti záložek.

V první záložce Featured jsou Applem vybrané aplikace a také tipy podle Geniusu (skenuje preference a nabízí podle toho).
V druhé záložce Categories jsou všechny aplikace rozdělené do kategorií (viz níže).
V třetí záložce Top 25 je žebříček nejstahovanějších aplikací placených i neplacených a nejvýdělečnějších aplikací. Rank se počítá oficiálně co 24 hodin.
V čtvrté záložce Search lze aplikace hledat podle jména.
V páté záložce Updates nalezneme aktualizace již nainstalovaných aplikací.

Samotná karta aplikace pak obsahuje vše potřebné: popis, distributora, cenu, přístupnost, verzi, velikost, datum vydání a také hodnocení, které je velmi směrodatné (pozor však na podvodníky z firem, kteří si kladně hodnotí své vlastní produkty nebo hanobí konkurenční).
Rozhraní na počítači v iTunes je pak podobné, tj. stejně logicky uspořádané a navíc díky velké obrazovce ještě praktičtější.

Kategorie aplikací na App Store
Pro App Store lze vydat všechny myslitelné i nemyslitelné programy, pokud odpovídají podmínkám Apple (např. zcela přísný zákaz jakékoliv nahoty).
Oficiálně je členěn do dvaceti kategorií (s příklady):

Games (Angry Birds, Prince Of Persia Retro, Flight Control, Real Racing, N.O.V.A., Asphalt) (pozn.: hry mají i tematické podkategorie)
Entertainment (srandičky iBeer, iFart, Vuvuzela)
Utilities (webové prohlížeče, systémové manažery, čtečky všeho možného)
Social Networking (Facebook, Twitter a jiné integrace, smskování, instant messaging)
Music (internetová rádia TuneIn Radio, poznávače hudby SoundHound/Shazam, nástroje pro tvorbu hudby)
Productivity (kalendáře, poznámkovače, kalkulačky, převodníky)
Lifestyle (všechno možné pro usnadnění života)
Reference (slovníky, překladače)
Travel (vyhledávání spojení, příručky)
Sports (vše okolo sportu)
Navigation (kamery, wifi, mapy, navigace, geocache, GPS)
Health & Fitness (budíky, Nike+ GPS, fitness plány)
News (zpravodajství, čtečky)
Photography (lepší aplikace pro foťák, úpravy)
Finance (peněženky, převodníky)
Business (kancelářské aplikace)
Education (výuka)
Weather (počasí)
Books (knihy)
Medical (zdraví)





Obchodní model App Store
Aplikace dostupné na App Store se dělí na placené a neplacené, není to ale pouze takto jednoduché.

Z pohledu zprostředkování platby je věc jasná: v případě placeného obsahu se při kliknutí na BUY NOW a potvrzení hesla k iTunes účtu v mžiku odečte částka z účtu vázaného na kreditní kartu (zadává se v iTunes).

Z pohledu Applu je rozdělení tržby dané: 70% si nechává autor, 30% jde Applu.

Řešení obchodních variant zpoplatnění lze však najít hned několik.
Tvůrce si obchodní model může zvolit podle toho, o jaký typ aplikace se jedná a jak na ni (ne)chce vydělat.

Nejklasičtější variantou je platba za celou aplikaci. Závodní hra Real Racing 2 stojí 5,49 EUR a nic víc.

Další možností je upgrade na plnou verzi. Lze stáhnout demo zadarmo a v rámci obchodu uvnitř aplikace (In App Purchase) si dokoupit plnou funkcionalitu (lze také udělat odděleně).

Další formou výdělku je dodatečný placený obsah ať už pro placenou či neplacenou aplikaci. Klasickým příkladem placené aplikace s In App Purchase doplňky jsou navigační aplikace, které stojí circa 30-80 EUR a za další poplatky nabízejí vylepšení například 3D zobrazením nebo online updatováním stavu dopravy.

Klasickým příkladem neplacené aplikace s placenými doplňky jsou hry od sociálních kouzelníků ze Zynga (Farmville, Mafia Wars apod.) nebo z poslední doby Smurfs Village.

Alternativním modelem je pak vydávat aplikaci zadarmo, ale zobrazovat v ní placené reklamy (což v případě stovek tisíců stažení lze určitě vydělat).

Nejvypečenějším obchodním modelem je vydat drahou aplikaci, která nic neumí, ale nezkušení uživatelé si popisek špatně přečtou a kupují ji (například Flash player).

