Monday, May 21, 2012

Porovnání sociálních sítí, jejich přednosti, vize


Porovnání sociálních sítí, jejich přednosti, vize

V posledních pár letech se stal velmi populární termín “sociální sítě“ v souvislosti s Internetem. Co toto kouzelné spojení slov vlastně znamená? Jaká typy sociálních sítí známe? Opravdu sociální sítě spojují pouze běžné uživatele?
Sociální sítě jsou sítě lidí, internetových uživatelů, kteří spolu mohou právě prostřednictvím jakési sítě komunikovat. Přičemž tato komunikace probíhá převážně psaním, avšak některé sítě umožňují i audio resp. video spojení. V posledních letech můžeme sledovat jednoznačný boom v návštěvnosti takových sítí.


 

Graf1: Růst počtu uživatelů sociálních sítí
Zdroj: comScore Media Metrix, Worldwide, March 2007 – October 2011


Sociální sítě mohou být široce zaměřené, nebo úzce. Na místě široce zaměřených sítí nelze nezmínit Facebook, který má ke květnu 2012 podle[1] 750 000 000 uživatelů a jeho popularita stále roste. Podle serveru Alexa.com jde dokonce o druhou nejnavštěvovanější webovou stránku na Internetu (Hned po Google). Vzhledem k počtu uživatelů a slávě, kterou tato webová aplikace má, si nemyslím, že by bylo potřeba o Facebooku více hovořit. Za konkurenci Facebooku, tedy sociální síť s širokým zaměřením, se dá považovat např. Google+, který se objevil v roce 2011, avšak má zatím „pouze“ 65 000 000 uživatelů[2], oproti Facebooku ani ne 10%. Navíc je dokázáno, že uživatelé Google+ na něm tráví velmi málo času a mnoho účtů je tak mrtvých[3]. Za dalších z přímých konkurentů Facebooku mohu označit např. Tagged, avšak vzhledem k počtu uživatelů (19 500 000[4]) nikterak hrozivou. Naopak pokud budeme-li chtít vědět více o úzce zaměřených sociálních sítích, můžem zjistit, že jich je celá řada. Tématicky zaměřených např. na sport, rodiny, videohry, fanoušky, business to business. Existují i speciální sociální sítě zaměřené pouze na černé obyvatele USA či asiaty žijící v USA. Aby toho nebylo málo, je možné na Internetu nalézt dokonce sociální síť, která se věnuje pouze vampirismu nebo dokonce vyhraněným sexuálním praktikám (BDSM), zajímavé je, že má tato stránka, podle informacích v údovdu prý přes 1 500 000 uživatelů, což je troufám si říci poměrně překvapivě vysoké číslo.               
V následující části bych rád představil sociální sítě, které mohou být nejen pro studenty zajímavé. Nechci povídat opět o sítích typu Facebook, o kterých je informací dostatek. 


Busuu.com

Tato sociální síť je primárně zaměřena na výuku jazyků. Na první pohled zaujme svým pěkným moderním designem, který může připomínat právě Facebook. Působí živě a originálně. Už během registrace, kterou je možno provést taktéž přes Facebook, si uživatel vybere, které jazyky by se rád naučil, a které naopak umí. Dále specifikuje obtížnost, která ho zajímá. Po úspěšně dokončené registraci má na výběr přiřazené kurzy, podle registrace, kterou provedl. Kurzy sestávají z klasických témat typu gastronomie, cestování apod. A každé téma pak z části čtení, psaní, přiřazování a konečně se k tomu dostávám i mluvení. Mluvení je provedeno tak, že si uživatel vybere momentálně volného rodilého mluvčího a kontaktuje ho stiskem tlačítka. Poté se otevře dialogové okno, a když jsou oba připojeni, může začít rozhovor. K dispozici je samozřejmě hovor přes mikrofon i webkameru. Pokud si lidé spolu rozumí, mohou se vzájemně označit jako přátelé a kontaktovat se později. Možnost vyhledávání přátel a komunikace s lidmi tu samozřejmě je i bez nutnosti absolvovat kurzy. Za svoji aktivitu při hledání přátel a plnění kurzů je uživatel odměněn zvláštními body. Pokud úspěšně absolvuje některý z kurzů, je mu vystaven certifikát Busuu. Celkově webová aplikace působila příjemným dojmem, pociťoval jsem silnou integraci s Facebookem a zaměření na lidi a komunikaci. Myslím, že Busuu.com může výborně posloužit lidem, kteří mají zájem naučit se cizí jazyk, popř. zlepšit se v něm, ale také jako zdroj nových kamarádů.


Couchsurfing.com  

Tato stránka hned na úvod hlásí, že registrovat se mohou pouze osoby starší 18. let a že Couchsurfing, jak by název mohl vypovídat, není určen k vyhledávání partnerů. O co tedy vlastně jde? Jde o sociální síť, na které se spolu uživatelé vzájemně dohadují, pokud potřebují někde přespat. Ano, skrze tuto síť je možné vybrat si lidi, u kterých přenocujete, např. pokud nemáte dostatečné finanční prostředky na hotel v cizině nebo se Vám prostě chce něco ušetřit. U uživatelů můžete vidět hodnocení a tím je částečně zaručeno, že nenarazíte na nebezpečné lidi. Pokud se Vám nějaký uživatel zamlouvá, prostě mu pošlete „CouchRequest“ a dále, pokud akceptuje, se s ním už domluvíte na dalších podrobnostech. Stránka taktéž nabízí možnost aktivit uživatelů CS, kteří se mohou setkávat a účastnit se různých aktivit. Tyto aktivity jsou poté zobrazeny na mapě v místě, v kterém se nachází daný uživatel (resp. jeho IP adresa). Uživatelé mezi sebou mohou samozřejmě komunikovat, být přáteli apod. Pokud to shrnu, jde o velmi zajímavý projekt, který je skutečně využíván, já sám znám hned několik lidí, kteří takto „surfují“ a službu si nemohou vynachválit.


