Friday, April 27, 2012

Jaká je budoucnost HTML5 a Flashe a jakou strategii zvolí Adobe?


Flash ani HTML5 určitě není třeba dlouze představovat. Před nějakým časem jejich souboj rozdělil zainteresované diváky na dva nesmiřitelné tábory, dnes je však tato bitva dávno dobojována a je jasné, že HTML5 uhájilo svou pozici a perspektivu do budoucna. Přesto jsem se rozhodl zabývat tím, jaké mají obě technologie vyhlídky a to především ve vztahu ke společnosti Adobe, jakožto klíčovému hráči na tomto poli.

Přestože jsem si téma vybral ještě před uvedením Adobe CS6 na trh, nemohu nereagovat v první řadě na tuto aktuální událost, jelikož přináší odpovědi na mnoho otázek a nastiňuje jasnější vizi směřování v této problematice. Tak tedy, jaké důležité novinky Creative Suite 6 přináší:

  • ·         Adobe Creative Cloud – Adobe zavádí cloudové řešení s měsíčním poplatkem za využívání programů Master Collection a dalších služeb a funkcí. Pouze v Creative Cloud je také možné využívat z hlediska tvorby webu významné nástroje Muse a Edge, k těm ale něco málo ještě později. Co bohužel zatím nefunguje je Creative Cloud Team, tedy není možná spolupráce více osob v kolektivu. Tato funkcionalita by však měla být doplněna do konce letošního roku.
  • ·         Publikace obsahu – Je zde snaha o jednoduchost přizpůsobení vytvořeného obsahu a to především co se týká různých velikostí a rozlišení obrazovek (mobilních zařízení, atd.)
  • ·         Vztah HTML5 vs. Flash – Z mého pohledu nejdůležitější bod, Adobe poměrně jasně vyjádřilo priority v této oblasti. Podporovat chce oboje, ale pro rozdílné účely. HTML5 je plně integrováno v několika nástrojích pro tvorbu webu, animací i běžných videí, naproti tomu Flash se má zaměřit na oblast webových her a prémiového (placeného) videa, kde je kladen větší důraz na ochranu obsahu.
  • ·         Nástroje pro vytváření webů s nativním formátem HTML5:
o   Muse - Pro jednoduché weby, k ovládání stačí grafické rozhraní, není nutná znalost programování.
o   Dreamweaver - Pro složitější weby, adaptabilita a snadná úprava produktu pro různá rozhraní.
o   Edge - Pro vytváření animací, apod.

Z uvedených informací vyplývá, že Adobe se v současnosti snaží najít prostor pro koexistenci obou technologií. Dlouho váhavý postoj společnosti je pochopitelný, jakožto vlastník Flashe neměla potřebu vytvářet konkurenci svému vlastnímu produktu a vzhledem k počátečním těžkostem standardu HTML5 a nedostatečné podpoře se ani necítila být příliš ohrožena. V poslední době ale podle mého názoru začalo být v Adobe jasné, že HTML5 nakonec pomalu ale jistě překoná překážky a pokud se toho neujmou sami, vytvoří vhodné nástroje pro webdesignery někdo jiný. Proto byl nastolen nový kurz poměrně rozsáhlé podpory HTML 5. Zbyla však otázka jak naložit s Flashem, do jehož vývoje firma bezpochyby vložila nemalé prostředky. Logicky se ho proto snaží využít na poli flashových her a placeného (zabezpečeného) videa, kde HTM5 pravděpodobně ještě dlouho nebude dosahovat potřebných kvalit. Např. u her vidím velký potenciál dalšího růstu díky plné grafické akceleraci a tím otevření nových možností pro webové hry.

Je tedy očividné, že přechod od Flashe k HTML5 bude pozvolný, rozdílný podle jednotlivých oblastí a podle mého názoru bude trvat roky. Standard HTML 5 nepochybně zaznamenal rychlý rozvoj u mobilních zařízení, u klasických PC je ale už situace obtížnější. Existuje zde nezanedbatelné procento uživatelů se zastaralými verzemi prohlížečů, naopak penetrace Flash Playeru je velmi vysoká (kolem 95% počítačů, některé zdroje uvádějí až 99%). Odhaduje se, že HTML 5 dožene technologicky současný Flash až za mnoho let (kolem 2020), otázka je kam se vyvine samotný Flash do té doby? Vzhledem k tomu, že jeho vývoj je uzavřený a nevedou se ohledně něj dlouhé veřejné spory, může to být pro něj i výhodou.

Závěrem lze tedy říci, že HTML 5 má nezpochybnitelnou vůdčí roli v budoucím vývoji, přesto však zánik Flashe nepovažuji za jistý a přinejmenším je ještě značně vzdálený. Firma Adobe se snaží o nalezení uplatnění pro oba produkty a to formou jejich specializace na určité segmenty webového trhu.

No comments:

Post a Comment