Sociální síť App.net, posměšně
přezdívaná Ihave50dollars ( http://ihave50dollars.com
), je projektem Daltona Caldwella v rámci firmy Mixed Media Labs
(MML). MML se rozhodlo pro crowdfunding projektu a v srpnu 2012
vybrali více než $750 000 od více než 11 000 lidí. V září
byla služba spuštěna v alfa verzi pro účastníky crowdfundingu s
přednostním právem pro výběr uživatelského jména. Později
byla služba otevřena veřejnosti.
Hlavním tahákem pro uživatele je
příslib neprodat uživatelská data a pro vývojáře neomezený
přístup k API.
Současná situace na trhu sociálních
médií je přehledná. Služby typu “Gotta catch 'em all” vévodí
Facebook. Google+ je sice aktivní, ale většina uživatelů nikoli.
Projekt Diaspora, decentralizovaná sociální síť, s 375 000
uživateli (3/2012) je spolu s MySpace nevýznamná služba.
V mikroblogovacích službách je
situace podobná. Leaderem trhu je Twitter. Jistou uživatelskou
základnu mají služby Identi.ca a Plurk. Velcí hráči, Google s
Buzz a Yahoo! s Meme, vzdali své pokusy získat alespoň část trhu
a své služby ukončili. Ostatní hráči své projekty ukončili
(např. Brightkite) nebo změnili svůj obchodní model (např.
Yammer). Právě na tento trh míří v současnosti App.net.
Mezi mikroblogovací služby jsou
zařazovány Tumblr a Posterous. Dle mého osobního názoru tyto
služby patří do prostoru mezi Wordpress.com, Blogspot a Pinterest.
App.net se svou existenci stává na
trhu social media jedinečnou službou, protože odmítá jakoukoli
reklamu a celý projekt je financován převážně pravidelnými,
příp. od 10/2012 měsíčními, poplatky od uživatelů. Valná
většina konkurentů App.net funguje na bázi obchodního modelu
zvané freemium, kdy část nebo i všechny funkce jsou zdarma.
Freemium služby jsou financovány z reklamy, tj. přístup
reklamních agentur i k privátním datům uživatelů, a z přístupu
k API. Z určitého pohledu lze říci, že uživatelé jsou
produktem social media.
Rozšířené služby, které částečně
využívají plateb od uživatelů jsou Last.fm a Spotify, které po
zaplacení předplatného umožňují streamování hudby, a LinkedIn
má několik plánů pro hledače práce, pracovní HR a další. V
celku LinkedIn garantuje několik odpovědí od personalistů a další
funkce.
Otázka, která se mi objevuje v mém
Twitteru feedu a kterou si kladu, zní: “Co vlastně App.net řeší?”
App.net sdílí s Twitterem kromě programového základu i technicky
zdatnější uživatelskou základnu. Z toho se dá odvodit, že
App.net řeší problémy vývojářů, kteří jsou čas od času
odpojováni od částí API Facebooku, resp. Twitteru.
App.net selhává v atraktivitě pro
běžné uživatele, kteří většinou používají Facebook i
Twitter otevřeně a reklamy považují za nutné zlo. Pokud by
chtělo App.net uspět u této cílové skupiny, tak by muselo
vysvětlit, že zdarma neznamená zdarma.
Budoucnost App.net je poněkud nejistá.
První rok nejspíše přežije. Ovšem omezená možnost monetizace
dostatečně nemotivuje soukromé investory a finanční skupiny
investovat do projektu. Bude proto záležet na počtu uživatelů,
kteří se rozhodnout příští rok v srpnu obnovit předplatné
svého uživatelského jména. Dalším otazníkem je předpokládaná
ziskovost projektu.
No comments:
Post a Comment