Thursday, November 10, 2011

Analýza spolupráce Facebooku a Warner Bros - uspěje prodej filmů na Facebooku? Proč?

Za cíl této práce považuji zodpovědět na tuto otázku, a zejména odůvodnit moji hypotézu. Proto bych na začátku chtěla věnovat prostor vyjasnění pojmů, a zmínit fakta, která beru při vyslovení mé hypotézy v úvahu, zejména o Facebooku a o Warner Bros, následně bych chtěla rozebrat konkurenci Facebooku pro prodej filmů před internet, rozebrat statistiky o uživatelích internetu, která jsou pro mou úvahu stěžejní a následně vyslovit a odůvodnit hypotézu.

Facebook

Facebook je nejpopulárnější sociální síť, která napomáhá lidem efektivněji komunikovat s přáteli, rodinou a spolupracovníky. Podporuje zejména sdílení informací a multimediálního obsahu. Propojení uživatel

é se navzájem ovlivňují.

K listopadu r. 2011 má Facebook více než 800 milionů aktivních uživatelů, z toho více než 50% se na Facebook připojí každý den. Průměrně na jednoho uživatele připadá 130 přátel. K tomu existuje více než 900 milionů objektů, se kterými lidé mohou interagovat (tematických a firemních stránek či stránek nějaké komunity).

Z globálního hlediska má Facebook široký dosah, je přeložen do více než 70 jazyků, a asi 75% uživatelů je mimo USA.

Facebook slouží i jako platforma. V průměru se za den nainstaluje přes 20 milionů aplikací, každý měsíc více než 500 milionů uživatelů použije nějakou aplikaci na Facebooku. Protože je s Facebookem integrováno velké množství jiných aplikací a webových stránek, je s ním jednoduché přijít do styku i jinde než přímo na stránce Facebooku. Nadšenci-programátoři mohou jednoduše vyvíjet nové, vlastní aplikace pro Facebook. Většina Facebookových aplikací je zdarma, existují ale i placené, kam spadají zejména hry.

Poměrně za novinku se dá považovat zavedení tzv. Facebook Credits, což je alternativní způsob platby právě za využívání více než 150 nabízených placených her a aplikací. Většina aplikací stále podporuje i přímou platbu online, pomocí platební karty, ale Facebook doufá a plánuje, že dojde k plnému přejití na způsob platby pomocí Facebook Credits. Jedním ze způsobů možnosti zakoupení Facebook Credits je pomocí služby PayPal. Facebook Credits umožní uživatelům ne jen platit za využívání her a aplikací, ale poslouží i jako platební měna za virtuální zboží Facebooku, zahrnující položky z dárkového obchodu Facebooku.


Warner Brothers (Warnes Bros)

Warner Bros. Entertainment patří k největším světovým producentům filmových a televizních děl (filmy, zábavní show, animované filmy a pohádky). Jedná se o všestranně zaměřený obsah distrubuovaný všemi v současné době používanými medii a platformami (televize, kino, pomocí DVD, digitálně…).

Spolupráce FB a WB

V březnu r. 2011 filmové studio Warner Bros a Facebook oznámili spolupráci v poskytování streamovaných filmů. Služba, v rámci které uživatel bude mít osmačtyřicetihodinový přístup ke streamování filmu z Facebooku, za plné funkčnosti Facebooku (např. update statusu, používání chatu, komentářů apod.), by měla být zpoplatněna za 3 dolary. Film si za tuto dobu může uživatel přehrát kolikrát chce, může ho pozastavit a pokračovat ve sledování později. Zatím je dostupná v USA, rozšíření do celého světa je plánované. K zaplacení služby navíc je možné použít Facebook Kredity (mělo by jít o cenu 30 FB kreditů).

Thomas Gewecke, prezident společnosti Warner Bros v tiskové zprávě vyjadřuje názor, že Facebook se stal cílem stovek milionu lidí a poskytování filmů prostřednictvím Facebooku je přirozeným rozšířením pro digitální distribuci filmů. Věří, že tím umožní uživatelům jednoduchý a především pohodlný přístup k filmům.

Konkurence ?

Při zamyšlení, zda streamování filmů přes Facebook uspěje, je zcela jistě důležité podívat se na konkurenty a srovnat nabízené služby. V oblasti služby Video on demand považuji za největší konkurenty Netflix, Amazon a iTunes. Google TV to této kategorie řadit nechci, protože Google TV je pouze software sloužící k vyhledávání na internetu a v programech, přistupující k archivům televizí, videím na YouTube a jinde na internetu.

Netflix

Netflix je poskytovatel streamovaných videí i DVD v Severní a Jižní Americe. Poskytuje půjčení libovolného počtu filmů za měsíční paušál.

Podle informací z 09/2011 Netflix má asi 25 milionů uživatelů, z toho 10 milionů zákazníků kteří pouze streamují, 3 milionu kteří používají pouze DVD půjčování a 12 milionů, kteří využívají oba způsoby.

S dostupností filmů není situace ideální, filmy jsou často dostupné až 30 dní od jejich vydání a z filmů nominovaných na Oskara byly okamžitě dostupné pouze dva, ostatní pouze na DVD a ne více než jeden současně.

