Friday, February 26, 2010

Tajemství úspěchu Microsoftu

Společnost Microsoft je dnes považována za firmu s jednou z nejhodnotnějších značek na světě, řadí se ke  gigantům jako Coca-cola, McDonalds, IBM, General Electric nebo Google. Opravdu vybraná společnost. Jak se ale firmě kolem zakladatelů Billa Gatese a Paula Allena podařilo dosáhnout takového úspěchu…?

Samotná společnost Microsoft byla založena v roce 1975 za účelem vývoje Altair BASIC -- interpretu pro programovací jazyk BASIC pro mikroprocesor Altair 8800. Jedním z klíčových okamžiků byl nákup DOS, který již z Microsoftu udělal významného hráč na trhu s OS. Dalším významným krokem byl vývoj Windows, nejdříve ve verzi 1.0 a 2.0, které však měly k dokonalosti poměrně daleko a nedosáhly věhlasu svých nástupců (verze 1.0 se prodává od 1985). Mnohem populárnější se Windows stávají až od verze 3.0 (1990), konkrétně pak verze 3.1 a 3.11.

V roce 1995 přichází MS s další verzí Windows 95, která opět vystřelila společnost výš a pro konkurenci znamenala obrovský problém, Apple se v této době ocitá na pokraji krachu. Samotné Windows 95, podobně jako jeho předchůdci, byly ovšem pořád jen nadstavbou DOSu, nikoliv samostatný OS. Následovaly Windows 98, ME, NT, 2000 a nejdéle sloužící Windows XP (2001-2007). Posledními počiny jsou Windows Vista a dnešní Windows 7. (více viz.  http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Microsoft_Windows, http://www.emag.cz/historie-windows/, http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft )

 

Klíčové kroky

                Klíčové pro  úspěch Microsftu bylo:

·         Smlouva s IBM

V roce 1981 po neúspěšných námluvách s Digital Research, jednou z prvních softwarových firem, se Microsoftu podařilo podepsat smlouvu s IBM na dodávku operačního systému DOS pro nové počítače IBM PC. Největším paradoxem celého obchodu zůstává právě fakt, že samotný systém byl původně koupen od společnosti Seattle Computer Products a později přejmenován z 86-DOS na PC-DOS.

·         Okopírování konkurence

Jedním z prvních významných produktů MS-DOS byl produktem koupeným. Windows a jejich GUI „okopírovaly“, popř. vyžívaly podobných principů jako konkurence. Xerox vyvinul GUI již v roce 1973 a Applovské MacIntoshe jej využívaly již od roku 1984. Microsoft jej používá až od roku 1985 v OS/2, který je vyvíjen spolu s IBM, a samozřejmě ve Windows.

·         Cena

Zatímco Steve Jobs z Applu sázel na exkluzivitu a výkon. MS nasadil nízkou cenu, a ačkoliv nemohl konkurovat kvalitou, byla cena nakonec jedním z rozhodujících faktorů.

·         Schopný obchodník, výborný marketing

Bill Gates dokázal nalézt tu správnou firmu, tedy dostatečně velkou silnou, která by jeho produkt šířila na svém hardwaru a přesvědčit ji, aby prodávala jeho produkt (IBM). A to aniž by byl jeho produkt lepší než konkurenční.

Gates má vizi počítače v každé domácnosti, čemuž z počátku málokdo věří.

·         Další důvody

Obchodní kontakty

Člověk z vyšších kruhů

Štěstí

Chyby konkurence

 

Vlastní pohled Microsoftu

Samotný Bill Gates považuje za klíčové okamžiky, které byly pro vývoj a úspěch Microsoftu rozhodující, uvedení osobního počítače IBM na trh v roce 1981 a po té rok 1976, kdy verze BASICu poprvé běžela na vůbec prvním osobním počítači Altair.

 

Budoucnost

                Operační systémy Microsoftu mají na trhu stále dominantní postavení s 90% trhu, jejich největší konkurent Apple se svým Mac OS mají zhruba 5% podíl a zbytek připadá na různé distribuce Linux, mobilní OS a další. „Novou“, resp. v poslední době se velmi dynamicky vyvíjející oblastí se zdá být právě trh operačních systémů v mobilních telefonech, kde se rovněž MS angažuje se svým Windows Mobile. Na trhu klasických OS v následujících měsících ukáže, jak zdatně si povede ohlášený systém od Googlu Crome OS. První zprávy však hovoří o tom, že se bude jednat „pouze“ o další distribuci Linuxu určenou především pro netbooky.

 

No comments:

Post a Comment