Flash ani HTML5 určitě není třeba
dlouze představovat. Před nějakým časem jejich souboj rozdělil zainteresované
diváky na dva nesmiřitelné tábory, dnes je však tato bitva dávno dobojována a
je jasné, že HTML5 uhájilo svou pozici a perspektivu do budoucna. Přesto jsem
se rozhodl zabývat tím, jaké mají obě technologie vyhlídky a to především ve
vztahu ke společnosti Adobe, jakožto klíčovému hráči na tomto poli.
Přestože jsem si téma vybral
ještě před uvedením Adobe CS6 na trh, nemohu nereagovat v první řadě na
tuto aktuální událost, jelikož přináší odpovědi na mnoho otázek a nastiňuje
jasnější vizi směřování v této problematice. Tak tedy, jaké důležité novinky
Creative Suite 6 přináší:
- · Adobe Creative Cloud – Adobe zavádí cloudové řešení s měsíčním poplatkem za využívání programů Master Collection a dalších služeb a funkcí. Pouze v Creative Cloud je také možné využívat z hlediska tvorby webu významné nástroje Muse a Edge, k těm ale něco málo ještě později. Co bohužel zatím nefunguje je Creative Cloud Team, tedy není možná spolupráce více osob v kolektivu. Tato funkcionalita by však měla být doplněna do konce letošního roku.
- · Publikace obsahu – Je zde snaha o jednoduchost přizpůsobení vytvořeného obsahu a to především co se týká různých velikostí a rozlišení obrazovek (mobilních zařízení, atd.)
- · Vztah HTML5 vs. Flash – Z mého pohledu nejdůležitější bod, Adobe poměrně jasně vyjádřilo priority v této oblasti. Podporovat chce oboje, ale pro rozdílné účely. HTML5 je plně integrováno v několika nástrojích pro tvorbu webu, animací i běžných videí, naproti tomu Flash se má zaměřit na oblast webových her a prémiového (placeného) videa, kde je kladen větší důraz na ochranu obsahu.
- · Nástroje pro vytváření webů s nativním formátem HTML5:
o
Muse - Pro
jednoduché weby, k ovládání stačí grafické rozhraní, není nutná znalost
programování.
o
Dreamweaver - Pro
složitější weby, adaptabilita a snadná úprava produktu pro různá rozhraní.
o
Edge - Pro
vytváření animací, apod.
Z uvedených informací
vyplývá, že Adobe se v současnosti snaží najít prostor pro koexistenci obou
technologií. Dlouho váhavý postoj společnosti je pochopitelný, jakožto vlastník
Flashe neměla potřebu vytvářet konkurenci svému vlastnímu produktu a vzhledem k počátečním
těžkostem standardu HTML5 a nedostatečné podpoře se ani necítila být příliš
ohrožena. V poslední době ale podle mého názoru začalo být v Adobe jasné,
že HTML5 nakonec pomalu ale jistě překoná překážky a pokud se toho neujmou sami,
vytvoří vhodné nástroje pro webdesignery někdo jiný. Proto byl nastolen nový
kurz poměrně rozsáhlé podpory HTML 5. Zbyla však otázka jak naložit s Flashem,
do jehož vývoje firma bezpochyby vložila nemalé prostředky. Logicky se ho proto
snaží využít na poli flashových her a placeného (zabezpečeného) videa, kde HTM5
pravděpodobně ještě dlouho nebude dosahovat potřebných kvalit. Např. u her
vidím velký potenciál dalšího růstu díky plné grafické akceleraci a tím
otevření nových možností pro webové hry.
Je tedy očividné, že přechod
od Flashe k HTML5 bude pozvolný, rozdílný podle jednotlivých oblastí a
podle mého názoru bude trvat roky. Standard HTML 5 nepochybně zaznamenal rychlý
rozvoj u mobilních zařízení, u klasických PC je ale už situace obtížnější.
Existuje zde nezanedbatelné procento uživatelů se zastaralými verzemi
prohlížečů, naopak penetrace Flash Playeru je velmi vysoká (kolem 95% počítačů,
některé zdroje uvádějí až 99%). Odhaduje se, že HTML 5 dožene technologicky
současný Flash až za mnoho let (kolem 2020), otázka je kam se vyvine samotný
Flash do té doby? Vzhledem k tomu, že jeho vývoj je uzavřený a nevedou se
ohledně něj dlouhé veřejné spory, může to být pro něj i výhodou.
No comments:
Post a Comment