Měsíční paušál je $7.99 za každou ze služeb (tedy pro zákazníky využívající i streamování, i DVD půjčování $15.98). K paušálu za streaming je možné půjčit dvd za $2.

Amazon

Na Amazonu je možnost si filmy zapůjčit nebo koupit. Při zapůjčení filmu, které se řeší streamováním, je film k dispozici pro shlédnutí po dobu 30 dní od zakoupení a může být přehráván po dobu 48 hodin u většiny filmů, výjimečně na 24 hodin.

V digitální knihovně je k dispozici je 35 tisíc položek (02/2011) včetně 11 z 12 filmů nominovaných na Oscara.y filmů, u některých po dobu 24 hodin.

U většiny filmů je cena $3.99 za půjčení na 48 hodin, někdy s možností půjčení na 24 hodin za $2.99, zakoupení filmu je za $14.99.

iTunes

iTunes umožňuje půjčování filmů, zejména pro majitele na zařízení od Apple. K dispozici je údajně přes 10 tisíc položek a z 12 filmů nominovaných na Oskara bylo k dispozici 10.

Půjčení stojí $2.99 za film ve standardní kvalitě, $3.99. za film v HD.

Film je nutné shlédnou během 30 dnů od stažení, a na shlédnutí má uživatel 24 hodin. Filmy je možné i koupit, za $9.99 nebo $14.99, většina filmů v HD kvalitě stojí $19.99, výjimečně $12.99.

Uživatelé internetu

Podle studie z 02/2011 uživatelé internetu tráví stale více a více času používání sociálních sítí.

Za rok 2010 jedna minuta z každých 8 minut na internetu uživatelé (v USA) strávili na Facebooku, na sociálních sítích obecně jednu čtvrtinu času. Toto číslo poukazuje na to, že sociální sítě hrají pořád vyšší roli, že se staly součástí dnešní společnosti, lidé je považují za zdroj informací a spůzob komunikace.

Následující tabulka a obrázek zobrazuje podíl jednotlivých kategorií v celkovém času na internetu, v USA.

Americans spend almost a quarter of their time online on social networking site

Top 10 Sectors by Share of U.S. Internet Time

RANK

Category

Share of Time
June 2010

Share of Time
June 2009

% Change in
Share of Time

1

Social Networks

22.7%

15.8%

43%

2

Online Games

10.2%

9.3%

10%

3

E-mail

8.3%

11.5%

-28%

4

Portals

4.4%

5.5%

-19%

5

Instant Messaging

4.0%

4.7%

-15%

6

Videos/Movies**

3.9%

3.5%

12%

7

Search

3.5%

3.4%

1%

8

Software Manufacturers

3.3%

3.3%

0%

9

Multi-category Entertainment

2.8%

3.0%

-7%

10

Classifieds/Auctions


2.7%

2.7%

-2%

Other*

34.3%

37.3%

-8%












Graf zobrazuje pět nejnavštěvovanějších amerických internetových subjektů a vývoj návštěvnosti za poslední rok. Je z něj patrné, že Facebook se dostal do vedoucí role, lidé na něm tráví dokonce více času, než na Google.







Z předložených statistických údajů lze vyčíst, že uživatelé tráví pořád více a více času na sociálních sítích, přičemž vůdčí sociální sítí je momentálně Facebook. Podíl času na Facebooku pořád roste. Internetový čas, který uživatelé tráví sledování filmů přes internet také roste.

Uspěje prodej filmů na Facebooku ?

Prezident společnosti Warner Bros věří, že ano, protože Facebook je cílem stovek milionu lidí. Sociální síť považuje za perspektivní základnu uživatelů pro službu video on demand.

Člen Top-Managementu Netflixu prohlašuje, že nikdo nechodí na Facebook s účelem sledovat filmy.

Portály na internetu často dospívají k závěru, že cena $3 není žádný zázrak, protože stejný film jde za stejnou cenu shlédnout přes iTunes a nebo přes Netflix v rámci měsíčního paušálu.

Já si myslím, že prodej filmů přes Facebook má šanci uspět. Nebude se pravděpodobně jednat o nejrozšířenější způsob sledování streamovaných videí, nemyslím si, že by Facebook ovládl trh služeb Video on Demand, ale stane se jedním z hlavních poskytovatelů této služby.

Kdo budou zákazníci?

Lze předpokládat, že uživatelé Netflixu zůstanou u Netflixu, zvláště pokud sledují filmy častěji a vyplatí se jim měsíční paušál. Nabídky Facebooku osloví zejména pro ty, kteří nemají Netflix a využívají služby video on demand příležitostně, ať už přes iTunes nebo přes Amazon, nebo přímo přes stránku Warner Bros či jinou. Předpokládá se rozšíření používání této služby, v současně době ještě existují DVD půjčovny, což brzy úplně zanikne, internet je pořád dostupnější a zařízení pro sledování online videa jsou dostupnější pro lidi (online televizor, větší monitory jsou finančně dostupné), tedy trh pro video on demand se pořád zvětšuje.