Fledgewing

Tato sociální síť slouží primárně k vyhledání partnerů pro rozjíždějící se business. Je zde možnost prohlížet si projekty a nápady ostatních, nechat se inspirovat nebo sdílet své myšlenky a nápady a nechat si poradit od ostatních. Je to tedy jakási síť know-how  a myšlenek s možností přímého kontaktu s lidmi. Na síti se vyskytují profesionálové, které se pokouší radit začínajícím (tzv. mentoři). Registrace probíhá buďto přes Facebook (se zpřístupněním speciálních údajů), nebo přes univerzitní email, který však musí být podporovaný. V současnosti je pokryta hlavně USA, a např. VŠE není zatím vůbec podporována. Po stránce designu působí web velice čistě a opět připomíná použitým barevným spektrem Facebook. Myslím, že jde o výbornou síť plnou know-how, která může velmi pomoci businessu a to nejen při startupech.


Wakoopa    
       
                Po registraci na Wakoopa.com si uživatel stáhne a nainstaluje klientskou aplikaci. Tato aplikace poté monitoruje používání aplikací na počítači, na kterém je spuštěna. Tyto data o používání odesílá na server, kde jsou uložena a dále analyzována. Na webu pak má každy uživatel v profilu vidět, které aplikace používá, jak často tyto aplikace běží, jak dlouho tyto aplikace používá apod. Na webu je taktéž k dispozici mnoho různých statistik jako např. nejpoužívanější internetové browsery, textové editory či hudební přehrávače. Wakoopa se tak stává vynikajícím zdrojem pro výzkum trhu, jelikož vzorek uživatelů je velký a zkreslení tím pádem minimální. Uživatelé mají taktéž možnost vzájemně diskutovat, vyjadřovat se k aplikacím v profilech – a tedy např. poradit jiné, lepší aplikace, které by mohl uživatel používat.  Prvek sociální sítě je zde tedy také zastoupen. Tento web může být zajímavý i pro samotné uživatele, jelikož, jen málokdo má skutečně přehled, které všechny aplikace používá, kdy a jak dlouho. Uživatel tímto může objevit nějakou neefektivitu a následně ji eliminovat. Designem web působí velice moderně a neotřele, i když kombinace oranžové a fialové by mohla působit na někoho poněkud agresivně.


LibraryThing

                  Tato sociální síť, jak název napovídá, představuje jakousi virtuální knihovnu, samozřejmě s širokou funkcionalitou. Na první pohled zaujme jednoduchá registrace, kde je dokonce pole e-mail označeno jako optional, nyní se dá diskutovat, zda je toto zcela šťastné řešení, jelikož pak bude údaj o skutečných uživatelích značně zkreslený. Každý uživatel má jakousi knihovničku, do které si může přidávat své oblíbené knihy. Ke knihám může psát recenze a dávat jim hodnocení. Zde se nabízí další otázka, a to zda by tato síť neměla jít spíše cestou integrace hodnocení s jinými většími servery, např. Amazon.com, kde je již obrovská databáze hodnocení knih, a i když je tento server zaměřen na prodej, recenzí knih je zde mnohonásobně více než právě na LibraryThing. Na stránce samozřejmě nechybí možnost prohlížet si knihovny ostatních uživatelů. Je zde diskusní fórum a také různě kategorizované skupiny – podle žánrů nebo konkrétní knížky. Je nutno poznamenat, že zde dominuje Harry Potter, co do počtu skupin, hodnocení i příspěvků v diskusních fórech. Na webu se také nachází všemožné statistiky knih a užitečná databáze knihoven, prodejen s knihami a antikvariátů. Jde v podstatě o takový knižní portál integrovaný se sociální sítí.


Academia

                 Sociální sít Academia, je jak může název napovědět, jakási virtuální akademie věd, kde lidé sdílí své práce. Samozřejmě jsou zde možnosti spolupráce s lidmi či přidávání komentářů k jednotlivým pracím. Na začátku si uživatel zvolí obor zájmu, poté se mu zobrazí práce uživatelů, které s oborem souvisí. Uživatel si taktéž může vybrat lidi, kteří jej zajímají, a bude poté dostávat zprávy o postupu jejich práce. Je nutné poznamenat, že je spíše síť určena spíše pro akademiky, kteří mají již magisterská studia za sebou. Od prací se totiž očekává, že budou mít nějaký větší vědecký přínos a jsou označeny jako „research“ – výzkum. Další pozitivní věc je přímá nabídka pracovních míst na webu. 


                Jak je tedy vidět, existuje mnoho různých sociálních sítí s všemožným zaměřením. Určitě mají uživateli co nabídnout a když se člověk naučí plně využívat jejich potenciál, v žádném případě nejde pouze o zábavu a uvolnění. Když se řekne sociální sítě, je třeba si tedy představit i jiné weby než jen Facebook. Sociální sítě mohou člověku pomoci s optimalizací svého businessu, vstupem na trh, získáním zaměstnání či vyhledáním správného business partnera.  Proto radím, staňte se sociální, a začněte s jejich používáním ještě dnes.


Zdroje

[5]          http://www.busuu.com
[6]          http://www.couchsurfing.org
[7]          http://www.fledgewing.com
[8]          http://www.wakoopa.com
[9]          http://www.librarything.com
[10]        http://www.academia.edu

No comments:

Post a Comment