Jako vtipný případ lze také uvést aplikaci I Am Rich za 999 dolarů, která nedělala nic jiného, než zobrazovala svítící ikonku s textem jako důkaz toho, že majitel zařízení je opravdu bohatý.

Čerstvým tématem je předplatné, které bylo nově ustanoveno s rozvojem magazínů pro iOS. Doteď šlo pouze In App Purchasem nakupovat nová čísla po jednom. Ze subscriptions si Apple také bere 30%.

Slevy
Na App Store jsou slevové akce zcela běžné. Distributoři dávají aplikace do akcí na zajímavé události (Vánoce, Nový rok, Valentýn apod.) i náhodně. Je zcela běžné, že i aplikace za 6 euro bývá zlevněna na běžnou nejnižší částku 0,79 EUR, klidně i měsíc po vydání.
To potěší hlavně u her, které bývají často obsahově stejné s jejich verzemi z ne-next-genových konzolí, kde však stojí i 39 EUR, investice 0,79 EUR do desítek hodin zábavy je tak velmi lákavá)
Existuje také několik webů, s kterými spolupracují méně známější společnosti a vydávají své aplikace na nějaký čas zdarma, žebříček neplacených aplikací je tak velmi živý.

  
Zaručeně úspěšná aplikace
350 000 aplikací je extrémně mnoho, jak tak budu mít jistotu, že právě můj produkt uspěje? Určitě lze doporučit evidentní: přijít s něčím novým.

I čeští vývojáři našli plno mezer na App Store a přišli s produkty jako hry (ať už nový produkt jako Šibenice nebo předělávka Poldy nebo Mrazíka), užitečné seznamy bankomatů, kamer nebo parkovacích zón, posílače smsek, nabídky menuček, přehrávače internetových rádií (Evropa 2  aj.má i svůj vlastní), zákony atd.

Hry generují 50% celého prodeje, a pokud zrovna nevlastníme značku FIFA, Need For Speed nebo Assassin’s Creed, můžeme vymyslet vtipnou a zábavnou hru založenou na dotykovém displeji/akcelerometru/gyroskopu jako je Angry Birds, Cut The Rope, Spider: The Secret Of Bryce Manor a další.

Nebo také můžeme některý existující nápad dotáhnout do dokonalosti. Určitě lze najít mnoho užitečných aplikací, které by šly ještě vylepšit.

Výhody App Store
Jednoduchost vývoje
Přístupnost vývoje
Stále se zvětšující základna uživatelů - trh o velikosti dvou miliard dolarů (=motivace k vývoji)
Minimální počet hardwarových řešení (versus stovky různých v případě konkurenčních systémů)
Vysoký výkon zařízení a široké možnosti vývoje (dnes plně 3D hry s na mobilní poměry dechberoucí grafikou)
„Appleovská“ krása rozhraní obchodu
„Appleovský“ um lidi přesvědčit o nutnosti koupě („znovuobjevení“ mobilu/tabletu apod.)
Široké možnosti cenové politiky a její flexibilní změny
Vůle uživatelů zkoušet nové aplikace (mnohem vyšší naučenost používat obchod oproti konkurenci)
Centralizovaná, jednoduchá a bezpečná platba

Konkurence a budoucnost trhu
Jak bylo patrné z grafu na začátku, konkurence App Store roste a logicky mnohem rychleji než moloch App Store samotný, z důvodů výše uvedených je však evidentní, že v příštích pěti letech bude App Store stále dominantním prodejcem mobilních aplikací při strmém růstu celého trhu. Benefity z nových verzí iOS zařízení asi nebudou příliš velké (rychlejší procesor? lepší grafika? třetí kamera?), konkurence však má obrovskou nevýhodu v nejednotnosti zařízení jak hardwarové, tak softwarové (iOS uživatelé berou novou verzi jako oslavu a povinnost, oproti tomu některé Androidy ani updatovat nelze). Nová aliance v podobě Microsoftu a Nokie jako dvou dosavadních tápajících a chybujících společností určitě má co říct, zatím je však příliš brzo odhadovat celkový vývoj, když Windows Mobile 7 zatím nijak nepřesvědčil a opravdová páka na vývojáře a marketingová masírka potenciálních zákazníků teprve začne. Na trh také nově vstupují výrobci Nintendo a hlavně Sony (Sony Ericsson), které má s platformou Playstation, resp. její mobilní obdobou velké plány.

No comments:

Post a Comment