Facebook disponuje výhodou, že už má svou základnu uživatelů - velkou – 800 milionů uživatelů, z toho 75% mimo USA, přičemž někteří z konkurentů působí pouze v USA… ačkoli filmy přes FB jsou také zatím k dispozici pouze v USA. Není ve složité situaci, na rozdíl od toho, kdyby na trh vstupoval, kdy by potřeboval pracně budovat svou základnu zákazníků, protože už je má. Pouze jim nabízí další službu. Tento model výborně funguje. Používá ho například Google, který také na své nové produkty nedělá reklamní kampaň, ale nabídne je rozsáhlé skupině již existujících uživatelů.

Ceny

půjčení

doba půjčení

Koupení

Amazon

$3.99

48 h / 30 dní

$14.99

Netflix

$7.99 / měsíc

Neomezeně

iTunes

$2.99 ($3.99 HD)

24 h / 30 dnů

$9.99 - $19.99

Facebook

$2.99 / 30 FB kreditů

48 h

Proč na Facebooku a ne pomocí jiných poskytovatelů?

Protože lidé jsou pohodlní. Kdo by chtěl chodit na X různých stránek, když už je na facebooku a jde to pomocí facebooku také? Je to stejný důvod, jako proč mají lidé rádi Google? Protože soustřeďuje velké množství výsledků na jednom místě. A ne jenom vyhledávání, ale např. i Google news a další. Cokoli, co lidem usnadní práci, přivítají. Pokud tedy je možnost shlédnout film přímo na stránce, na které stejně člověk tráví minimálně osminu svého internetového času, proč hledat film jinde?

Protože filmy budou rychle dostupné. Dohodli-li se Warner Bros a Facebook na spolupráci stremování filmů, nepochybně na tom mají zisky obě dvě strany, a poskytne-li Warner Bros filmy ke shlédnutí rychle, může mít Facebook výhodu oproti např. Netflixu, kde pro streamování je velké množství nově vycházejících filmů k dispozici např. až po měsíci.

Protože to bude v módě (COOL). Proč lidé kupují to, co často nutně nepotřebují? Protože to je v módě … mají to ostatní, tak nechceme být pozadu. Pokud všichni mluví o novém filmu, nechceme čekat měsíc, než se na něj podíváme, chceme se na něj podívat rychle. Je v módě daný film shlédnout. Pokud navíc Facebook umožňuje komentování filmu, jedinci, kterých je toto oblíbená funkcionalita si přijdou na své…nejenom, že půjdou s módou tak, že film uvidí, ale rovnou mají možnost ho komentovat a dát všem kolem sebe vědět o tom, že film zhlédli. Lidé sami vytvoří filmu reklamu přímo na Facebooku, kde také rovnou bude film i poskytován.

Důvěra. K tomu, co známe (s čím máme zkušenost), k tomu máme důvěru. Někteří lidé jsou skeptičtí k platbám přes internet na webových portálech, se kterými nemají zkušenost. Facebook má výhodu, že uživatel je v prostředí, které zná, cítí se tam dobře. Necítí se ohrožen použít platební kartu. Navíc Facebook nyní spolupracuje s PayPal, tedy Facebook Credits jde koupit i pomocí PayPalu.

Facebook Credits. Zakoupím si kredity a ty používám za platbu filmů. Geniální způsob, kde si uživatelé neuvědují tak přímo, že utrácejí peníze, a mají tedy menší zábrany.

Co by mohlo hrát proti?

U uživatelů, kteří mají Netflix samozřejmě cena paušálu. Jinak jsou ceny dosti srovnatelné. Pohodlnost je stejně pro uživatele důležitější, než kdyby šlo o ušetření několika centů… lidé jsou ochotní platit za spokojenost i hodně peněz, takže jde hlavně o to, jak budou se službou spokojeni.

Sice u Facebooku je nutné film shlédnou během 48 hodin, zatímco u iTunes máme film půjčený na 30 dní, což ale nepovažuji za zásadní konkurenční nevýhodu, protože stejně málokdy plánujeme jaký film budeme sledovat za dva týdny, většina lidí se rozhoduje o tom, na co se podívá dnes večer, nebo za 10 minut.

Zdroje:

Oficiální stránky Facebooku, Warner Bros, Netflixu, Amazonu, Apple TV, Google TV a následující:

http://www.pcworld.com/article/221571/warner_bros_facebook_unveil_streaming_movie_service.html

http://www.dailyfinance.com/2011/02/22/compare-and-contrast-best-video-on-demand-value/

http://technolog.msnbc.msn.com/_news/2011/02/08/6011831-facebook-sucks-only-12-percent-of-your-internet-time

1 comment:

  1. Jako člověk by chtěl taky takhle umět podnikat. Jasně, umím pracovat s věcmi jako podnikatelský úvěr a celkově mi podnikání relativně kvete. Na druhou stranu si ale říkám, že moje obchodnické a podnikatelské schopnosti mají svoje limity, které se bezpochyby blíží. Sice jsem na ně stále nenarazila, ale uvědomuji si je stále více a více výrazněji.

    ReplyDelete